آینده روشن صنعت پرورش میگو درهرمزگان

به گزارش پایگاه خبری پارسیان ، از صید تقریبا انحصاری میگوی مولد، وجود مراکز تکثیر، واحدهای تولید خوراک میگو، صنایع فرآوری و بسته بندی و همچنین پنج هزار هکتار مزرعه پرورش میگو به عنوان سرمایه های موجود این استان در زمینه داشتن چرخه کامل صنعت پرورش میگو نام بردند.

یکی از فعالان این صنعت که به تازگی به همراه چند تن از کارشناسان از مزارع پرورش میگو در شهرستانهای میناب، لنگه، بندرعباس و همچنین جاسک بازدید کرده است، گفت: هرمزگان از لحاظ داشتن اقلیم مناسب به عنوان یکی از بهترین و سالم ترین (از لحاظ بیماری سفیدک میگو) مناطق برای استقرار زنجیره کامل پرورش و تولید میگو و همچنین ماهی در قفس است.

علیرضا نیسی از دستاوردهای مدیریتی و علمی شیلات به عنوان متولی اصلی کار، وجود استادان صاحب نظر در زمینه تولید و پرورش انواع آبزیان به خصوص با گرایش میگو، بخش خصوصی توانمند با بیش از دو دهه فعالیت و تجربه اندوزی همراه با کسب علم و فن آوری روز به عنوان پشتوانه ای محکم برای فعالیتهای شیلاتی با گرایش پرروش میگو نام برد که بخشی از آنها به هرمزگان اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: استفاده از تجربه دیگر کشورها با دعوت از کارشناسان ارشد آنها در مراکز آموزش کاربردی ( علمی – کاربردی) و حتی اعزام دانشجویان دوره دکترا و پرورش دهندگان تجربی به آن کشورها می تواند کمک بزرگی به گسترش این صنعت در هرمزگان باشد.

وجود مولدین عاری از بیماری و آلوده نشدن مزارع پرورشی این استان در دو دهه گذشته به بیماری لکه سفید میگو از دیگر مزیتهای استان در زمینه توسعه این صنعت است که با استفاده از گونه وانامی می توان در سال دو نوبت نسبت به پرورش و برداشت میگو اقدام کرد.

این کارشناس ارشد آبزی پروری از نبود حتی علایم بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگوی هرمزگان به عنوان یکی از امتیازهای مهم این استان در زمینه بهداشت و جلوگیری از ورود این بیماری نام برد که سرایت آن در دهه گذشته به مزارع بوشهر، خوزستان و حتی چابهار ضرر و زیانهای فراوان و حتی جبران ناپذیری به پرورش دهندگان میگو در این استانها وارد آورد.

مدیر کل شیلات هرمزگان از شناسایی حدود 50 هزار هکتار زمین مستعد برای ایجاد مزارع پرورش میگو با امکان توسعه و تولید بیش از 120 هزار تن میگو، 13 مرکز تکثیر لار و میگو با تولید سالانه یک هزار و 160 میلیون قطعه لارو و 9 کارگاه تولید بچه میگو با تولید سالانه 362 میلیون قطعه به عنوان داشته ها و قابلیت های این استان در ارتباط با صنعت پرورش میگو نام برد.

این استان با 565 نفر آبزی پرور با تجربه و متخصص در زمینه میگو و دارا بودن یک هزار و 413 هکتار مزرعه فعال پرورش سالانه حدود سه هزارتن میگو تولید می کند که این میزان 24 درصد از کل میگوی پرورشی کشور (12 هزار و 698 تن) را شامل می شود.

پرویز محبی ادامه داد: چهار سایت پرورش میگو در مجموع به وسعت حدود دو هزار هکتار و ظرفیت تولید سالانه هفت هزار و 700 تن در شهرستانهای سیریک، جاسک، بندرعباس و بندرلنگه در حال احداث یا تکمیل است که با تامین برق دو سایت آن به نامهای کولغان با ظرفیت یکهزار و 120 تن و حسینه با ظرفیت سالانه سه هزار و 500 تن تا قبل از پایان امسال به بهره برداری می رسند.

