آغاز مهر با ۱۲میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی/پنجشنبه‌های با نشاط تا طرح شهاب مدارس

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، مهر پا به کوچه و خیابان‌های شهر گذاشت و حالا دیگر حال و هوای صبح‌ها در کوچه و پس کوچه‌های شهر با روزهای گرم تابستان بسیار متفاوت است. با آمدن مهر، صدای همهمه دانش‌آموزان و ترافیک و شلوغی شهر گویی جان دوباره‌‌ای را به خیابان‌ها داده است و بیش از 12 میلیون دانش‌آموز از صبح امروز برای 9 ماه تحصیل روانه مدارس می‌شوند.

** درهای باز مدارس در روزهای پنجشنبه تفاوت بارز مهر امسال با سال‌های قبل

سال تحصیلی 93-94 با حضور بیش از 12 میلیون دانش‌آموز در 112 هزار مدرسه کشور آغاز شد و شاید بتوان یکی از ویژگی‌های بازر سال تحصیلی جدید را در مقایسه با سال‌های قبل بازشدن درهای مدارس در روزهای پنج‌شنبه اعلام کرد. از سال 91 بود که درهای مدارس در روزهای پنج شنبه به روی دانش‌آموزان بسته شد اما وزارت آموزش و پرورش در دوره جدید تلاش می‌کند تا درهای مدارس را در روزهای پنج‌شنبه باز کند.

بر این اساس طرح یک روز با نشاط با مجموعه‌ای از برنامه‌های مختلف به صورت آزمایشی در 2100 مدرسه ابتدایی برگزار می‌شود.

** برنامه‌های روز پنجشنبه مدارس

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درخصوص اجرای طرح یک روز بانشاط در برخی از دبستان‌های کشور می‌گوید: شنایی دانش آموزان با سبک زندگی اسلامی ایرانی، توجه به علایق، تفاوت‌های فردی و نیازهای واقعی دانش آموزان، ایجاد زمینه لازم برای جهت مصونیت فرهنگی، اخلاقی و تحصیلی دانش آموزان، شناسایی پرورش و هدایت استعدادهای بالقوه دانش آموزان، آموزش و غنی سازی اوقات فراغت حین تحصیل دانش آموزان،تقویت فعالیت‌های جذاب و با نشاط در مدارس و ارتقا و افزایش سطح فعالیت‌های مهارتی دانش آموزان از اهداف بازگشایی مدارس در روزهای پنج شنبه است.

وی در خصوص محتوا و برنامه های درنظر گرفته شده برای مدارس در روزهای پنج شنبه عنوان کرد: در این روز دانش آموزان براساس روش‌های علمی و تربیتی و زیرنظر مربیان توانمند ضمن آشنا شدن با انواع بازی‌های بومی و محلی، کاربرد و نحوه ساخت اسباب‌بازی‌ها، برگزاری اردوها و بازدیدهای گروهی و فعالیت‌های کارگاهی فرهنگی و هنری در کلاس‌های قصه گویی و داستان گویی حاضر می‌شوند تا مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را فرا بگیرند.

** وضعیت فضای آموزشی در سال تحصیلی جدید و مشکل کمبود مدرسه در پایتخت

هر سال در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید بحث تامین فضای آموزشی مورد نیاز مدارس مطرح می‌شود. طبق گفته‌های علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید 950 فضای آموزشی جدید شامل 5 هزار و 700 کلاس درس در قالب 700 هزار متر مربع زیربنا به مجموعه فضاهای آموزش و پرورش اضافه می‌شود.

اما شرایط پایتخت به لحاظ فضای آموزشی در مقایسه با سایر نقاط کشور متفاوت است. این روزها تهران با معضل کمبود مدرسه و مدارس فرسوده دست و پنجه نرم می‌کند و در این میان منطقه 22 تهران شرایط حادتری را دارد به گونه‌ای که طبق گفته‌های اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت در منطقه 22 تهران بالغ بر 42 هزار واحدمسکونی در حال ساخت است که تا دو سال آینده تحویل داده می‌شود. حداقل 25 هزار دانش آموز در این واحدهای مسکونی مستقر می‌شوند، در حالی که ما حتی یک متر مربع فضای آموزشی در محدوده منطقه 22 تحویل نگرفته‌ایم. بنابراین تا دو سال آینده قطعاً در منطقه 22 تهران در بحث فضای آموزشی فاجعه‌ای ایجاد خواهد شد.

چهاربند عنوان می‌کند: منطقه 22 تهران فقیرترین و محروم ترین منطقه شهرداری به لحاظ دسترسی به فضای آموزشی است، تا پایان مهرماه به ساکنان منطقه 22 اعلام خواهیم کرد که آموزش و پرورش هیچ گونه تعهدی برای ثبت نام فرزندانشان در این منطقه ندارد و مطالبات خود را از افرادی بگیرند که در صدور پروانه ساخت و پایان کار خلاف قانون عمل می‌کنند.

** واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی از سال تحصیلی جدید و توضیحات فانی

واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی یکی از طرح‌های جدید وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید است طرحی که اجرای آن با اما و اگرهای فراوان و انتقادات بسیاری از کارشناسان همراه است.

در قالب طرح واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی قرار است تا فضای مدارس دولتی به موسسان مدارس غیردولتی واگذار شود و بر این اساس مدارس دولتی که با تراکم تعداد دانش‌آموز و کمبود معلم مواجه هستند به بخش خصوصی واگذار خواهند شد.

