ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه جزو اولویت های آمریکا نیست

مقامات آمریکایی اعلام کردند که به رغم درخواست کشورهایی همچون ترکیه و فرانسه برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه و همچنین منطقه حائل در مرز این کشور با ترکیه، این موارد جزو اولویت های واشنگتن نیستند.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان،به نقل از رویترز، “تونی بلینکن” معاون مشاور امنیت ملی آمریکا که به لندن سفرکرده به صراحت اعلام کرد که ایجاد منطقه حائل در مرز ترکیه و سوریه در سیاست های آمریکا جائی ندارد.

این در حالی است که چند روز قبل ترکیه خواستار ایجاد این منطقه شده بود و “فرانسوا اولاند” رئیس جمهور فرانسه، نیز از آن حمایت کرده بود.

در همین رابطه آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد که ایجاد منطقه حائل در مرز ترکیه و سوریه پیش از آنکه به نفع ائتلاف ضد داعش باشد به نفع آنکارا خواهد بود چون از یک سو با مسدود شدن مرز شمار آوراگان سوری که به ترکیه وارد می شوند کاهش می یابد و از سوی دیگر به موجب ایجاد منطقه حائل باید بصورت مرتب از این منطقه محافظت شود بنابراین به طور ناخواسته منطقه پرواز ممنوع در بخشی از خاک سوریه تشکیل می شود و این همان چیزی است که ترک ها از چند سال قبل به دنبال آن هستند.

یکی از پیامدهایی که با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بوجود می آید افزایش قدرت گروه های شورشی در برابر ارتش سوریه است و در شرایط فعلی چنین وضعیتی در سوریه کمکی برای مبارزه با داعش نخواهد کرد.

از معایب دیگر ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه و ترکیه آن است که ممکن است داعش و یا دیگر گروه های افراطی حاضر در سوریه که هدف حملات اخیر آمریکا هستند به نوعی وارد این منطقه شده و در آن پناه بگیرند تا از گزند حملات نیروهای ائتلاف در امان بمانند.

بر اساس این گزارش، با رد درخواست ترکیه برای ایجاد منطقه حائل از سوی آمریکا، بدون شک اختلافات میان واشنگتن و آنکارا برای حضور ترک ها در جنگ با داعش بویژه شهر “عین العرب” (کوبانی) به اوج خود می رسد.