به گفته مدیر کل شیلات هرمزگان با بهره برداری از این پنج سایت و فعال کردن کامل سایت های سابق شامل تیاب شمالی و جنوبی در میناب، سایه خوش و مقام در بندر لنگه و هنگام در قشم مجموع ظرفیت تولید میگو دراین استان به حدود 10 هزار تن در سال افزایش می یابد.

این منبع از میگوی ‘وانامی’ به عنوان یکی از بهترین گونه های در حال پرورش در کشورهای دارای این صنعت و همچنین ایران نام برد و بیان کرد: با توجه به اقلیم حاکم بر مناطق ساحلی هرمزگان در هر سال می توان دو نوبت در زمینه تولید و عرضه آن به بازار مصرف اقدام کرد.

با توجه به تشکیل و آغاز به کار ستاد توسعه شیلات هرمزگان با 21 نفر عضو از جمله معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس شیلات ایران به همراه دو معاون و مدیر کل دفتر برنامه و بودجه آن، معاون برنامه ریزی استانداری و همچنین مدیر کل شیلات این استان به عنوان رییس و دبیر ستاد به همراه 12 نفر از مدیران کل دستگاههای اجرایی مرتبط می توان به آینده صنعت میگو و همچنین تولید ماهی در قفس بیش از پیش امیدوار بود.

رییس اداره هماهنگی و امور شهرستانهای شیلات هرمزگان از این ستاد به عنوان نقطه قوتی در زمینه سرعت بخشیدن به طرح های شیلاتی با محوریت گسترش مزارع پرورش میگو و همچنین افزایش تولید و صادرات این محصول به خارج از کشور نام برد.

نادر شهرزاد با تشریح برنامه های کمی و کیفی پرورش میگو در سایت های موجود از مهم ترین آنها به افزایش تولید در هکتار، ساماندهی وضعیت غذا و استفاده از غذای کیفی و استاندارد، مکانیزاسیون و استفاده از هواده و غذا پاش و همچنین احداث مراکز تکثیر جدید و فعال سازی مراکز تکثیر فعلی اشاره کرد.

رییس گروه بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات هرمزگان از وجود پنج سایت پرورش میگوی فعال و نیمه فعال و چهار سایت در حال احداث و تکمیل در مجموع به وسعت بیش از چهار هزار هکتار (سطح مفید قابل برداشت) به عنوان مهم ترین ظرفیت های شیلاتی این استان در زمینه صنعت پرورش میگو نام برد.

حمید امانی زاده سطح زیر کشت مزارع میگوی این استان را در سال گذشته یک هزار و 413هکتار با تولید سه هزار و 135 تن عنوان کرد و گفت: با عملیاتی شدن سایت های در دست احداث و استفاده از ظرفیت های اسمی می توان این رقم را به بیش از 10 هزار تن در سال افزایش داد.

وی با بیان اینکه حدود 80 درصد میگوی پرورشی هرمزگان جنبه صادراتی دارد اظهار کرد: با محاسبه میانگین قیمت یعنی هر کیلوگرم پنج دلار می توان میزان ارزآوری این محصول را در سال به 50 میلیون دلار افزایش داد.

میزان صادرات میگوی پرورشی هرمزگان اکنون نزدیک به 10 میلیون دلار اعلام شده که با توجه به وجود بازارهای جدید به ویژه روسیه چشم انداز مناسبی در پیش روی پرورش دهندگان و صادرکنندگان این آبزی در هرمزگان قرار دارد.

این مسوول در اداره کل شیلات هرمزگان خاطرنشان کرد: توسعه صادرات و کسب بازارهای جدید نیازمند امکانات و راهکارهای متعددی از جمله حضور در نمایشگاههای مطرح بین المللی و حتی جهانی آبزیان است.

رییس گروه بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آّبزیان شیلات هرمزگان یادآور شد: هر چند رتبه دوم صادرات، میگو بعد از بوشهر به این استان اختصاص دارد اما مدیران واحدهای فرآوری و بسته بندی توان مالی لازم را به منظور شرکت در نمایشگاههای آبزیان ندارند.

