آیین علم گردانی ویژه روز پنجم محرم در میناب برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، در شهرستان میناب آیین های مختلفی با فرا رسیدن ایام محرم برگزار می شود که مراسم علم گردانی یا علم پیغمبر(ص) در شهرستان میناب یکی از آیین هایی است که بیش از 370سال است در این شهرستان برگزار می شود.

این آیین هرساله در ظهر روز پنجم محرم با شرکت خیل عزیمی از عاشقان اباعبدالله حسین(ع) که از استان های همجوار و همچنین بخاطر شهرت این آیین از کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس نیز برای دیدن و شرکت در این مراسم خود را به این شهر می رسانند، برگزار می شود.

اعتقاد بسیار زیاد مردم میناب به امام حسین(ع) و قدمت چند صد ساله این آیین باعث شده این مراسم هرساله با استقبال چشمگیری از عاشقان کربلای حسینی صورت پذیرد، امسال نیز برگزاری این مراسم با شرکت بیش از 30 هزار نفر از دلباختگان حسینی برگزار شد که حال و هوای معنوی این مراسم را دوچندان کرد.

علم گردانی در میناب با پیوستن علم های مختلف که هر کدام منتسب به یکی از ائمه ها است، به دو علم اصلی که علم پیغمبر(ص) و علم صاحب الزمان(عج) نامیده می شود و بسیار مورد توجه مردم میناب است و اعتقاد بسیار راسخی در این مورد دارند در ظهر روز پنجم محرم از حسینیه مشهور به ماتم قلعه آغاز می شود.

این دو علم پس از پیوستن به هم در میدان استقلال که حسینیه ماتم قلعه در آن مکان قرار دارد به طرف میدان شهداء و میدان ولایت و از آنجا به سمت حسینیه لب رودخانه حرکت می کنند، که در این مسیرها مردم به عزاداری و سینه زنی مشغول می شوند و علم های دیگر نیز که از نقاط مختلف استان به میناب آمده اند، به این علم ها ملحق و پشت سر اعلم های اصلی تا رسیدن به مقصد حرکت می کنند.

در طول این مسیر که اکثر مردم شهرستان نیز شرکت دارند مردم با ذبح گوسفند، و ریختن شیرینی و نقل و گلاب به پیشواز این علم ها رفته و نذورات خود را اداء می کنند.

عزادارن حسینی همراه با این علم ها پس از رسیدن به حسینیه لب رودخانه که پایان مسیر است با برگزاری مراسم سینه زنی تا قبل از اذان مغرب و عشاء در قالب گروه ها و دسته های عزاداری به نوحه خوانی و سینه زنی می پردازند و ارادت خود را به امام حسین(ع) و یاران باوفایشان نشان می دهند.
منبع:هرمز