امام جمعه پارسیان: خطبه های نماز جمعه یکی از تاثیرگذارترین رسانه هاست/ ضعف در پایگاههای دینی به جامعه اسلامی خسارت وارد می کند

امام جمعه پارسیان با اشاره به اینکه خطبه های نماز جمعه یکی از تاثیرگذارترین رسانه هاست، گفت: ضعف در این پایگاههای دینی به جامعه اسلامی خسارت های جبران ناپذیری وارد می کند.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر؛ حجت الاسلام بارانی، امام جمعه پارسیان به مناسبت سالروز نماز جمعه کشور به جایگاه نمازجمعه در آیات و روایات پرداخت و اظهار‌کرد: دین اسلام آیین انسان سازی و جامعه پردازی است به همین جهت یکی از مهمترین عباداتی که مورد تاکید اسلام برای تحقق این هدف مقدس است نماز جمعه می باشد.

 

حجت الاسلام بارانی، با اشاره به اینکه نماز جمعه برای همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مسلمین مفید فایده است، گفت: پیامبر اسلام پس از بیعت با اهالی یثرب در مکه در اعزام اولین سفیر خودشان به مدینه دستور به برگزاری نماز جمعه دادند و مسلمانان یثرب نماز جمعه را به امامت معصب ابن عمیر و اسعد بن زراره اقامه کردند و این فرمان پیامبر نخستین گام در راه جامعه سازی و ایجاد دولت اسلامی در تاریخ اسلام ارزیابی می شود.

 

وی، به جایگاه نماز جمعه پرداخت و گفت: نماز جمعه از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و این امام جمعه است که وظیفه دارد این ظرفیت را به مرحله بهره برداری و فعلیت برساند، حقیقتا نماز جمعه مانند معدن طلایی است که امام جمعه باید با مهارت کامل آنرا استخراج کند.

 

امام جمعه پارسیان افزود: یکی از مواردی که احساس می شد که باید اصلاحاتی در آن انجام گیرد مساجد بود، ضعف در این پایگاه مهم دینی می تواند خسارت جبران ناپذیری را به جامعه اسلامی وارد کند لذا با استفاده از تجربیات مختلف، طرح اعتلای مساجد شهرستان را با ایجاد قرارگاه های فرهنگی مساجد آغاز کردیم که هدف از این طرح انسجام و هماهنگی مجموعه های فعال در مساجد و همچنین برنامه ریزی فرهنگی با محوریت ظرفیت ها و آسیب های هر محله و روستا در شهرستان است.

 

حجت الاسلام بارانی ادامه داد: در مرحله اول مجموعه های فعال در مساجد مانند امام جماعت، پایگاه بسیج برادران، پایگاه بسیج خواهران، کانون فرهنگی، هیئت مذهبی، هیات امنا مسجد، فعال فرهنگی خواهر و برادر محله، و در روستاها دهیار و رییس شورای روستا در قالب قرارگاه فرهنگی آن محل ساماندهی شدند و در مرحله دوم آسیب ها و ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی آن منطقه در قرارگاه شناسایی و در مرحله آخر با توجه به این مقولات برای هر محله برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت تدوین می شود .

 

وی، قرارگاه مرکزی را با هدف پشتیبانی از قرارگاه تحول محلات دانست و عنوان کرد: در سطح شهرستان قرارگاه مرکزی با محوریت شورای فرهنگ عمومی با هدف پشتیبانی از قرارگاه های محلات تشکیل شده است که با بررسی برنامه هر قرارگاه، برنامه ها بنا بر نیاز در سطح محله یا بخش یا شهرستان انجام می گیرد، تجربه این کار در مساجدی که موفق به انجام شده ایم بحمدالله بسیار خوب بوده است و توانسته ایم برحسب اقتضائات به اهداف ترسیم شده برسیم.

 

امام جمعه پارسیان به کارکردهای نماز جمعه در عصر غیبت اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در زمان غیبت امام زمان(عج)تا پیش از حکومت صفویه در ایران نماز جمعه تقریبا فراموش شده بود، هر چند حکومت هایی از شیعه هم در این مدت ظهور و بروز داشته اند اما به دلیل عدم قدرت کافی؛ و فتوایای برخی علمای آن اعصار در رابطه با نماز جمعه ما شاهد عدم رونق این عبادت مهم سیاسی-عبادی هستیم.

 

وی افزود: دوران آغاز رونق نماز جمعه پس از مدت طولانی در دوران صفویه بوده است به طوری که در بیشتر شهرهای ایران نماز جمعه به امامت علمای شیعه برگزار می شد ولی پس از دوران صفویه نیز به دلیل نارضایتی مردم از حکومت ها کم کم نماز جمعه از رونق افتاد به طوری که در دوران پهلوی نماز جمعه تقریبا تعطیل و مهجور شد و اگر هم نماز جمعه ای از طرف حکومت برگزار می شد با عدم استقبال مردم مومن روبرو می شد یا حتی مردم از برگزاری آن اطلاع نداشتند‌.