به گفته امانی زاده حضور نداشتن هیات های تجاری با محوریت میگوی پرورشی در این نمایشگاهها نه تنها موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی می شود بلکه دور ماندن صنایع فرآوری از جدید ترین روش های متداول و مشتری پسند در زمینه بسته بندی این محصول را به دنبال دارد.

بر اساس اطلاعات برخی از کشورها از جمله امارات متحده عربی و اسپانیا با واردات میگوی پرورشی ایران و بسته بندی های کیفی تر و بازار پسند مجددا آنها را با قیمت های گزاف تر به دیگر کشورها صادر می کنند.

رییس گروه بهبود کیفیت ، فرآوری و توسعه بازار آّبزیان شیلات هرمزگان می گوید: در صورت پرداخت حداقل نیمی ازهزینه های لازم به خصوص حق وردی از سوی دولت ، هر ساله تعداد بیشتری از شرکتهای فرآوری ، بسته بندی و صادراتی میگو می توانند با حضور در نمایشگاههای بین المللی آّبزیان در زمینه شناسایی مشتریان جدید تر اقدام و از تجربه شرکتهای بسته بندی و فرآوری نیز درایران استفاده کنند.

ارزش گمرکی هر کیلوگرم میگوی صادراتی هرمزگان هم اکنون پنج دلار و قیمت میگوی فرآوری وبسته بندی شده نیز در داخل بین 150تا 230 هزار ریال متفاوت است.

این در حالی است که سال گذشته هر یک کیلوگرم محصول میگوی پرورشی هرمزگان با توجه به سایزهای مختلف بین پنج تا هشت دلار به فروش رفت درحالیکه کشورهای واردکننده میگوی ایران با فرآوری و بسته بندی های بازار پسند و افزایش قیمت بیشترین سود را به جیب زدند.

امانی زاده تعداد واحدهای فرآوری و بسته بندی میگو در هرمزگان را 10 واحد عنوان کرد که 20درصد آنها از توان نسبتا لازم برای شرکت در نمایشگاههای بین المللی آبزیان برخوردارند که آنان نیز از طریق اتاق بازرگانی، صنایع و معاون و کشاورزی پشتیبانی می شوند.

حضور نیافتن اتحادیه صادرکنندگان آبزیان به خصوص میگوی پرورشی درنمایشگاههای بین المللی آبزیان موجب بیگانی آنان با جدید ترین فن آوری های روز در زمینه فرآوری و بسته بندی میگو و همچنین دوری از بازارهای هدف شده که در نتیجه اکنون بیشتر واحدهای فرآوری و بسته بندی این استان به صورت درصدی با شرکتهای خارجی کار می کنند.

به گفته این مسوول در اداره کل شیلات هرمزگان ادامه این روند خوشایند استانی همچون هرمزگان که زیرساخت های لازم برای تولید 10 هزار تن میگو (تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی) در آن فراهم شده نیست.

با توجه به آغاز فعالیت ستاد توسعه شیلات هرمزگان می طلبد که اتحادیه صادر کنندگان آبزیان این استان با پشتیبانی اتاق بازرگانی و حتی استانداری با هدف بازاریابی و ورود فن آوری های جدید فرآوری و بسته بندی میگو و همچنین شناسایی و جذب مشتریان جدید در نمایشگاههای بین المللی آبزیان برای حضوری پررنگ تر اقدام کنند.

اگر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی هرمزگان یا دیگر نهادها از جمله استانداری هزینه سفر هیات های این استان را برای حضور و بازاریابی در نمایشگاههای بین المللی آبزیان پرداخت کند دیگر شاهد فرآوری و بسته بندی میگوی پرورشی این استان در امیر نشین دبی و صادرات مجدد آن به نام کشور امارات متحده عربی در بازارهای جهانی نخواهیم بود.

یکی از پرورش دهندگان و صادرکنندگان و مدیر مرکز فرآوری و بسته بندی میگو در بندرعباس گفت: سخت گیری های قانون کار، گرانی بهای آب و برق، افزایش دستمزد کارگران و مواد اولیه، افزایش سود تسهیلات بانکی و دیرکرد و جریمه آنها، مالیات و همچنین نداشتن نقدینگی مانع حضور ما در نمایشگاههای بین المللی آبزیان شده طوریکه هم اکنون بیشتر کارخانه داران به صورت درصدی برای کشورهای وارد کننده میگو کار میکند.

