آمریکا چگونه با افزایش کشت مواد مخدر تولید ناامنی می کنند؟

به گزارش پایگاه خبری پارسیان،هم اکنون بیش از 785 هزار هکتار از زمین های کشاورزی افغانستان به کشت مواد مخدر اختصاص داده شده است. به گواه آمارها افغانستان به تنهایی بیش از 90 درصد مواد مخدر جهان را تولید می کند. تجارت مواد مخدر یک سوم اقتصاد افغانستان را شکل می دهد. بر اساس برخی آمارها ارزش جهانی مواد مخدر در افغانستان به بیش از 80 میلیارد دلار رسیده است. پیش بینی سازمان ملل نیز برای امسال میلادی این است که افغانستان همچنان شاهد افزایش کشت مواد مخدر خواهد بود.

اما قدرت گرفتن طالبان در افغانستان و نگاه ابزاری طالبان به تولید مواد مخدر و توجیه های شرعی که برای این موضوع درست کردند، سبب جهش بی سابقه تولید تریاک در این کشور شد.

پس از حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان نیز نه تنها تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا نکرد بلکه افزایش بی سابقه ای پیدا کرده که مهار آن را به شدت مشکل ساخته است.

به اعتراف برخی منابع آمریکایی ، دولت این کشور با افزایش مواد مخدر در افغانستان توانسته درآمدهای کلان مالی بدست آورد و بخش های زیادی از هزینه نظامی که در افغانستان متحمل شده را از این طریق جبران کند.

«کاندولیزا رایس» وزیر خارجه سابق آمریکا نیز زمانی که مجلس سنای آن کشور بودجه سال 2006 میلادی برای افغانستان را تصویب نمی‎کرد در آن مجلس گفت: درآمد آمریکا از مواد مخدر افغانستان 10 برابر بیشتر از مخارج نظامیان آنان در این کشور است.

این در حالی است که به گفته یکی از مقامات بلند پایه افغان درآمد آمریکا از مواد مخدر این کشور سالانه بین 60 تا 100 میلیارد دلار است.

البته آمریکا تنها کشوری نیست که از تولید مواد مخدر در افغانستان حمایت گسترده می کند، عربستانی ها سالهاست یکی از اصلی ترین مشوق های کشت مواد مخدر در افغانستان هستند.

اما با وجود، فواید متعدد اقتصادی که تولید مواد مخدر در افغانستان برای برخی کشورهای خارجی دارد ولی عربستان و آمریکا از تولید مواد مخدر در افغانستان هدف گذاری های امنیتی در ایران را نیز دنبال می کنند. در این باره نکات زیر حائز اهمیت است:

الف: همسایگی ایران با کشوری که بیش از 90 درصد مواد مخدر دنیا را تولید می کند و و داشتن صدها کیلومتر مرز خاکی با این کشور همواره ایران را در مسیر و معرض تشکیل و درگیری با گروه های مسلح مواد مخدر قرار می دهد. هم اکنون اصلی ترین دلیل ناامنی در جنوب شرق کشور گروه های مسلح مواد مخدر هستند. ضمن اینکه ایران برای جلوگیری از تجارت مواد مخدر علاوه بر هزینه های میلیاردی ، بخش زیادی از توان امنیتی خود را اجبارا در این راه خرج می کند. تاکنون از دل تجارت مواد مخدر صدها شرور و تروریست پرورش یافته اند که برای ضربه امنیتی به ایران بسیار مفید هستند.

ب: بخش اصلی کسب درآمد گروه های تکفیری و تروریستی در جنوب شرق از طریق تجارت مواد مخدر است. گروهک عبدالمالک ریگی و اینک باقیمانده های آن گروه از اصلی ترین تاجران مواد مخدر در جنوب شرق هستند. مواد مخدر منبع مالی این گروه ها محسوب می شود که در خرید اسلحه و جذب نیرو بسیار به آنان کمک می کند. به همین دلیل برای تامین مالی گروه های تروریست در جنوب شرق تولید مواد مخدر باید همچنان ادامه پیدا کند.

منبع:جهان نیوز