آیت‌الله آملی لاریجانی در دیدار با رئیس قوه قضاییه عراق: دولت عراق در چارچوب قانونی منافقین را به ایران تحویل دهد/ محاکمه عادلانه منافقین باید در ایران انجام شود

آیت‌الله آملی لاریجانی در دیدار با رئیس قوه قضاییه عراق:
رئیس قوه قضائیه با اشاره به حضور منافقین در کشور عراق اظهار داشت: می‌دانیم که دولت عراق نیز در این رابطه مشکلاتی داشته، منافقین کسانی بودند که رئیس کل دستگاه قضا، یعنی شهید بهشتی و دادستان کل کشور را ترور کردند، همچنین آن‌ها ۱۷ هزار ترور دیگر را نیز انجام دادند، ما توقع داریم که در چارچوب قانونی این مجرمین به کشور ایران تحویل داده شوند.
به گزارش خبرنگار ی پارسیان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ آیت‌الله “صادق آملی لاریجانی” رئیس قوه قضائیه کشورمان عصر امروز یکشنبه(28 اردیبهشت ماه) با “مدحت محمود” رئیس قوه قضاییه عراق دیدار و گفتگو کرد.

رئیس دستگاه قضا در ابتدای این دیدار اظهارداشت: به نوبه خودم از حضور هیات قضایی کشور عراق به ایران تشکر می‌کنم و می‌خواهم اینجا را وطن خود بدانم، همانگونه که من عراق را وطن خود می‌دانم.

وی ادامه داد: روابط بین دو کشور عراق و ایران فرا‌تر از مرزهای مشترک است و سابقه تاریخی و تمدنی عظیم بین دو کشور و همچنین مشترکات ایمانی و پیوندهای عمیق بین مردم بیانگر این مطلب است.

آیت‌الله آملی لاریجانی ضمن تبریک برگزاری انتخابات در عراق، ادامه داد: کشورهای غربی مشکلات زیادی را در عراق ایجاد کردند، اما اراده ملت عراق در این مشکلات فائق آمد و مطمئنا راه پیشرفت را طی می‌کند.

رئیس قوه قضائیه همچنین تصریح کرد: به شکر خدا از زمانی که انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید، قوه قضائیه به عنوان رکنی از نظام بوده و در حال حاضر دستگاه قضایی یک حوزه کاملا مستقل است که از دانش امروز کمک گرفته و بسیار موفق عمل کرده است.

وی تاکید کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، استقلال قوه قضائیه تصریح شده و نظارت قوه قضائیه بر روی دیگر دستگاه‌ها یک تجربه بین‌المللی است، خصوصا اینکه نسبت به نظارت بر دستگاه‌های دولتی این قوه اختیار تام دارد.

رئیس قوه قضائیه افزود: یکی از بخش‌های قوه قضائیه حوزه بازرسی کل کشور است که “قاضی سراج” عهده دار آن است، بازرسی کل کشور نسبت به دستگاه‌های اجرایی نظارت کامل دارد، همچنین دیوان عدالت اداری به ریاست حجت‌الاسلام “منتظری” آئین نامه‌ها و تصمیمات دولتی که خلاف قانون باشد را رسما ابطال می‌کند و مامورانی که در مواردی از سمت خود سوءاستفاده کرده باشند، مورد بررسی و پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

آیت‌الله آملی لاریجانی تاکید کرد: ما امیدواریم بتوانیم تجارب خود را در اختیار کشور برادر عراق قرار دهیم.

وی ادامه داد: من در اینجا درخواست می‌کنم که دو کشور از تجارب قضایی یکدیگر استفاده کنیم و مطمئن هستم تبادل تجارب به نظام قضایی دو کشور کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: از محسناتی که بین دو کشور برقرار شده، امضای چهار قرارداد است و مناسب است که این قرارداد‌ها اجرایی شود و مطمئنا بین روابط دو قوه و همچنین دو کشور تاثیرگذار هستند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به افرادی که با تابعیت ایران در زندان‌های عراق هستند، گفت: برخی از زندانی‌ها که با تابعیت ایران به جرم عبور از مرز در زندان‌های عراق حضور دارند، قصدی نداشته‌اند، ما نیز کار این افراد را قبول نداریم، اما این مطلب را می‌گویم که این افراد به قصد زیارت به کشور عراق وارد شده‌اند.

وی تصریح کرد: ما قبول داریم که نباید تخلف قانونی صورت بگیرد، اما تقاضامندیم که مسئله زائر بودن آن‌ها رعایت شود و البته این مسئله را از طریق قانونی نیز پیگیری می‌کنیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به موضوع حضور منافقین در کشور عراق اظهار داشت: می‌دانیم که دولت عراق نیز در این رابطه مشکلاتی داشته، منافقین در کشور ما کسانی بودند که رئیس کل دستگاه قضا، یعنی شهید بهشتی و دادستان کل کشور را ترور کردند، همچنین آن‌ها ۱۷ هزار ترور دیگر را نیز انجام دادند، ما توقع داریم که در چارچوب قانونی این مجرمین به کشور ایران تحویل داده شوند.  

