آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: ماجرای مک فارلین موجب افتخار ایران و رسوایی آمریکا شد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ماجرای مک فارلین ابهت انقلاب اسلامی را در نگاه جهانیان حفظ کرد و رسوایی و بحران در آمریکا را به ارمغان آورد.
به گزارش  پارسیان به نقل از  باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله “هاشمی رفسنجانی” پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از مدیران، سفرا و کارداران سابق جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف که به دنبال ملاقات وزیر و معاونان وزارت خارجه به دیدار آمده بودند، با اشاره به اهمیت دیپلماسی در جهان امروز، گفت: کسانی که از سوی وزارت خارجه به مأموریت‌های کاری می‌روند، سربازان و افسران انقلاب در جبهه خارجی هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه تحلیلی از فضای سیاسی کشور در سال‌های قبل از انقلاب، گفت: اگر چه ماهیت انقلاب مردمی بود، اما پس از پیروزی، امام (ره) با تأکید بر لزوم روابط دولت با دولت‌ها، اهمیت سیاست خارجی را برجسته کردند.

وی اظهار نگرانی بعضی از دولت‌های عربی منطقه از تکرار انقلاب اسلامی در کشور‌هایشان و نا‌امیدی غرب از نابودی یا به انحراف کشاندن انقلاب از طریق مصادره مسؤولیت‌های مهم را دلیل حمایت از حزب بعث دانست که حکومت اقماری نظام کمونیستی بود و با اشاره به اجماع غرب، شرق و ارتجاع برای تحریک صدام در شروع جنگ، گفت: میدان‌داری‌های سیاسی و نظامی ایران، حامیان حزب بعث را نا‌امید و نسبت به الگوپذیری ملت‌ها از ایران نگران کرد و مستقیماً وارد جنگ با ایران شدند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان بعضی از اقدامات سیاسی برای جلوگیری از جنایات صدام، بمباران شیمیایی حلبچه را نقطه اوج قساوت غرب و شرق در قتل عام مردم دانست و گفت: از قسی القلبی مثل صدام بعید نبود که این جنایت را در شهرهای ایران هم تکرار کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جلسات سران قوا و حضور وزیر امور خارجه در بعضی از جلسات، گفت: وقتی قرار بر پذیرش آتش بس شد، تیم دیپلماسی ایران چنان میدان‌داری کرد که سند پیروزی سیاسی ایران در سازمان مللی تصویب شد که قدرت‌هایش تمایلی به این کار نداشتند.

وی با بیان چند برنامه دیپلماسی در طول ۸ سال جنگ تحمیلی، ماجرای مک فارلین را یکی از نکات قوّت و برجسته عملکرد مسؤولین نظام دانست و گفت: با کاری منسجم و تلفیقی از شیوه‌های پنهان و پیدای دیپلماسی، هم نیازهای نظامی جبهه‌ها در آن مقطع حساس دفاع مقدس را تأمین کردیم و هم نگذاشتیم ابهت انقلاب اسلامی در نگاه جهانیان مخدوش شود که موجب افتخار ایران و رسوایی و بحران در آمریکا شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به بحث‌های غیر منصفانه‌ای که این روز‌ها درباره این موضوع می‌شود، گفت: کسانی که بعضاً آن روز‌ها در جریان امور دفاع مقدس و کشور نبودند، امروزه با اغراض سیاسی، تحلیل‌های تخیّلی می‌کنند و با تحریف تاریخ در صدد برجسته کردن نقش نداشته خویش در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «منتقدین ماجرای مک فارلین همیشه هیاهو می‌کردند»، گفت: در آن زمان که ۸ نماینده مجلس می‌خواستند از وزیر امور خارجه در این باره سؤال کنند و در مطبوعات اعتراض می‌کردند، امام(ره) در بیانیه‌ای معروف «این تذهبون!؟» گفتند و بر آنان نهیب زدند که حرف‌هایی را که شما می‌زنید، رادیو اسرائیل جرأت نمی‌کند بگوید.