به گفته امیر میرجاوید حضور نیافتن در نمایشگاههای بین المللی آبزیان موجب عقب افتادن صنایع فرآوری و بسته بندی میگوی هرمزگان از پیشرفت های روز این صنعت در زمینه فن آوری های روز و همچنین یافتن بازارهای جدید شده به طوری که اطلاعات چندانی از سلیقه مصرف کنندگان و درخواست های وارد کنندگان خارجی این محصول نداریم.

تعداد صنایع تبدیلی آبزیان هرمزگان 108 واحدبا سه هزار نفر شاغل اعلام شده که 10 واحد آن در زمینه فرآوری و بسته بندی میگو فعالیت دارند.

با توجه به حساسیت این محصول نسبت به دیگر آبزیان در یک شیفت کاری هریک از این واحدها ( با ظرفیت متغیر 500 تن تا دو هزار تن) بطور متوسط 50 نفر اشتغال دارند.

مدیران اینگونه مراکز بر اساس تقاضای مشتری خارجی و پس از بستن قرارداد؛ کار خرید، جمع آوری، فرآوری و حتی بسته بندی میگوی پرورشی را انجام می دهند که بیشتر آنان را واحدهای فعال در امارات متحده عربی و اسپانیا تشکیل می دهند.

یکی از فعالان بازار صادرات میگو می گوید: 37 کارخانه، مجوز فرآوری میگو را از اداره کل شیلات هرمزگان دریافت کرده اند که تنها حدود 10 واحد، آن هم با 50 درصد ظرفیت فعال هستند.

وجود پنج سایت پرورش میگوی درحال بهره برداری و چهار سایت در حال تکمیل (تامین برق و راه دسترسی مناسب) با مجموع حدود چهار هزار هکتار سطح مفید قابل کشت (با متوسط تولید دو نیم تن میگو در هکتار) از مهمترین ظرفیت های شیلاتی این استان در زمینه پرورش میگو اعلام شده است.

رتبه اول صید آبزیان کشور به میزان 188 هزار و 829 تن در سال به هرمزگان اختصاص دارد در حالیکه در زمینه تولید و صادرات میگوی پرورشی نیز این استان با سه هزار تن تولید و دو هزار و 500 تن صادرات بعد از بوشهر قرار دارد.

بخش شیلات به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان هرمزگان دارای ظرفیت های مناسبی در صید و صیادی و آبزی پروری به خصوص پرورش میگو است که در صورت توجه بیشتر می تواند نقش مهمی در رونق و توسعه اقتصادی منطقه و همچنین اشتغال زایی داشته باشد مانند اکنون که حدود 30 هزار نفر از این طریق ارتزاق می کنند.

پرورش صدف مروارید ساز و تولید مروارید در شهرستان بندرلنگه و کیش، توان تولید بیش از 90هزار تن ماهی از طریق ایجاد سامانه های پرورش ماهی در قفس، امکان احداث مراکز تکثیرماهیان دریایی برای تامین بچه ماهی مورد نیاز، تکثیر و پرورش گیاهان دریایی از جمله جلبک های دریایی و وجود گونه های بومی اقتصادی و تجاری قابل پرورش در استان ازدیگر ظرفیت های شیلاتی است که مطالعات اولیه و حتی نهایی هر یک از آنها انجام و آماده جذب و پذیرش سرمایه گذاران است.

با توجه به اظهارات استاندار هرمزگان در زمینه حمایت همه جانبه از توسعه و گسترش فعالیت های آبزی پروری، (با محوریت بهره برداری از مزارع پرورش میگو و ایجاد سامانه های تولید ماهی در قفس) جذب و حمایت از سرمایه گذاران، می توان با تکیه بر تدبیر دولتمردان با تجربه از اکنون خود را برای تماشای سپیده دمی زیبا آماده کرد