امیدواری اشتون به حل اختلافات ایران و 1+5

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی ابراز امیدواری کرد که در دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای 1+5، اختلافات موجود میان دو طرف حل شود.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان،به نقل از رویترز، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نمایندگی شش قدرت جهانی را در مذاکرات هسته ای با ایران بر عهده دارد گفت: مواضع ایران و گروه 1+5 فاصله زیادی با هم دارند اما با این وجود طی مذاکرات هفته آتی این شکاف ها می تواند کاهش یابد و من امیدوارم که پیشرفت داشته باشیم. با اینکه معتقدیم دیدگاه ما با ایران فاصله بسیاری دارد، با این همه امکان کم کردن شکاف در مواضع وجود دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: ما با آگاهی کامل از انتظارات جامعه جهانی که خواهان توافقی خوب و مثبت هستند، مصمم هستیم که به نتیجه برسیم.

در این میان “عباس عراقچی” معاون وزارت خارجه ایران، نیز چند روز قبل ابراز امیدواری کرده بود که تا آذرماه سال جاری ایران و 1+5 بتوانند به توافق جامع هسته ای برسند.

بر اساس گزارش ها، یکی از موارد اختلاف میان ایران و 1+5 برای رسیدن به توافق جامع هسته ای، تعداد سانتریفیوژهایی است که ایران اجازه خواهد یافت فعال نگه دارد.

پیشتر حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب، عوان کرده بودند که ایران در سالهای آینده به 190 هزار “سو” غنی سازی اورانیوم نیاز قطعی دارد.

واحد جداسازی اورانیوم یا “سو” عبارت از ظرفیت غنی سازی واحدهای سانتریفوژ است.

در این میان طی روزهای گذشته شایعاتی در مورد توافق ایران برای کاهش تعداد سانتریفیوژها منتشر شده بود اما “بهروز کمالوندی” سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز ۱۵ شهریور ضمن تکذیب گزارش ها در خصوص موافقت ایران با کاهش تعداد سانتریفیوژ‌ها، گفت : هیچ توافقی درباره تعداد سانتریفیوژ‌ها و میزان غنی سازی صورت نگرفته است.

دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 قرار است در تاریخ 18 سپتامبر (27 شهریور) در نیویورک انجام شود.