اخبار انتخابات الجزایر/ پیشتازی بوتفلیقه طبق نتایج غیر رسمی/بن فلیس نتایج اولیه غیر رسمی را نمی پذیرد

اخبار انتخابات الجزایر/

پیشتازی بوتفلیقه طبق نتایج غیر رسمی/بن فلیس نتایج اولیه غیر رسمی را نمی پذیرد

پیشتازی بوتفلیقه طبق نتایج غیر رسمی/بن فلیس نتایج اولیه غیر رسمی را نمی پذیرد

مراکز رای گیری در الجزایر در حالی ساعت 8 شب بسته شد که نتایج غیر رسمی شمارش اولیه از پیروزی عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری کنونی حکایت دارد و این موضوعی است که یکی از نامزدهای این انتخابات یعنی “بن فلیس” آنرا نمی پذیرد.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان به نقل از  شبکه اطلاع رسانی دانا،  منابع الجزایری اعلام کردند: بر اساس نتایج اولیه شمارش آرا در برخی استانها و نیز درمصر و تونس عبدالعزیز بوتفلیقه از بقیه نامزدها پیش است.

این منابع افزودند: بوتفلیقه در سطیف،ام البواقی،قسنطینه،غردابه،عنابه و سکیکده پیش است همچنین در “مستغانم” وی بر رقبای خود با 75 درصد، در البیض94 درصد،الشلف90 درصد، تیزی اوزو70 درصد،در الوادی85 درصد،تبازه73 درصد و در میله65 درصد پیش است.

این منابع از جشن و شادمانی از سوی طرفداران بوتفلیقه به دنبال نتایج اولیه غیر رسمی اعلام شده خبر دادند.

این درحالی است که انتخابات ریاست جمهوری الجزایر در ساعت 8شب به وقت محلی پس از یک ساعت تمدید به پایان رسیده بود و شمارش آراء شروع شده بود.

دیالو فالیلو ناظر اتحادیه آفریقا شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در الجزایر را خوب توصیف کرد و افزود: رای دهندگان در شرایط خوب به پای صندوقهای رای گیری رفتند و حضور نیروهای امنیتی خیلی خوب بود.

وی با اشاره به حضور زنان در این انتخابات اعلام کرد: بر عکس کشورهای آفریقایی مراکز اخذ رای مجهز به موانع بود و این انتخابات دستاورد دموکراتیک برای الجزایر به شمار می رود.در این انتخابات ابزارهای فنی مناسبی وجود داشت.

از سوی دیگر عمار سعیدانی دبیر کل حزب جبهه آزادی ملی گفت: عبدالعزیز بوتفلیقه پیروزی خیره کننده ای در استانهای شرقی به دست آورده است.

وی که به فاصله یک ساعت پس از شمارش آراء سخن می گفت اعلام کرد: در استانهای همانند باتنه،حنشله و قالمه برتری هفتاد درصدی از آن بوتفلیقه است.

ساعاتی پس از شروع شمارش نتایج انتخابات نیز طرفداران بوتفلیقه کارناوالی مرکب از1910 خودرو از مرکز ستاد انتخاباتی در خیابان های پایتخت این کشور به راه انداختند.

این در حالی است که لویزه حنون یکی از نامزدهای شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: گرایش عمومی به سوی انتخاب عبدالعزیز بوتفلیقه است و سناریوی 2004 در حال تکرار شدن است.من به رای مردم احترام می گذارم و پیروزی بوتفلیقه را نیز قبول دارم.

همزمان منابع آگاه از حمله تظاهرات کنندگان به یک مرکز پلیس و یک مرکز انتخاباتی در بوجلیل در منطقه تازمالت و به آتش کشیدن صندوق های رای در استان بجایه در شرق الجزایر دو ساعت پس از بسته شدن مراکز اخذ رای  خبر دادند.

این در حالی است که الطیب بلعیز وزیر کشور الجزایر اعلام کرد: میزان مشارکت در انتخابات51.70درصد بوده است.

همزمان علی بن فلیس از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری الجزایر ضمن مخالفت با نتایج اولیه انتخابات که حاکی از  برتری عبدالعزیز بوتفلیقه است گفت: تقلب بار دیگر بر آزادی بیان پیروز شده است.من با همه ابزارهای سیاسی و راههای قانونی برای بازپس گیری حق مردم تلاش خواهم کرد.

وی از همه گروههای سیاسی خواست که به مقاومت سیاسی برای خروج کشور از بحران خطرناک روی آورند.

این درحالی است که الطیب بلعیز وزیر کشور الجزایر اعلام کرد: طبق وظایفی که برای وزیر کشور تعریف شده است وزیر کشور تنها طرف مجاز به اعلام نتایج اولیه انتخابات است و این نتایج بعد از ظهر امروز جمعه اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر حبیب کعباشی رئیس تیم ناظران سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد: تیم ناظران مرکب از 18 نفر در مناطق مختلف الجزایر حضور داشتند و انتخابات در شرایط شفاف و مطابق بامعیارهای بین المللی برگزار شد.هماهنگی کاملی میان مراکز اخذ رای و نامزدهای انتخاباتی وجود داشت.

محمد صبیح ناظران اتحادیه عرب نیز گفت: اقبال مردم به انتخابات آزاد برای موفقیت دموکراسی گسترده بود و این موضوع مهم برای کشورهای عربی و موضوعی گرانبهاست.