اوباما: با ایران به توافق خوب برسیم، کنگره را هم متقاعد می کنیم

به گزارش پایگاه خبری پارسیان؛ رییس جمهوری آمریکا چهارشنبه شب در یک کنفرانس خبری و پس از پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای کنگره تأکید کرد: آمریکا و متحدانش می توانند چارچوبی به ایران پیشنهاد کنند که در آن؛ تهران بتواند نیازهای صلح آمیز انرژی خود را تأمین کند، اما درعین حال گفت که مذاکرات اتمی یک راه دشوار دیپلماتیک است زیرا دوطرف به هم بی اعتماد هستند.

اوباما درمورد تسلط جمهوریخواهان بر کنگره و تأثیر آن بر مذاکرات اتمی با ایران گفت: اگر بتوانیم با ایران به توافق خوبی برسیم در آن صورت با کنگره وارد مذاکره می شویم و آنها را هم متقاعد می کنیم.

حزب جمهوریخواه آمریکا با پیروزی در انتخابات میاندوره ای این کشور توانست کنترل مجلس سنای این کشور را در دست بگیرد و به این ترتیب برای اولین بار از سال 2006 به این سو، جمهوریخواهان کنترل هر دو مجلس نمایندگان آمریکا و سنا را در دست گرفته اند.

وی در پاسخ به این پرسش که درصورت همراهی نکردن کنگره، آیا توانایی این را خواهد داشت که به صورت یکجانبه تحریم ها علیه ایران را کاهش دهد ، گفت: تحریم ها چند دسته هستند و با هم فرق دارند اما فعلا مایل نیست در این زمینه اظهارنظر کند.

جان کری وزیر خارجه امریکا نیز روز گذشته (چهارشنبه) اظهار داشت: ‘به تمدید [مذاکرات] فکر نمی کنیم… ما در حال تلاش برای پایان مساله هسته ای ایران هستیم و با این دید حرکت می کنیم’.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ جان کری که برای دیدار با ‘لوران فابیوس’ وزیر خارجه فرانسه به پاریس سفر کرده است در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: ‘به تمدید [مذاکرات] فکر نمی کنیم… ما در حال تلاش برای پایان مساله هسته ای ایران هستیم و با این دید حرکت می کنیم’.

وی با اشاره به نزدیک شدن به مهلت دستیابی به توافق جامع هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی تاکید کرد که به تمدید این مذاکرات فکر نمی کند و دستیابی به توافق پس از ضرب الاجل سوم آذر بسیار دشوار خواهد بود.

وی افزود: اگر قرار باشد مذاکرات پس از روز 24 نوامبر (سوم آذر) ادامه پیدا کند دستیابی به توافق میان تهران و گروه 1+5 بسیار دشوار خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ‘اگر در این مهلت توافقی حاصل نشود، مساله بسیار پیچیده تر خواهد شد’.

کری همچنین خاطرنشان ساخت: ایران حق دارد انرژی هسته ای تولید کند.

قرار است روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده ( 18 و 19 ابان) نشست سه جانبه بین محمدجواد ظریف ، جان کری و کاترین اشتون در مسقط پایتخت عمان برگزار شود و روز سه شنبه (20آبان ماه/11 نوامبر) نیز مذاکرات ایران و 1+ 5 نیز در مسقط ادامه یابد.

تا 24 نوامبر ( 3 اذر ) که مهلت پایانی توافق تمدید شده ژنو است، 18 روز باقی مانده است و به این ترتیب مذاکرات در مرحله بسیار حساس و دشواری قرار دارد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان یکشنبه هفته جاری در دیدار با وزیر خارجه نروژ درخصوص مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه1+5 گفته بود: درصورتی که حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شود ، ایران اماده توافق است.

پیش ازآن هم ‘مجید تخت روانچی’ عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اعلام کرده بود که ایران لغو پله به پله تحریم ها و نیز غنی سازی «دکوری» را نمی پذیرد.