وی در پایان صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: این مسئله توقعی عمومی در کشور ماست و می‌دانیم عراق نیز تحت فشار قرار دارد، اما می‌خواهیم کسانی که اعتراف کردند که رئیس دستگاه قضای یک کشور را ترور کرده‌اند و از سوی غرب مورد حمایت قرار دارند، به صورت عادلانه محاکمه شوند.

همچنین، در این نشست مدحت محمود رئیس دستگاه قضای کشور عراق گفت: ما از حضورمان در ایران خوشحالیم، این مسئله نیاز به دلیل ندارد زیرا جنگ‌های ۸ ساله هم نتوانست رابطه بین ایران و عراق را متزلزل کند و به دلیل وجود پیوندهای معنوی که بین دو کشور وجود داشت، این روابط حفظ شد و امیدواریم بین دو کشور و ملت‌هایشان این روابط در همه زمینه‌ها فراگیر شود.

وی ادامه داد: ما از سال ۲۰۰۳ وارد این تجربه بی‌نظیر شدیم که انتصاب و ترفیع اداری از طریق قوه قضائیه ایجاد شود، ما از تجربه قوه قضائیه ایران استفاده کردیم و به این امر افتخار می‌کنیم.

مدحت محمود تصریح کرد: از ریاست قوه قضائیه ایران تشکر می‌کنم و خوشحالم که این مسائل را از وی می‌شنوم، من در مورد قوه قضائیه ایران شناخت کامل دارم و مطالبی خواندم که نشان می‌دهد در نظام اخلالی ایجاد نمی‌کند، اما نشان می‌دهد که قانون اساسی بر این مسئله توجه داشته که قوه قضائیه پایه قوای سه گانه باشد.

وی ادامه داد: من اطلاع دارم که رئیس قوه قضائیه است که وزیر دادگستری را معرفی می‌کند و این مسئله باعث همکاری می‌شود و نسبت به رفتار و عملکرد قوه مجریه نظارت دارد و معنایش این است که دستگاه قضایی دستگاه عدالت است.

رئیس دستگاه قضایی عراق با اشاره به قراردادهایی که بین دو کشور امضاء شده، اظهار داشت: موافقتنامه‌هایی که بین دو کشور به امضاء رسیده تا آنجایی که به ما مربوط می‌شود تصویب شده و به مرحله اجرا می‌رسد و سفیر جمهوری اسلامی ایران هم آمادگی کامل دارد به این مفاد عمل کند و ما نیز تلاش می‌کنیم که این موارد به اجرا درآید.

وی همچنین با اشاره به درخواست آیت‌الله آملی لاریجانی در مورد اتباع ایرانی زندانی در عراق تصریح کرد: احکامی در مورد این افراد صادر شده و ما نیز خواستار اصلاح قانون در این رابطه شده بودیم، اما هنوز برای عبور از مجلس به نوبت نرسیده و پس از انتخابات مجلس آینده کارهای آن انجام می‌شود. در مورد این افراد نیز با رئیس جمهور صحبت‌هایی داشته‌ایم که رئیس جمهور نیز خواسته که این افراد مورد عفو قرار بگیرند و اقدامات لازم در این رابطه در حال انجام است.

مدحت محمود در پایان سخنان خود با اشاره به مسئله منافقین، خاطرنشان کرد: این مسئله جنبه‌های سیاسی دارد و دولت عراق اقدامات خود را با سازمان ملل انجام می‌دهد که امیدواریم محقق شود.

**محاکمه عادلانه منافقین باید در ایران انجام شود

آیت‌الله “آملی لاریجانی” رئیس قوه قضائیه پس از پایان دیدار با رئیس قوه قضاییه عراق در جمع خبرنگاران گفت: نفس این سفر می‌تواند به تعمق روابط بین دو کشور به ویژه در حوزه قوه قضائیه بیانجامد.

وی ادامه داد: این دیدار فرصتی است برای اجرایی شدن حقوق قضایی، روابط قضایی کیفری و مدنی، استرداد مجرمان و مسائل دیگر در هر دو کشور و امیدوارم برخی از مسائل به وجود آمده برطرف شود.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: تعمق روابط دستگاه قضایی ما و کشور عراق می‌تواند گام مهمی در پیگیری پرونده‌های حقوق باشد.

وی همچنین تصریح کرد: ما مسئله‌ای را مطرح کردیم که مجرمان و منافقین را به کشور تحویل دهند، انتظار نظام قضایی و شخص رئیس دستگاه قضا این است که این افراد مورد محاکمه عادلانه قرار بگیرند.

آیت‌الله آملی لاریجانی در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد کردیم در راستای تعمیق روابط این دیدار‌ها ادامه پیدا کند و جلسات مشترک بین دو کشور مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم از تجارب یکدیگر استفاده کنیم.

انتهای پیام/