اعتراض هزاران آمریکایی نسبت به تیراندازی پلیس در سنت لوئیس آمریکا

به گزارش پایگاه خبری پارسیان به نقل از شینهوا ، تظاهرات اعتراض آمیز مردم سنت لوییس آمریکا بخشی از برنامه 4 روزه ای است که ” اکتبر فرگوسن” نامگذاری شده است.

بر اساس این گزارش پس از تیراندازی یک مامور پلیس سفید پوست آمریکایی در 9 اوت که منجر به مرگ مایکل براون جوان سیاه پوست در شهر فرگوسن در حومه سنت لوئیس شد این شهر به مدت دو هفته صحنه شدیدترین اعتراضات بوده است.

تظاهرات مردم از عصر روز جمعه زمانی آغاز شده که صدها نفر از معترضان با سر دادن شعار “دست ها بالا، شلیک نکنید” با پلیس ضد شورش آمریکا به رویارویی پرداختند.

روز گذشته تعداد تظاهرات کنندگان با افزایش چشمگیری روبرو شد و تعداد زیادی از مردم از نیویورک ، فیلادلفیا، ویسکانسین و ایالت های اطراف به سنت لوئیس آمدند. تظاهرات کنندگان خواستار متهم شدن دارن ویلسون مامور سفید پوست پلیس سنت لوئیس شدند که به سوی مایکل براون شلیک کرده است.

یکی از ساکنان شهر فرگوسن در این باره تاکید کرد که “همه این ماموران پلیس کاری جز شلیک کردن به سوی جوانان بی گناه سیاه پوست ندارند.” تنها 10 روز پس از مرگ مایکل براون یک جوان دیگر سیاه پوست در 6 مایلی جایی که براون به قتل رسیده بود هدف گلوله پلیس قرار گرفت و کشته شد. چند روز پیش نیز واندریت مایرس یک جوان سیاه پوست دیگر نیز در سنت لوییس توسط یک مامور دیگر پلیس کشته شده است.

این حادثه سئوالات و ابهامات در خصوص تبعیض نژادی در جامعه آمریکا را به شدت افزایش داده است. قوانین تبعیض‌آمیز در آمریکا علیه سیاه‌پوستان همواره مورد اعتراض گروه‌های حقوق بشری قرار داشته است. فعالان می‌گویند احتمال رفتار تبعیض‌آمیز پلیس با سیاه‌پوستان بیشتر است و آنها دو برابر بیشتر احتمال دارد در دادگاه‌ها محکوم شوند.