آیت الله نوری همدانی تاکید کرد: یکی از شاخصه‌های اسلام استکبار ستیزی است

به گزارش پایگاه خبری پارسیان به نقل از داناحضرت آیت الله نوری همدانی در کنگره 110 هزار شهید روحانی استان تهران اظهار داشت: انقلاب اسلامی عالم را در خود درنوردید و تاثیرات بسیاری بر جهان گذاشت، در این شرایط بر ما لازم است که از این انقلاب که مزین به خون شهدای بسیاری از جله شهدای روحانی است پاسداری کنیم.

نوری

وی در ادامه عنوان کرد: همچنین بر ما لازم است که این رویداد و اتفاق را تحلیل کنیم همانطور که قرآن هم به ما تاکید می کند از وقایع درس بگیریم و اهل بصیرت و تقوا باشیم، که این خود نیاز به تحلیل و ارزیابی وقایع است.

این مرجع عالی قدر گفت:  روزی که امیرالمومنین علی (ع) حکومت خود را آغاز کردند، افرادی به عنوان قاستین و مارقین و ناکسین حضور داشتند و در برابر حضرت با گذشت زمان صف‌آرایی کردند و انقلاب اسلامی نیز در همین رابطه است و عده و افرادی بعد از وقوع آن در برابر آن صف‌آرایی کردند.

آیت‌الله نوری همدانی انقلاب اسلامی را دارای چند بعد دانست و گفت: اولین بعد انقلاب، تاسیس یک حکومت و نظام ولایی است. بعد از رحلت پیامبر و در زمان علی (ع) رژیم حکومتی تغییر کرد.

وی افزود: در اسلام رژیم حکومتی به این گونه است که در راس حکومت پیامبر و امام معصوم جای می‌گیرند و اگر امام معصوم حضور نداشت، قائم مقام امام مذکور در راس هرم جای می‌گیرد اما متاسفانه پس از شهادت حضرت علی (ع) این جریان برقرار نماند و بنی‌امیه، بنی‌عباس و سلاطین اجازه برقراری حکومت را ندادند.

این مرجع عالی قدر اولین کار امام خمینی (ره) را تاسیس نظام اسلامی برشمرد که ریشه در قرآن و احکام اسلامی دارد و افزود: اگر از امام زمان (عج) نیز درباره حکومت سوال کنید، همین نوع حکومت را معرفی خواهند کرد و در احادیثی که از ایشان نقل است، به خوبی می‌توان این موضوع را دریافت.

آیت‌الله نوری همدانی حکومت انقلاب اسلامی را پناهگاه تمامی مستضعفین جهان خواند و گفت: دومین بعد این انقلاب تحول بنیان‌های فرهنگی بود که باعث شد فرهنگ استعماری در کشور قلع و قمع شود چراکه پیش از این با تهاجم فرهنگی نگاه‌ها را طوری تنظیم کرده بودند که غرب را برتر از خود بدانیم.

وی به اهمیت فرهنگ و فرهنگ اسلامی اشاره کرد و افزود: از این نظر وظیفه آموزش و پرورش بسیار پراهمیت است که برنامه‌های فرهنگی را بر اساس آموزه‌های دینی تنظیم کند.

این مرجع عالی قدر با اشاره به آیاتی از کلام‌الله مجید خاطرنشان کرد: آیاتی در قرآن وجود دارد که سنت خداوند را معرفی می‌کنند که حکومت ما نیز باید بر اساس این سنت‌ها پی‌ریزی شود و باید فرهنگ و برنامه‌های فرهنگی ما طوری تنظیم شود که کودکان و نوجوانان با فرهنگ اصیل اسلامی آشنا شوند.

آیت‌الله نوری همدانی سومین بعد انقلاب را تحول بنیان سیاسی و مدیریت مملکت دانست و تصریح کرد: مدیریت مملکت باید دست کسانی باشد که بر اساس عدالت و قسط حکومت کنند و بر اساس حدیثی که وجود دارد، کسانی باید بر اساس سیاست حکومت را در دست بگیرند که امنیت فکری، جانی و عدالت اجتماعی و فراوانی نعمت را برقرار کنند.

وی چهارمین بنیان انقلاب را تحول در بنیان اجتماعی عنوان کرد و افزود: مردمی که زیر بار استبداد فکر می‌کردند، پس از انقلاب برای آنها استقلال و ازادی بوجود آمد و در حال حاضر همه کار مملکت مردم هستند. امام خمینی (ره)‌ نیز تاکید می‌کردند که مردم را راضی نگه دارید چراکه همین مردم بودند که سینه را سپر کردند و شعار آزادی و استقلال سر دادند لذا باید قدر این مردم را دانست و به آنها خدمت کرد که بعد از پیروزی انقلاب نیز برای حفظ نظام و دین به جبهه‌ها شتافتند و جان خود را تقدیم کردند.

این مرجع عالی قدر با تاکید بر اینکه حکومت متعلق به مردم است، یادآور شد: مردم آنقدر قدرت دارند که تخت‌ها را از زیر پا و تاج‌ها را از سر سلاطین کشیدند و برداشتند و مردم ایران، لیبی و مصر سلاطین را سرنگون کردند.

