اتحادیه اروپا لغو تحریم شرکت ملی نفتکش ایران را نپذیرفت

به گزارش پایگاه خبری پارسیان در حالی که فرصت قانونی اتحادیه اروپا برای اعتراض به حکم لغو تحریم شرکت ملی نفتکش ایران گذشته است به نظر می رسد بروکسل حاضر نیست این شرکت را از فهرست تحریم های خود خارج کند.

دادگاه عمومی اروپا در پی شکایت شرکت ملی نفتکش ایران تحریم این شرکت از سوی اتحادیه اروپا را غیرقانونی اعلام کرده بود. اتحادیه اروپا در فرصت قانونی تعیین شده از سوی دادگاه به این حکم اعتراض نکرد که در نتیجه اکنون این حکم نهایی شده است.

برخی تحلیلگران خودداری اتحادیه اروپا از اعتراض به این حکم را به منزله موافقت با لغو تحریم شرکت ملی نفتکش ایران تفسیر کردند اما رویترز به نقل از یک مقام آگاه اروپایی اعلام کرد اتحادیه اروپا تمایلی ندارد شرکت ملی نفتکش ایران را از فهرست تحریم های خود خارج کند و در پی پیدا کردن راهی برای حفظ این شرکت در فهرست تحریم هاست.

وی گفت: اتحادیه اروپا در حال حل این مسئله است. زمان تجدیدنظر خواهی گذشته است اما ما در حال بررسی راه گریزی هستیم تا این شرکت در فهرست تحریم ها بماند.

پیش تر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز توانسته بود حکم دادگاه بدوی و دادگاه استیناف را دائر بر غیرقانونی بودن تحریم خود از سوی اتحادیه اروپا بدست آورد اما اتحادیه اروپا مجددا این شرکت را در فهرست تحریم ها قرار داد که با اعتراض ایران مواجه شد.

مشخص نیست آیا اتحادیه اروپا در مورد شرکت ملی نفتکش ایران نیز چنین رویه ای را در پیش می گیرد یا نه. قرار دادن دوباره نام این شرکت در فهرست تحریم ها به معنای وضع تحریم جدید علیه ایران است که مغایر با نص صریح توافق هسته ای ژنو است.