آتش دانی با قدمت 3 هزار سال در بهده

بهده از توابع بخش مرکزی شهرستان پارسیان استان هرمزگان مرکز دهستان مهرگان است که  از شمال به کوههای حدفاصل شهرستان لامرد فارس و از جنوب به کوهپایه های جنوبی حدفاصل خلیج فارس معروف به لمبیر منتهی می شود.

پایگاه خبری پارسیان: بهده مرکز دهستان مهرگان یکی از روستاهای تاریخی شهرستان است که با وجود آثار تاریخی و جاذبه ها و چشم اندازهای طبیعی چون نگینی درخشان بر قلب پارسیان می درخشد. اگر گذرتان به این دهستان افتاد نظری بر این منطقه داشته باشید تا جویبار وجودتان هماره از چشمه سار این دیار جاری و لحظه هایتان پر از شادی باشد.

موقعیت جغرافیایی

 بهده از توابع بخش مرکزی شهرستان پارسیان استان هرمزگان مرکز دهستان مهرگان است. بهده از شمال به کوههای حدفاصل شهرستان لامرد فارس از سلسله جبال زاگرس و از جنوب به کوهپایه های جنوبی حدفاصل خلیج فارس معروف به لمبیر منتهی می شود، از مشرق در 180 کیلومتری شهر بندرلنگه و از مغرب در 34 کیلومتری شهر پارسیان واقع شده است.بهده از لحاظ موقعیت جغرافیایی در حدود 53 درجه و 22 دقیقه طول جغرافیایی و 27 درجه و 7 دقیقه عرض جغرافیایی قرار داشته و ارتفاع آن از سطح دریا 180 متر است.

1231 300x224 آتشدانی با قدمتی سه هزار ساله در بهده پارسیان+تصاوير

امکانات رفاهی

بهده با قدمتی چندهزار ساله دارای امکانات رفاهی زیر می باشد:

مرکز دهیاری ،بانک صادرات،مرکز بهداشتی درمانی، مرکز خدمات بهزیستی، خانه بهداشت، کتابخانه، مرکز خدمات پستی و پست بانک ،مخابرات، تعاونی روستایی، انجمن خیریه بهده، مهد کودک و آمادگی،دبستان، مدرسه راهنمایی، دبیرستان دخترانه، دبیرستان پسرانه شبانه روزی، هنرستان پسرانه شبانه روزی، مرکز پیش دانشگاهی پسرانه و دخترانه، مکتب خانه، پارک(بوستان)، خیابان آسفالته، آب ، برق و تلفن.

کلات عالی گنا:

 یکی از آثار کهن و تاریخی بهده که در وسط روستا و در ضلع جنوبی کوه کلات قرار دارد غاری است که با دستان مردمان سخت کوش این دیار کنده شده و کلات عالی گنا نام دارد. این اثر تاریخی بنا به اظهار اکابر روستا توسط گبرها کنده شده است و به قبل از اسلام بر می گردد.

1232 300x224 آتشدانی با قدمتی سه هزار ساله در بهده پارسیان+تصاوير

دیلاو

 در روی کوه کلات چاهی وجود دارد که در زمانهای بسیار دور ساکنان قلعه از آب آن استفاده می نموده اند. گویند این چاه به چاهی دیگر به نام چاه تنگو که در پای کوه قرار دارد ارتباط داشته است و کاسه ای در دیلاو می اندازند و از چاه تنگو آن را بیرون می آورند. مهندسی ناشناخته در زمان محمدشاه قاجار این چاه را از عجایب بهده دانسته و عمق آن را صد زرع دانسته است.

1233 300x224 آتشدانی با قدمتی سه هزار ساله در بهده پارسیان+تصاوير

قلعه کلات

 در بالاترین نقطه کوه کلات در وسط بهده قلعه ای زیبا به همین نام قرار داشته است. مهندسی ناشناخته در زمان محمد شاه قاجار در توصیف قلعه می گوید این قلعه دارای شش برج و دو اب انبار و چاهی به قدر صد زرع می باشد.

1234 300x224 آتشدانی با قدمتی سه هزار ساله در بهده پارسیان+تصاوير

تونل گیری کنار

 در کوه غربی بهده در منطقه گیری کنار تونلی قرار دارد که به دست توانای مردمان این دیار حفر گردیده است تا آب باران از منطقه گیری کنار به سوی زمین های کشاورزی بهده هدایت گردد. این اثر تاریخی شاهکاری بس شگرف و زیباست که نگاه هر گردشگری را به سوی خود جذب مینماید.

آتشدان

تراشیده شده از سنگ ، توسط دستان هنرمند ان دوره اشکان با قدمتی سه هزار ساله است. این اثر تاریخی نشانی از هنرمندی دیرین مردمان این دیار است و نمایانگر فعالیت نیاکان زرتشتی در منطقه بوده است.

1235 300x225 آتشدانی با قدمتی سه هزار ساله در بهده پارسیان+تصاوير

مجموعه آسیاب های فاریاب

دره فاریاب (پاراو)واقع در شمال غربی بهده یکی از چشم اندازهای طبیعی است که نشانه عظمت یگانه خالق هستی بخش است. وجود چشمه های پاراو و شمس سادات و طبیعت سبزنار ابوجهل با گلهای آتشین رنگ و گلهای خرزهره در ایام نوروز نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می نماید. در این دره زیبا چندین آسیاب آبی از نوع تنوره ای وجود دارد که در زمان های دور توسط مردمان زحمت کش این دیار ساخته شده است، تا چرخ دوار آن بوسیله آب چشمه های بالادست به گردش درآید و گندم های اهالی آرد نماید تا نان این برکت خداوندی زینت بخش سفره های مردم این دیار باشد.

قلعه ماشک

 در غرب بهده و جنوب دره فاریاب قلعه ای خشتی وجود دارد که توسط شیخ یاسر نصوری حاکم وقت گاوبندی ساخته شده است . در زمان های گذشته باغ مرکبات شیخ نیز در بالادست این قلعه قرار داشته که از آب های چشمه ی پاراو سیراب می گردیده است؛ که متاسفانه اکنون اثری از آن نیست.

کتیبه ها و سنگ نوشته ها

 کتیبه ها و سنگ نوشته های دوران صفویه یکی دیگر از آثار نوشتاری که قدمت چهارصد ساله دارد و با آیات قرآن و نام امامان مزین شده است و به ثلث و نسخ نوشته شده است. نقش های روی کتیبه ها در اوج هنرمندی در دل سنگ نقش بسته است.

1236 300x224 آتشدانی با قدمتی سه هزار ساله در بهده پارسیان+تصاوير

چشم اندازهای طبیعی لورو و مدنو

 در جنوب شرقی بهده و در منطقه ای به نام لورو چشم اندازهای زیبای طبیعی وجود دارد و در ایام نوروز مردمان این منطقه از طبیعت بکر و دست نخورده ی آن فیض برده و از هوای پاک طبیعت جان تازه ای می گیرند و در جنوب لورو دره ای وجود دارد که در راه بندر قرار گرفته و آب های باران از آن جا به دریای همیشه مانای خلیج فارس سرازیر می شود. این کوه های زیبا و دره های شکیل که می توان یک ژئو پارک طبیعی به حساب آورد؛ نگاه هر بیننده ای را مجذوب خلقت آفریدگار هستی می نماید.

منبع:هرمز