آیت‌الله نوری همدانی در ادامه با اشاره به نامه 53 نهج‌البلاغه که نامه امیرالمومنین به مالک اشتر است، آن را جامع‌ترین برنامه حکومتداری عنوان کرد و تصریح کرد: حضرت در این نامه خطاب به مالک می‌گوید بدان که عمود و ستون حکومت همین مردم هستند پس همواره با مردم باشد و در بین آنها زندگی کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش پنجمین بعد انقلاب در دنیا را تحول در بنیان نظامی و دفاعی معرفی کرد و گفت: در جامعه لازم است برای مقابله با دشمنان، نظام دفاعی و جهادی ایجاد شود و باید به صنایع دفاعی و تربیت افراد مجاهد توجه کرد و فرهنگ جهاد و شهادت و دفاع نظامی باید همواره زنده و برقرار باشد و پیامبر اکرم (ص) در این زمینه فرمودند: هر کس جهاد را ترک کند، ذلت و فقر گریبانگیرش خواهد شد و دین او به خطر می‌افتد و امروز نیز به برکت پیروزی انقلاب میلیون‌ها جهادگر در لباس بسیج و نیروهای نظامی وجود دارد.

این مرجع عالی قدر بعد دیگر انقلاب را تحول اقتصادی دانست و تاکید کرد: اسلام با اقتصاد سرمایه‌داری و کاپیتالیست مخالف است چراکه بر اساس این نظام‌ها ثروتمندان روز به روز ثروتمندان و اقشار ضعیف و محروم نیز روز به روز محروم‌تر می‌شوند و این نظام پاسخگوی احتیاجات بشر نیست و در امریکا که 99 درصد مردم در برابر یک درصد سرمایه‌دار اعتراض می‌کنند، به همین علت است.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه اسلام و قرآن پاسخگوی همه احتیاجات بشر در همه زمان‌هاست، گفت: در نظام کاپتیالیستی حکومت را ثروتمندان تعیین می‌کنند و افرادی حاکم می‌شوند از این ثروتمندان حمایت می‌کنند و نظام کمونیستی نیز که الحمدالله امروز فروپاشیده است اما اسلام نظام اقتصادی مختص به خود دارد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی بیان داشت: این مشکل اقتصادی که برای ما پیش آمده است، برای حل آن و برای آفریدن حماسه اقتصادی همه مردم باید به صحنه بیایند و وظیفه حکومت‌ است که فقر را ریشه‌کن و شغل ایجاد کند و مردم نیز در این زمینه باید گام بردارند و تحول را در اقتصاد بوجود بیاورند و این انقلاب به این دلیل بوجود آمد که این تحولات را عملی کند.

این مرجع عالی قدر عنوان کرد: انقلاب بر سه رکن اساسی استوار است؛ رکن اول اسلام است، که قبل از انقلاب ما شاهد حکومت اسلامی در جامعه نبودیم فقط مردم دارای عقاید اسلامی بودند.

آیت الله نوری همدانی در اددامه به رکن دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: رکن دوم انقلاب مردم هستند، این انقلاب توسط اقشار مختلف مردم و با همیاری آنها بوقوع پیوست و این هنر امام بود که مردم را به صحنه آورد و آنها را به آزادی بر مبنای اسلام رساند.

وی همچنین افزود: رکن سوم انقلاب ولایت فقیه است که الحمدلله ما از آن برخوردار هستیم. و قرآن در این رابطه می فرماید آنچه را که به شما داده ایم قدر بدانید و آن را با قوت نگه دارید. وظیفه ما این است که این موهبت و هدیه الهی را با قدرت نگه داریم و همچنین با تمام قدرت در مقابل امریکا و هم پیمانانشان بایستیم.

این مرجع عالی قدر خاطرنشان کرد: باید مراقب دشمنان اسلام و قرآن بود و باید در مقابل آنها با جهاد و شهادت مقابله کرد و پاسخ آنها را داد. در یک دست کتاب هدایت و در دست دیگر سلاح برای جهاد، این منش و سیره پیامبران و ائمه اطهار (ع) است.

آیت الله نوری همدانی همچنین گفت: شما شاهد بودید که چند روز پیش صدر اعظم آلمان در تلاویو به نتانیاهو گفت که با آنها دوست و هم پیمان هستند و ایران را خطری برای جهان به حساب می آورند. و یکی از مقامات ایتالیا هم چندی پیش از این نوع مواضع کشورش را در مقابل ایران بیان داشته بود.

وی عنوان کرد: قرآن برای مقابله با دشمنان یک پیام سلبی دارد و ما همواره با کسانی که دشمنان اسلامند در هر نقطه از جهان با صهیونیست ها و مستکبران در جنگ هستیم.

این مرجع عالی قدر به صدها شهید روحانی استان تهران اشاره کرد و گفت: اولین لبیک‌گویان به امام خمینی (ره) روحانیون بودند که برای پیشبرد انقلاب خدمت کردند و برخی از آنها نیز به جبهه‌ها شتافتند و امام فرمود آفرین بر علمایی که رساله خود را با خون نوشتند.

آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: آنها کار حسینی (ع) کردند و ما نیز باید کار زینبی (س) کنیم. شما نیز وصیت‌نامه شهدا را بخوانید و ببینید چه تعابیری به کار بردند. 99 درصد از شهدا در وصیت‌‌نامه‌های خود نوشتند که به خاطر ولایت فقیه به میدان و جبهه رفتند. مردم که جان و خون خود را به راحتی نمی‌دهند اما همان صدای مارقین، ناکسین و قاستین را دوباره شنیدند و به جبهه‌ها شتافتند و خون وجان خود را تقدیم کردند.