اقامتگاه های محلی، وزنه گردشگری جزیره قشم

این روزها وقتی از میهمانان پرشمار بزرگترین جزیره خلیج فارس می پرسیم دلیل انتخاب قشم بعنوان مقصد سفر چه بوده،کفه سنجش به سمت و سوی گردش و تفریح به طرز آشکاری تغییر کرده است.

 پایگاه خبریپارسیان : تعداد زیادی از مسافران از نقاط دیدنی، طبیعی، تاریخی و صنایع دستی جزیره قشم سخن می گویند اما در کنار این ها بازار و خرید این روز ها یکی از دلایل پررنگ سفر به این پهناور خشکی برآمده از دل آب است.

بقایای متعدد و شورانگیز تاریخی، طبیعی، جنگل های چشم نواز حرا، دسته های مرغان دریایی، صنایع دستی، برنامه های موسیقی محلی با مشارکت بومیان خوش ذوق، تدبیر و همدلی مسئولین وزنه ای قابل اعتنا در معیارسنجی میهمانان نوروزی گردیده است.

به گفته مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، امسال برای اولین بار بیست منطقه از جزیره با اقامتگاه محلی دارای مجوز پذیرایی میهمانان نوروزی هستند.

عبدالجواد کمالی این اقامتگاه های محلی را مجموعه ای از خانه های روستایی مجهز به امکانات اقامتی در کنارعرضه صنایع دستی، اجرای موسیقی محلی، معرفی فرهنگ آداب و رسوم محلی و عرضه غذاهای دریایی ذکر کرد.

به گفته کمالی روستاهای دیرستان، شیب دراز، رمچاه، سوزا، برکه خلف، لافت، چاهوشرقی، صلخ، دولاب، طبل، کانی، هفت رنگو و …  را از جمله روستاهای دارای اقامتگاه محلی جزیره برشمرد.

به بازدید یکی از این اقامتگاه ها رفتیم، اقامتگاه ناخدا اسماعیل امینی خانه روستایی بسیار وسیعی است در روستای طبل که با ذوق و همت صاحب خوش خلق وهمکاری مسئولین به مجموعه  اقامتی زیبا و بسیار تمیز تبدیل شده است، دسته های چند نفری از میهمانان نوروزی در حیاط و اتاق های متعدد به صرف شام ونهار مشغول و بدون اغراق همه شادو خوشحال بودند.

پس از گفتگو و خداحافظی با میهمانان ناخدا اسماعیل به اسکله طبل می رویم، کسب وکار قایقداران محلی و رضایت آنها هر بیننده ای را سر حال می آورد میهمانان با ذوق و شوق در حال سوار یا پیاده شدن از قایق هستند.

خانم مسنی پس از پیاده شدن از قایق از همه تشکر و چند بار تکرار کرد که خیلی خوب بود،همه چیز خوب بود. یکی از مسافران جعبه شیرینی به همراه داشت به حاضرین تعارف می کرد، مرد جوانی از داخل قایق دست تکان داد و گفت: می دانید ما از کجا آمده ایم؟ آذربایجان، آذربایجان… نتیجه گردش در جنگل های حرا و تماشای هنر نمایی پرندگان نشاط و سرزندگی بود که در محیط موج میزد.

روی یکی از سکو های محوطه رو به روی ساختمان و کافی شاپ زیبای اسکله نشسته ام که خانم جوانی نزدیک شد و پرسید خبرنگار هستید؟ جواب مثبت دادم بی مقدمه از فضای اقامتگاه واسکله تمجید کرد و ادامه داد به نظرم خیلی از مسافران در شهر قشم از این خانه ها بی خبرند، حیف است به جزیره قشم سفر کنیم و محروم از این مزایا برگردیم، به آن خانم قول دادم نظرش را به گوش مسئولین امر برسانم، اگر چه قبلا رئیس توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از معرفی این اماکن در تمامی بروشورهای نوروزی و اطلاعات منتشر شده گردشگری خبر داده بود اما به نظر برای معرفی فراگیر مهمانخانه های روستایی و امکان بهره مندی میهمانان علاقمند، تلاش بیشتری نیاز است.

منبع هرمز