استاد دانشگاه های هرمزگان: اندیشمندان؛ دین را قدرت نرم جمهوری اسلامی می دانند/ مصداق مردم سالاری دینی انتخابات است

هدایت الله امیری، استاد دانشگاه های هرمزگان در گفتگو با خبرنگار پارسیان خبر اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که امروز از اهمیت بالایی برخودار است و در بیانات مقام معظم رهبری بر آن نیز تاکید شده است موضوع مشارکت حداکثری در انتخابات است.

وی با بیان اینکه واژه قدرت نرم در عصر جدید بسیار مطرح شده است تصریح کرد: یکی از تعریف های مفهمومی غرب، توانایی رسیدن به هدف بدون اعمال فشار، زور و نفوذ در باورهای انسانی می باشد که نگاهی کاملا غربی است.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان گفت: مفاهیم قدرت نرم در اسلام وجود دارد و با مراجعه به منابع دینی و اسلامی تعریف ساختاری بهتری نسبت به این موضوع عنوان شده که مولفه های آن از منظر اسلام در کلام امام راحل و مقام معظم رهبری مشهود بوده که این مولفه ها همراه با خدا محوری و اخلاق اسلامی همراه است.

امیری یکی از موضوعاتی که می تواند از مولفه های مهمی در قدرت نرم باشد، مفهموم مردم سالاری دینی عنوان و خاطرنشان کرد: مردم سالاری دینی مفهومی است که در برابر دموکراسی استفاده می شود که تغییر و تفاوت جدی در برابر دموکراسی دارد.

وی اظهار کرد: دموکراسی غربی نگاهش خدا محوری نیست اما مردم سالاری دینی نگاهی خدا محوری دارد و به اندازه ای مهم است که بعضی از اندیشمندان مردم سالاری دینی را قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران می دانند، زیرا بر اساس مردم سالاری دینی حاکمیتی که متعلق به خداوند است و با اجازه خداوند این حاکمیت به ائمه معصومین می رسد و در زمان غیبت این حاکمیت در اختیار ولی فقیه قرار می گیرد.

استاد دانشگاه های هرمزگان با اشاره به اینکه زیرمجموعه مردم سالاری دینی و مصداق آن انتخابات است،عنوان کرد: در انتخاباتی که برگزار می شود قدرت نرم انقلاب اسلامی خودش را نشان می دهد گرچه خود انقلاب اسلامی ماهیت آن یک قدرت نرم است .

امیری گفت: اگر ما سه عنصری که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند را در کنار هم قرا دهیم ، این سه عنصر موجب مبارزه، پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی شده و هر سه اینها در باورهای انسان ها نفوذ کرده و بدون توجه به دین نیز می تواند در قلب ملت ها رسوب داشته باشد.

وی ادامه داد: این سه عنصر عبارت اند از دین یا ایدئولوژی در کنار رهبری پیامبرگونه امام راحل و حضور مردم که عامل قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران هستند و هر کجا در کنار همدیگر قرار گیرند قدرت پیروزی به شمار می آیند.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان اظهار کرد: امروز موضوع قرارگاه های تحول محلاتی که در استان هرمزگان توسط بسیجیان آغاز شده و خدمات بسیار زیادی را به مردم خوب استان و انقلاب اسلامی داشته است و متوجه می شویم این سه عنصر در کنار هم قرار گرفته اند.

امیری تشریح کرد: مردم بر اساس اعتقادات دینی خودشان و در راستای اعتلای نظام و انقلاب سعی می کنند قدم هایی را بردارند که محله خودشان را به محله اسلامی و آرمانی که در گام دوم انقلاب به دنبال آن هستیم نزدیک کنند.

وی عنوان کرد: قدرت اسلامی امروز در تمام دنیا و مردم مستضعف نفوذ کرده است و مردم سالاری دینی در عرصه های داخلی، منطقه ای و بین المللی می تواند در حضور حداکثری مردم اثرگذار باشد.

جانشین سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان با بیان اینکه آن چیزی که در عرصه انتخابات بسیار مهم است در مرحله اول حضور حداکثری مردم است و در مرحله ای دیگر انتخاب اصلح است، خاطرنشان کرد: در عرصه داخلی به یک شور و نشاط انقلابی و یک وفاق ملی نیاز داریم که یک حرکتی که روح استقلال طلبی و استقلال خواهی مردم ایران را تقویت کند، حضور حداکثری مردم در عرصه انتخابات همه اهداف را برای ما هموار می کند.

امیری گفت: همگام با حضور حداکثری اگر انتخاب صحیح هم شکل بگیرد امید مردم تقویت و بخشی از مشکلات مردم حل می شود.

وی با اشاره به اینکه امروز در عرصه منطقه ای شاهد هستیم که در کشورهای مستضعف شامل یمن، فلسطین و لبنان مردم با الگو گیری از نظام اسلامی توانسته اند در برابر صهیونیست و دمشن فائق بیایند و حضور حداکثری مردم نشان دهنده این است که مردم پای آرمان های انقلاب هستند.

جانشین سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان گفت: در عرصه بین المللی نیز حضور حداکثری مردم می تواند نگاه دشمن به ما را تغییر دهد، امروز دشمنان در عرصه های مختلف فشار مضاعفی به انقلاب اسلامی آورده اند که از مواضع خودمان عقب نشینی کنیم و به دنبال نا امیدی مردم از انقلاب هستند که با حضور حداکثری مردم در انتخابات پیام ایستادگی نسبت به انقلاب صادر و دشمنان این کشور را مایوس خواهیم کرد.

امیری با بیان اینکه امروز متاسفانه نگاه برخی از غرب زده های این کشور که می گویند با اتکا به غرب می توان مشکلات کشور را حل کرد، تصریح کرد: این نگاه یک نگاه کاملا اشتباه است بلکه با نگاه به ظرفیت های داخل کشور می توان تمام مشکلات را پشت سر گذاشت.