وی افزود: چون امام از اول تا آخر در جریان مسئله مک فارلین بودند و بار‌ها در مسیر راهنمایی‌های موثری داشتند، مطمئن بودند که افرادی درصدد شبه افکنی‌اند و با آن بیانیه آن‌ها را به خوبی از میدان بدر کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر جایگاه و نقش امام(ره) در همه مراحل انقلاب گفت: شخصیتی عالم به زمان، فیلسوف بی‌نظیر، فقیهی واقعی و افقه، باریک بین و باهوش، مومن، متفکر، عارف و متوکل علی الله، با آن سلامت نفس، انقلاب را آسیب ناپذیر کرده بود و با تدبیر بی‌نظیر همه مسایل را مدیریت می‌کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان امتیازات و ویژگی‌های تاریخی، جغرافیایی طبیعی و فرهنگی ایران، مکتب اهل بیت(ع) و مردمی پاک و مخلص را سرمایه نظام دانست و گفت: متأسفانه در بعضی از مقاطع کسانی که بویی از مبارزه و انقلاب نبرده بودند، مفسّر جمهوریت و اسلامیت نظام می‌شوند که به خاطر افکار تند، در داخل باعث نگرانی جوانان و زحمت کشور و در خارج باعث خوشحالی دشمنان انقلاب می‌شوند.

وی با بیان شباهت و تفاوت‌های عملکرد تیم دیپلماسی ایران در سال‌های پس از جنگ و پرونده هسته‌ای گفت: با منطق دیپلماسی دنیا را قانع کردیم که پس از ۸ سال حمایت از ارتش بعث، در سازندگی پس از جنگ، طرح‌های بزرگ ایران را فاینانس کنند و امروز نیز با‌‌ همان صلابت باید برای احقاق حقوق خود تلاش کنیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر ضرورت توجه به شرایط زمانی در اتخاذ تصمیمات سیاسی، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و حواشی داخلی و خارجی آن، گفت: همین‌که دنیا فهمید که با ایران باید در فضایی برابر و محترمانه مذاکره کنند، یک پیروزی سیاسی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر از تلاش‌های فرزندان انقلاب در جبهه دیپلماسی، گفت: وزارت خارجه با مدیران مجرّب و منطقی خویش، عزت، حکمت و مصلحت را به گفتگوهای سیاسی برگرداند و ذهنیت‌های منفی را جبران کرد.

وی افزود: اکنون دنیا به منطقی و جدی بودن ایران درمذاکرات واقف شده و راه برای مغالطه و ادعای مخفی کاری ایران بست و هدایت‌های رهبری در جریان مذاکرات، کار را در تقابل با تندرو‌ها سهل کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش با مقایسه اوضاع اقتصادی امروز کشور با سال‌های پس از جنگ، گفت: در آغاز سازندگی ۵۱ درصد کسری بودجه، بیکاری خطرناک و تعطیلی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی و کشاورزی در استان‌های درگیر در جنگ بیداد می‌کرد، ولی با همدلی و حمایت مردم و اتخاذ تصمیمات منطقی، رونق به تولید برگشت و بیکاری ۱۶ درصدی به ۹ درصد رسید و همه کشور تبدیل به کارگاه بازسازی و سازندگی شد و مردم به دلیل رونق تولید و کسب و کار از زندگی مناسب‌تری برخوردار شدند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به ظرفیت‌های ایران، گفت: ترمیم اوضاع اقتصادی و رونق اشتغال، عوامل فراوانی دارد که سیاست خارجی یکی از آنهاست و دولت با اولویت دادن به آن می‌کوشد تا انحرافات و عقب ماندگی‌های اقتصادی و سیاسی ۸ سال گذشته را جبران نماید.

گفتنی است؛ در آغاز این دیدار آقای موید، یکی از مدیران با سابقه وزارت امور خارجه ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های وزارتخانه برای استفاده از سرمایه‌های انسانی، به یادآوری خاطرات سفرا و کارداران در سال‌های اوّل انقلاب اسلامی، مخصوصاً ۸ سال دوران سازندگی پرداخت که دنیا پس از یک دوره تقابلی، روی به تقویت همکاری‌ها آورد.