آمریکا: ایران می‌تواند تأثیر سازنده‌ای در مقابله با داعش داشته باشد

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، ژنرال جان آلن، نماینده ویژه و هماهنگ کننده رئیس جمهور آمریکا برای ایجاد ائتلاف علیه گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شامات یا داعش در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان تصریح کرد کشورش با ایران در عراق همکاری نمی‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ایران در مقابله با گروه داعش چه نقشی بر عهده دارد گفت: «به هر حال داعش ایران را هم تهدید می‌کند و ما قصد نداریم با ایران (حمله‌هایمان) را هماهنگ کنیم. ما همچنین در فکر ایجاد یک ائتلاف دوجانبه با ایران هم نیستیم، اما ایران منافع و ارتباط‌های عمیقی در عراق دارد و داعش علیه منافع ایران هم تهدید به شمار می‌رود. ایران می‌تواند تأثیر سازنده‌ای در این فرایند داشته باشد.»

ژنرال آلن به این سوال مجری که ایران چگونه می‌تواند تأثیر سازنده‌ای داشته باشد، اینگونه پاسخ داد: «با حمایت از مردم عراق چرا که نیروهای امنیتی این مردم را تحت پوشش قرار نمی‌دهد؛ با ایجاد فرصتی برای دولت جدید حیدرالعبادی برای اینکه نماینده تمامی مردم عراق و نه تنها نماینده شیعیان عراق، یا سنی‌ها یا کردهای عراق باشد؛»

مجری سی‌ان‌ان در ادامه با اشاره به اهداف مشترک و مشابه ایران و آمریکا در عراق از این مقام آمریکایی درباره دلیل تأکید بر عدم همکاری دو کشور پرسید. آقای آلن گفت: «این تصمیمی است که باید در جای دیگری گرفته شود. ما مذاکرات مستمری را با ایرانی‌ها درباره پرونده هسته‌ای این کشور داریم.»

جان آلن همچنین گفت: «ما می‌دانیم که آنها نقشی دارند که باید آن را بازی کنند و در هر جا که این نقش مفید باشد، ما آن را ترغیب می‌کنیم.»