 

بارانی افزود: اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی نماز جمعه به شکوه و عظمت واقعی و شایسته خودش برگشت و به لطف الهی امروز در قریب به ۹۰۰ شهر نماز جمعه اقامه می گردد این یک تاریخچه مختصری از اقامه نماز جمعه در دوران غیبت بود.

 

حجت الاسلام بارانی، خطبه های نماز جمعه را یکی از تاثیرگذارترین رسانه ها دانست و عنوان کرد: در رابطه با کارکرد نماز جمعه در عصر غیبت باید عرض کنم که خطبه و خطابه در طول تاریخ بشر یکی از تاثیرگذارترین رسانه ها به حساب می آید و امروز هم که رسانه های قدرتمند جهانی مانند شبکه های گسترده صداوسیما، شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وارد زندگی ما شده اند اما باز هم خطبه و تبلیغ چهره به چهره از جایگاه ویژه و تاثیرگزاری برخوردار است خصوصا در رابطه با نماز جمعه که براساس ارتباط با حکومت جنبه سیاسی نیز دارد و به حق وصف سیاسی و عبادی به خود گرفته است می تواند بازتاب و بازخوردهای خاص خود را در جامعه داشته باشد.

 

وی، با بیان اینکه یکی از مهمترین کارکرد های نماز جمعه می تواند جریان سازی در جامعه باشد، افزود: قطعا جامعه اسلامی با مسائل و بحران ها و حوادث مختلفی روبرو می شود و اینجاست که نماز جمعه در همه امورات باید نقش محوری خود را ایفا کند در فرهنگ، سیاست، اقتصاد و…‌‌ نقش نماز جمعه بسیار پررنگ است.

 

امام جمعه پارسیان با اشاره به اینکه نمازجمعه باید محور وحدت و انسجام و اتحاد ملی باشد، تاکید کرد: نماز جمعه باید مبلغ سیاست های نظام اسلامی باشد؛باید مطالبه گر مشکلات و دغدغه های امت اسلام باشد، مدیریت فرهنگی در جامعه اسلامی با نماز جمعه است، نمازجمعه تقویت کننده هویت دینی و اقتدار حاکمیت اسلامی است و….

 

حجت الاسلام بارانی به تبیین دیدگاههای امامین انقلاب اسلامی در رابطه با نماز جمعه پرداخت و گفت: نماز جمعه نمادشکوه و عظمت مسلمانان است که به برکت انقلاب اسلامی احیا شد لذا طبیعتا امام راحل و رهبر معظم انقلاب نگاه ویژه ای به این عبادت بابرکت داشته و دارند.

 

امام راحل در کتب مختلف از کشف الاسرار تا تحریرالوسیله از اهمیت نماز جمعه ی سیاسی سخن گفته اند تا جایی که ازاحیاء نماز جمعه به عنوان تجلی ترکیب اسلام و سیاست یاد می کنند و آنرا مهمترین رهاورد انقلاب معرفی می کنند و بر برگزاری نماز جمعه به عنوان پل ارتباطی مردم و روحانیت تاکید داشتند.

 

رهبر معظم انقلاب نیز با تاکید بر بازیابی نقش محوری نهاد امامت جمعه در عرصه فرهنگ و جریان سازی فرهنگی در جامعه اسلامی از نماز جمعه به عنوان قلب فرهنگی شهر و قرارگاه ایمان و تقوا و بصیرت یاد می کنند لذا ائمه جمعه به عنوان منصوبان رهبری و فرماندهان این قرارگاه ها، با برنامه ریزی مناسب بایدنقش راهبری خود را در شهرهای محل امامت به خوبی ایفا کنند.

 

بارانی، عنوان کرد: یکی از مواردی که به آن باید توجه داشت شروع کارها از خود امام جمعه است، یعنی اگر توصیه به تقوا می شود در مرحله اول خود امام جمعه مخاطب است، اگر توصیه به بصیرت می شود خود امام جمعه باید قبل از همه بصیر باشد بنابراین در نگاه امامین انقلاب نماز جمعه در راس همه امور است و کسی که باید این جایگاه را در نهاد امامت و ولایت در عرصه ها و موضوعات مختلف حفظ و ارتقا دهد شخص امام جمعه است .

 

نکته آخر اینکه در گام دوم انقلاب باید با بازتعریف نقش نهاد امامت جمعه این مجموعه انقلابی علمداری و هدایت گری جامعه را بیش از پیش بر عهده بگیرد و قطعا ائمه محترم جمعه باید در خط مقدم تبیین و عملیاتی کردن بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب در جامعه باشد و قطعا به فضل الهی و با هدایت های رهبر حکیم و فرزانه این انقلاب به اهداف متعالی خود خواهد رسید.