آمریکا نمی‌گذارد دولت سوریه با داعش مبارزه کند/با ائتلاف دروغین و نامشروع همکاری نمی‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در نطق پیش از دستور خود در سخنانی ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا در سرکوب گروهک تروریستی داعش و مداخله در امور داخلی سوریه گفت: نمایندگان مجلس در روز گذشته آمریکا حملاتی را در کشور سوریه آغاز کرده و براساس ادعای رئیس‌جمهور این کشور این حملات را ادامه می‌دهد. رئیس‌جمهور امریکا روز گذشته در نطقی اعلام کرد چون دولت مرکزی سوریه امکان نابود کردن این تهدید را ندارد، آمریکا راسا وارد عمل شده است.

وی با طرح این سوال که آیا فکر می‌کنید هیچ کس در دنیا این ادعای شما را باور می‌کند، افزود: آمریکا و هم‌پیمانان او بیش از 3 سال است که از جریان‌های تروریستی در سوریه حمایت کرده‌اند و می‌کنند و در هفته گذشته نیز باز هم در کنگره آمریکا تکرار کردند که ما به معارضان سوری کمک می‌کنیم و برخی از کشورهایی که در ائتلاف به اصطلاح مبارزه با تروریست کهساخته‌اند، قرار دارند خودشان جزء کمک‌کنندگان به تروریست‌ها در سوریه هستند.

رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: نیروهای تروریستی از مرزهای این کشورها وارد سوریه می‌شوند، چگونه این حرف مسئولان آمریکا می‌تواند اندک وجاهتی داشته باشد. تاسف‌آور است که رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که چون دولت مرکزی سوریه امکان نابود کردن تهدید تروریست‌ها را ندارد آمریکا راسا وارد شده است. مگر شما گذاشتید که دولت مرکزی سوریه با تروریست‌ها مبارزه کند؟

لاریجانی خطاب به کشورهای غربی و آمریکا گفت: تروریست‌ها را شما به وجود آوردید و حمایت کردید و نمی‌گذارید دولت مرکزی سوریه با آنها مبارزه کند. مدتها پیش یکی از رهبران عرب منطقه در مذاکره‌ای به بنده گفت غربی‌ها به محض اینکه می‌بینند دولت سوریه در حال سرکوب تروریست‌هاست، به تروریست‌ها کمک بیشتری می‌کنند تا دولت سوریه عقب‌نشینی کند.

وی در ادامه افزود: رئیس‌جمهور آمریکا گفته است ما با همکاری هم‌پیمانان خود در منطقه ریشه تروریسم در جهان را می‌خشکانیم. این هم از شوخی‌های مضحک سیاسی است. اگر واقعا تصور می‌کنید با چند حمله هوایی ریشه تروریست‌ها را می‌خشکانید، باید به حال کشوری که مدعی مدیریت جهانی است گریست. حداقل حرف‌های صاحب‌نظران امنیتی خودتان را بشنوید تا دقیق‌تر حرف بزنید. مگر مبارزه با تروریست‌هایی که در مناطق مختلف پخش شده‌اند، با حمله هوایی امکانپذیر است؟

رئیس مجلس در ادامه به اثرات حمله هوایی آمریکا در سوریه اشاره کرد و گفت: حمله هوایی شما باعث کشتار و آوارگی سکنه غیرنظامی در مناطق بمباران شده و نیز از طرفی ارائه ژست کم‌خاصیت قدرت شما که به زودی رنگ می‌بازد. گرچه آمریکا به دلیل رنگ پریدگی قدرت خود ناچار است دست به چنین اقدامات تاکتیکی بزند تا حداقل کاریکاتور قدرت جهانی خود را حفظ کند اما در فاصله اندکی مجدداً مواجه با موج سنگین‌تر تروریست‌ها می‌شوید.

لاریجانی در ادامه افزود: این حملات خاصیت گسترش تروریسم را دارد. همانطور که بمباران‌ها در افغانستان نه‌تنها ریشه تروریسم را نخشکاند بلکه بلکه به تسلط آنها و توسعه تروریست‌ها مدد رساند و آنها را در سایر کشورها نیز توسعه داد. وقتی شما به اینگونه حملات کور و بی‌مبنا به کشوری جوانان آن کشورها را تحقیر می‌کنید، تصور نمی‌کنید آنها مفری برای رفع این حقارت جز مقابله به مثل با شما ندارند و طبعا در دام تروریست‌ها می‌افتند که فعلا مقابل شما قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: برژینسکی یکی از صاحب‌نظران آمریکایی گفته است در کشورهای مسلمان خاورمیانه، انزجار حاد در مقابل دخالت‌های بی‌مورد آمریکا در خاورمیانه و پشتیبانی آن از اسرائیل، هم‌اکنون به صورت بسط امپریالیسم غرب در خاورمیانه دیده می‌شود. به این جهت است که آنها آمریکا را دلیل اصلی محرومیتی که احساس می‌کنند، می‌دانند.

