آغاز طرح مطالعات مدیریت یکپارچه سازی سواحل هرمزگان با مقیاس دقیق

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از آغاز طرح مطالعات مدیریت یکپارچه سازی سواحل این استان با مقیاس های دقیق تر از گذشته خبر داد و پیش بینی کرد این طرح به مدت یکسال به سرانجام برسد.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، ابراهیم ایدنی در ششمین نشست مشترک کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل هرمزگان و کارگروه آمایش، محیط زیست و توسعه پایدار استان که در محل ساختمان معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری برگزار شد، بیان داشت: سواحل هرمزگان علاوه بر سرمایه استانی، سرمایه ملی است و با توجه به اهمیت این موضوع باید دید ویژه و بین المللی به این بحث داشته باشیم.

وی از ارگان های مختلف استانی برای حضور پررنگ تر در کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل کشور دعوت به مشارکت کرد و اضافه کرد: در مطالعه طرح مدیریت یکپارچه سواحل کشور، مطالعه تمام سواحل شمال و جنوب کشور و جزیره ابوموسی از اردیبهشت امسال آغاز و هرمزگان به علت برخورداری از بیشترین سواحل به عنوان مکان اجرای مرحله آزمایشی انتخاب شده است.

به گفته ایدنی، در مرحله جدید بزرگترین طرح آمایش ساحلی منطقه، مطالعات یکپارچه سازی سواحل استان هرمزگان به صورت دقیق تر و از مقیاس 1.25000 به 1.5000 می رسد و پیش بینی می شود به مدت یکسال به طول بینجامد.

محمدرضا الهیار مدیر کل توسعه سواحل سازمان بنادر و دریانوردی نیز طی سخنانی هماهنگی بین دستگاه های مختلف برای جلوگیری از موازی کاری، توسعه سواحل با حفظ محیط زیست، جلوگیری از بین رفتن منابع طبیعی، حفاظت از تاسیسات و تجهیزات ساحلی در مقابل خطرها، توسعه گردشگری و شیلات و توسعه پایدار اقتصادی را از مهمترین مزایای چنین طرحی برشمرد.

وی توزیع نامناسب جمعیت، تردد زیاد شناورهای نفتی، آلودگی پسابهای صنعتی و خانگی، فرسایش سواحل، ضعف اقتصادی سواحل و فشار بیش از ظرفیت انسان ها بر سواحل از جمله مهم ترین چالش های پیش روی اجرای این طرح دانست.

صالح دریانورد معاون برنامه ریزی استاندار هرمزگان در نشست بررسی این طرح گفت: در طرح مطالعاتی مدیریت یکپارچه سواحل کشور، نواحی ساحلی جزایر استان هم باید دیده شوند.

وی افزود: در اجرای این طرح باید ظرفیت های مردم محلی هر منطقه به کار گرفته شود و مطالعات و اطلاعات دستگاهای مختلف که پیش از این انجام شده در مطالعات این طرح ملی مورد استفاده قرار گیرد.

دریانورد ادامه داد: طرح مدیریت یکپارچه سواحل کشور از طرح های برنامه چهارم توسعه بوده و پیش بینی می شود در برنامه ششم توسعه به مرحله اجرا درآید.

وی ابراز امیدواری کرد: خلاء های قانونی در خصوص حاکمیت سواحل و حریم 60 متری دریا برطرف و متولی آن مشخص شود.

معاون برنامه ریزی استاندار هرمزگان از مسئولان و مردم استان خواست برای اجرای هرچه بهتر این طرح اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کارشناسان تحقیق و بررسی قرار داده و در این زمینه همکاری کنند.

لازم به ذکر است، اعضاء حاضر در این جلسه متشکل از نمایندگان دستگاه های اجرایی همچون استانداری هرمزگان، اداره کل بنادر و دریانوردی و ادارات کل استانی درباره مفاد قانونی مرتبط با بنادر و تاسیسات ساحلی و همچنین چگونگی ساماندهی و مدیریت سواحل استان مسائلی را بیان کردند.

شایان ذکر است، سازمان بنادر و دریانوردی کشور با مشارکت 18 ارگان و سازمان ذی ربط کشور از شهریورماه 91 برای اجرای بهتر طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، ساماندهی سواحل و سازه های دریایی آن، کمیته ای به منظور ساماندهی و مدیریت سواحل را در استان های ساحلی از جمله هرمزگان تشکیل داده است.