آغاز دومین روز از انتخابات پارلمانی عراق/ هشدار علاوی نسبت به “دخالت‌های خارجی”

آغاز دومین روز از انتخابات پارلمانی عراق/ هشدار علاوی نسبت به “دخالت‌های خارجی”

آغاز دومین روز از انتخابات پارلمانی عراق/ هشدار علاوی نسبت به "دخالت‌های خارجی"

دومین روز از انتخابات عراقی‌ها در خارج از این کشور در حالی آغاز شده است که نیروهای امنیتی و کادر پزشکی این کشور نیز امروز در داخل عراق پای صندوق‌های رأی می‌روند تا به این ترتیب برای برگزاری انتخابات اصلی در روز چهارشنبه آماده شوند.

به گزارش  پارسیان به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، عصر روز یکشنبه در خارج از عراق حوزه‌های رای‌گیری بر روی رای‌دهندگان بسته شد و بخشی از عراقی‌های خارج از این کشور در 19 کشور جهان آرای خود را به صندوق‌های رای انداختند.

 

بنابر آماری که در کشورهای مختلف از سوی کمیسیون انتخابات عراق منتشر شده، استقبال عراقی‌ها برای شرکت در انتخابات در برخی کشورها از جمله مصر ضعیف گزارش شده است.

این در حالی است که مسئولان انتخابات عراق در آمریکا، استرالیا و اردن حضور عراقی‌های در پای صندوق‌های رای را چشم‌گیر توصیف کردند.

امروز (دوشنبه) دومین روز از انتخابات عراق در خارج از این کشور است و عراقی‌ها فرصت دارند تا پایان وقت اداری، پای صندوق‌های رای بروند و برای انتخاب نمایندگان خود آرایشان را به صندوق بیاندازند.

بنابر اعلام کمیسیون عالی انتخابات عراق امروز همچنین بیش از 1 میلیون تن از نیروهای امنیتی، پلیس و کارکنان شبکه بهداشت این کشور برای انتخاب نمایندگان خود، در سراسر عراق پای صندوق‌های رای می‌آیند.

محسن الموسوی، عضو کمیسیون انتخابات عراق در سخنانی اعلام کرد: حضور نیروهای امنیتی و کادر پزشکی عراق در پای صندوق‌های رأی برای آماده شدن آن‌ها جهت برگزاری هر چه بهتر انتخابات در روز اصلی یعنی روز چهارشنبه است که همه عراقی‌ها پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

وی گفت: 534 مرکز انتخاباتی برای رای‌گیری از بیش از 1 میلیون نیروی امنیتی و کارمند نهادهای پزشکی در نظر گرفته شده تا آن‌ها در “انتخابات ویژه” عراق پای صندوق‌های رای بروند.

در همین حال ایاد علاوی، رهبر فهرست العراقیه که این بار با تشکل جدیدی در انتخابات حاضر شده، با ابراز تردید از شفافیت در برگزاری انتخابات خواستار نظارت هر چه بیشتر بر روند برگزاری آن شد.

علاوی که در اردن به سر می‌برد، پای یکی از صندوق‌های رای در امان پایتخت این کشور حاضر شد و هنگام انداختن رای خود به صندوق اوضاع امنیتی در عراق را بزرگ‌ترین خطر برای برگزاری شفاف این انتخابات دانست.

وی گفت: با وجود شرایط امنیتی نابسمان در کشور هزاران تن از عراقی‌ها در برخی استان‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و به دیگر مناطق عراق از جمله کردستان پناه برده‌اند که این امر روند انتخابات را با مشکلات روبرو خواهد کرد.

علاوی که از منتقدان اصلی دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق محسوب می‌شود، خواستار جلوگیری از آنچه که وی دخالت‌های خارجی در انتخابات عراق نامید، شد.