مرضیه گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در خصوص واگذاری فضای مدارس دولتی به مدارس غیردولتی اظهارمی‌کند:‌ در تعدادی از استان‌های شرایطی را داریم که تامین نیروی انسانی برای مدارس مشکل است یا دارای فضای مازاد هستیم. در برخی مناطق نیز شاهد هستیم که یک مدرسه با تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مواجه است اما مدرسه مجاور غیردولتی تعداد دانش‌آموزانش کم است. بنابراین در این مناطق تلاش می‌کنیم تا از طریق خرید خدمات آموزشی دانش‌آموزان را به مدرسه‌ای که دارای تراکم دانش‌آموزی کمتر است، منتقل کنیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی می‌افزاید:‌ در مناطقی که فضای مازاد داشته باشیم، موسسان مدارس غیردولتی می‌توانند این مدارس مازاد و دانش‌آموزان متقاضی را به شکل غیردولتی تحت پوشش قرار دهند. در برخی موارد نیز شرایط به گونه‌ای است که دانش‌آموز و فضا را داریم اما معلم برای تدریس نداریم، بنابراین در این شرایط که عمدتاً در مقطع ابتدایی به دلیل کمبود آموزگار با آن مواجه می‌شویم از بخش غیردولتی بهره می‌بریم، یعنی با موسسان دارای مجوز با رعایت همه مقررات و شرایط اعلام شده قرارداد بسته و به شکل خرید خدمات آموزشی، مدرسه توسط آنها اداره می‌شود.

در حالی که برخی از معلمان از واگذاری مدرسه دولتی دارای دانش‌آموز به موسسان بخش خصوصی آن هم در آستانه شروع سال تحصیلی خبر داده و این موضوع را منجر به بروز نارضایتی در خانواده دانش‌آموزان می‌دانند، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، معتقد است که آن دسته از مدارس دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شوند که دانش آموز نداشته باشند. هدف ما برای واگذاری این مدارس به موسسان غیردولتی افزایش بهره وری است.

وی ادامه می‌دهد: اگر موردی را اعلام کنید که مدرسه دولتی دارای دانش آموز به بخش خصوصی واگذار شده است حتما آن را پیگیری خواهیم کرد. طرح اصلی ما این است که ساختمان خالی مدارس دولتی را به موسسان غیردولتی واگذار کنیم.

** ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش و مشکل کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی

ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش را می‌توان یکی از موضوعات مهم دیگر آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید دانست. هم‌اکنون آموزش و پرورش با تورم نیرو در شهرهای بزرگ و کمبود نیرو در شهرهای کوچک مواجه است از سوی دیگر کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی مشکلات متعددی را برای آموزش و پرورش رقم زده است در چنین شرایطی مسئولان آموزش و پرورش برای حل مشکل کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی راه‌حل‌هایی همچون استفاده از نیروهای مازاد دوره متوسطه در مقطع ابتدایی،‌ دعوت به همکاری از آموزگاران در آستانه بازنشستگی و استفاده از نیروهای سرباز معلم را مدنظر قرار دارند.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص می‌گوید: امسال بدون اضافه کردن حتی یک نیروی انسانی جدید به آموزش و پرورش و بازنشستگی 15 هزار همکار فرهنگی و از سوی دیگر کاهش 15درصدی اضافه‌کاری‌ها، ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش را دنبال کردیم و این در شرایطی است که در دوره ابتدایی با افزایش تعداد دانش آموزان مواجه بودیم.

فانی ادامه می‌دهد: هم اکنون در ایران شرایط به گونه‌ای است که به ازای هر یازده و نیم دانش آموز یک معلم داریم اما در کشورهای پیشرفته به ازای هر 14 دانش آموزان یک معلم وجود دارد و باید تلاش کنیم تا این نسبت را به گونه ای تغییر دهیم که به ازای هر 14 دانش آموز یک معلم داشته باشیم. از سوی دیگر اعتقاد داریم که ورود نیروی انسانی بدون ضابطه آموزش و پرورش را در دراز مدت تضعیف خواهد کرد.

کیفیت به مدارس دولتی بازخواهد گشت؟

افزایش کیفیت مدارس دولتی همواره یکی از دغدغه‌های خانواده دانش‌آموزان است هم‌اکنون برخی از معلمان و خانواده‌های دانش‌آموزان به این موضوع اذعان دارند که کیفیت آموزش در مدارس دولتی رو به کاهش است. از سوی دیگر جداسازی دانش‌آموزان مستعد از مدارس دولتی و انتقال آنها به مدارس سمپاد یا غیرانتفاعی فضای رقابت را در مدارس دولتی از میان برده است.

بر همین اساس یکی از برنامه‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید توجه به مباحث کیفیت بخش در مدارس است.

طرح شهاب نیز با هدف پرورش استعدادهای دانش‌آموزان امسال به صورت آزمایشی در پایه چهارم ابتدایی اجرا خواهد شد و در قالب این طرح دانش‌آموزان تیزهوش به جای جدا شدن از بدنه دانش‌آموزی و حضور در مدارس استعدادهای درخشان در درون مدارس عادی به تحصیل خود ادامه می‌دهند و براین اساس استعدادهای برتر شناسایی و تقویت می‌شوند.

** مدیران و معلمان در خط مقدم مدارس

به گزارش تسنیم در آخر هم باید یادی کرد از مدیران و معلمان که در خط مقدم مدارس قرار دارند. مدیرانی که چند سالی است بدون اختصاص سرانه یا با سرانه‌ای ناچیز دخل و خرج مدارس را ردیف می‌کنند و در برزخ قانونی بودن یا غیرقانونی بودن کمک‌های مردمی گرفتار هستند.

معلمان نیز مدت‌هاست که در انتظار شنیدن اخبار خوش در حوزه مباحث رفاهی و معیشتی هستند. از سوی دیگر معلمان زن دغدغه مضاعف‌تری به نام مرخصی زایمان را در پیش رو دارند اما اجرای طرح افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه در آموزش و پرورش با اما و اگرهایی همراه است.