آلمان، سوئیس، ایتالیا و هلند از عمده صادرکنندگان کالا به ایران

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، پنج کشور یادشده در دوره 6 ماهه اول سال جاری در مجموع دو میلیارد و 995 میلیون دلار کالا به ایران صادر کردند که آلمان با صدور یک میلیارد و 249 میلیون دلار کالا به ایران در بین کشورهای نامبرده سهم بیش از 40 درصدی را به خود اختصاص داد و جایگاه ششمین کشور صادرکننده کالا به ایران را همانند نیمه نخست سال گذشته در اختیار گرفت.

در عین حال میزان صادرات سوئیس به کشورمان در دوره مورد بررسی به 780 میلیون دلار رسید که این کشور را در رتبه هفتمین صادرکننده به ایران قرار داد که نسبت به 6 ماهه نخست سال گذشته جایگاهش بدون تغییر است.

ایتالیا و هلند هریک در این مدت به طور جداگانه 483 میلیون دلار کالا به ایران صادر کردند که به ترتیب رتبه های هشتمین و نهمین صادرکننده کالا به کشورمان را به خود اختصاص دادند.

براساس آمار منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران امارات متحده عربی، چین، هند، جمهوری کره و ترکیه پنج کشور عمده صادرکننده کالا در دوره 6 ماهه اول سال جاری محسوب می شوند.

امارات متحده عربی و چین به ترتیب با 25.2 و 22.7 درصد بالاترین سهم صادرات کالا به ایران را در این مدت به خود اختصاص دادند.

ارزش کالای صادراتی امارات متحده عربی و چین به ایران در 6 ماهه نخست امسال به ترتیب 6 میلیارد و 544 میلیون دلار و پنج میلیارد و 896 میلیون دلار ثبت شد.

ارزش واردات کشورمان در دوره 6 ماهه اول سال جاری 26 میلیارد و 21 میلیون دلار اعلام شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش 29 درصدی را نشان می دهد.