رئیس مجلس خطاب به دولتمردان آمریکایی گفت: وقتی وضع افکار عمومی در خاورمیانه را خودتان اینگونه ارزیابی می‌کنید، ادعای مبارزه نظامی شما نه تنها مبارزه با تروریسم نمی‌تواند باشد بلکه عملا عامل توسعه تروریسم می‌شود. بنابراین این ائتلاف شما که نام ائتلاف برای مبارزه با تروریسم را بر آن نهاده‌اید، ائتلاف برای مبارزه با تروریسم نیست بلکه ائتلاف برای گسترش تروریسم است.

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: اگر با خوش‌خیالی با چنین روشی به دنبال مبارزه با تروریسم هستید، که چنین نیست و نه تنها به دیگران و حتی به خودتان دروغ می‌گویید، باید این اقدام شما را نماد ضرب‌المثل لهستانی‌ها بدانیم که می‌گویند در اصطبل را هنگامی می‌بندند که اسب‌ها گریخته‌اند. آقای اوباما بعد از چند سال کارنامه سیاه حمایت‌ها از تروریست‌ها دیر به فکر مبارزه با آنها افتاده‌اید، حتی اگر حرف‌های شما را حمل بر صحت کنیم نیز اینگونه است.

وی با بیان اینکه با نفرتی که در منطقه نسبت به رفتار آمریکا در خاورمیانه وجود دارد، اگر واقعا آمریکا می‌خواهد با تروریسم مبارزه شود، فقط کنار بکشید و با تروریست‌ها مبارزه نکنید، گفت: مردم منطقه خودشان می‌توانند با تروریست‌ها مبارزه کنند و آنها می‌توانند ریشه تروریسم را بخشکانند.

رئیس مجلس در ادامه افزود: مردم منطقه امروز از قدرت فهم، تصمیم‌گیری و رشد سیاسی خوبی برخوردارند و نیازمند قیم‌های دروغین نیستند. شما به خوبی دیدید که در این هفته هم رجال سیاسی افغانستان، خودشان توانستند اختلاف فی‌مابین را حل کنند و هم مردم رشید یمن و رجال انقلابی و مسئولان آن کشور توانستند به تفاهم دست یابند و اصلاحات در آن کشور را با توافق پیش ببرند. اینها نمونه‌هایی است که پیش روی شماست.

لاریجانی اضافه کرد: اینگونه مبارزه با تروریسم آن هم با دعاوی تاسف‌آور و متناقض منافع ملی آمریکا و یا پاسخ به کشته شدن چند تبعه آمریکا و غرب، در آینده جز خسارت بیشتر برای مردم منطقه و گسترش تروریسم چیز دیگری نیست.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی اینگونه اقدامات آمریکا و غرب در منطقه را محکوم می‌کند، افزود: مجلس این اقدامات را چیزی جز شیطنت جدید در آتش‌افروزی در منطقه نمی‌داند. ما از ابتدا با تروریسم در منطقه مخالف بودیم و با آن مبارزه واقعی خواهیم داشت اما با ائتلاف‌های دروغین همکاری نمی‌کنیم و آن را مشروع نیز نمی‌دانیم.

رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: مگر سازمان‌های بین‌المللی نظیر شورای امنیت و سازمان ملل را برای چنین اموری درست نکرده‌اند که تصمیم جمعی بگیرند، چه توجیهی دارد که آمریکا بدون اجازه شورای امنیت و سازمان ملل با چنین ادعای دروغینی که چون دولت مرکزی سوریه نمی‌تواند با تروریست‌ها مقابله کند یک ائتلاف مسخره درست می‌کنند و به خود اجازه می‌دهند به آن کشور حمله کنند؟ این اقدامات جز به بازی گرفتن نهادهای بین‌المللی برای اهداف حقیر قلدرمآبانه چیز دیگری نیست.

لاریجانی در پایان خاطرنشان: متاسفانه آمریکا در برخی از تحریم‌ها علیه ایران نیز این روش را استفاده کرده است و به دنبال عادی کردن اینگونه دخالت‌ها در تحقیر نهادهای بین‌المللی است و برای حل مساله تروریسم باید ابتدا با اینگونه مداخلات غیرقانونی آمریکا مبارزه کرد.