احتمال رؤیت هلال ماه شوال در غروب یک‌شنبه بسیار ضعیف است

حجت الاسلام مروی، رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: نظر کارشناسان و متخصصان این است که رؤیت هلال ماه شوال در غروب یک‌شنبه ۲۹ ماه مبارک رمضان بسیار ضعیف و نزدیک به صفر است.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، حجت الاسلام احمد مروی، معاون ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری صبح امروز شنبه در نشست خبری با ارائه گزارشی از وضعیت رویت هلال در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه گفت: نظر کارشناسان این است که رؤیت هلال در غروب یک‌شنبه مصادف با 29 ماه مبارک بسیار ضعیف و احتمال آن نزدیک به صفر است اما با این حال حدود 150 گروه رصدگر کار استهلال را انجام می‌دهند.

وی افزود: اگر در غروب یک‌شنبه هلال ماه شوال رؤیت شد نتایج به دفتر مقام معظم رهبری اعلام می‌شود و اگر اطمینان آور بود ماه رمضان 29روزه خواهد بود و عید روز دوشنبه است.

حجت الاسلام مروی با بیان اینکه اگر رؤیت هلال در روز یک‌شنبه اطمینان آور نباشد باید طبق تقویم اعلام شده عمل کرد، گفت: در صورت عدم رؤیت هلال در غروب یک‌شنبه، ماه رمضان 30روزه است و احتمال این اتفاق زیاد است.

وی یادآور شد: در استان‌های مرکزی، تهران، اصفهان، شیراز، یزد و همچنین استان‌های شرقی کشور همواره کار استهلال و رؤیت هلال انجام می‌شود.

معاون ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری با بیان “معیار ما برای اعلام رؤیت هلال مبنای فقهی دارد و معیارهای علمی نیز کنار آن درنظر گرفته می‌شود” تصریح کرد: در معیار فقهی و شرعی رؤیت ماه شرط است نه تولد آن لذا آنچه در شرع ملاک است رؤیت هلال است.

وی گفت: البته میان مراجع در مسئله رؤیت هلال با چشم غیرمسلح و استفاده از ابزار اختلاف وجود دارد. امام راحل، مقام معظم رهبری، آیت‌الله بهجت و آیت‌الله اردبیلی رؤیت هلال با ابزار را حجت می‌دانند اما سایر مراجع آن را قبول ندارند.

حجت الاسلام مروی یادآور شد: در برخی از کشورها مبنا بر اساس تولد ماه است و میان اهل‌سنت نیز بیشتر تولد ماه مبنا قرار داده می‌شود اما مبنای ما رؤیت هلال است.

وی در پایان تأکید کرد: در غروب دوشنبه در اکثر نقاط کشور احتمال رؤیت هلال وجود دارد اما در برخی مناطق با غبار تابستانی مواجه هستیم که برای انجام این کار از کارشناسان هواشناسی استعلام می‌گیریم.