ایرانی‌ها در سیاست و نقش آفرینی بین تناقضات منطقه و جهان هوشمند هستند

“عبدالباری عطوان” در سرمقاله روزنامه “رای الیوم” نوشت: استقبال کم از انتخابات ریاست جمهوری مصر به مثابه آسیبی به ارتشبد عبدالفتاح السیسی به شمار می‌رود اما آسیب بزرگتر در پایین بودن سطح مشارکت در مراسم تحلیف رییس جمهوری مصر است که قرار است صبح روز یکشنبه در دادگاه عالی قانون اساسی این کشور در برابر “عدلی منصور” صورت بپذیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به استثنای رهبران 4 کشور عربی حوزه خلیج فارس یعنی عربستان سعودی، بحرین، امارات و کویت که در مراسم تحلیف “عبدالفتاح السیسی” حضور خواهند یافت افزود: انتظار می‌رود بسیاری از رهبران جهان در این مراسم غایب باشند.
“عطوان” افزود: به استثنای ترکیه، قطر و اسراییل که دعوت آنها برای مراسم تحلیف انتظار می‌رفت اما دعوت از “حسن روحانی” به عنوان رییس جمهوری ایران و رییس جنبش غیرمتعهدها غیرمنتظره بود.
وی با اشاره به اینکه مشارکت رییس جمهوری ایران در مرام تحلیف “عبدالفتاح السیسی” حادثه‌ای مهم و بارز و رد آن حادثه‌ای بزرگتر به شمار رفته که پیامدهای سیاسی را به دنبال دارد اضافه کرد: فرض بر اینکه “حسن روحانی” روز دوشنبه سفری رسمی که از زمان انتخاب وی به عنوان رییس جمهور ایران برای نخستین بار صورت می‌گیرد به آنکارا سفر کرد، در این هنگام جمع بین دو ائتلاف و اردوگاه متناقض و شاید متقابل در آینده یعنی ترکیه از یک سو و ائتلاف مصری-خلیجی از سوی دیگر که طی شش ماه اخیر پس از کودتای نظامی “عبدالفتاح السیسی” علیه دولت “محمد مرسی” تبلور یافته، دشوار می‌شود.
این تحلیلگر سیاسی نوشت: ایرانی‌ها در سیاست و نقش آفرینی بین تناقضات منطقه‌ای و بین المللی هوشمند هستند و  پشتوانه بزرگی در زمینه صبر کردن دارند.
“عبدالباری عطوان” اضافه کرد: دوری جستن ایرانی‌ها از اردوگاه ترکی-قطری-اخوانی و تلاش برای جذب این کشور به اتحاد جدید مصری-سعودی صورت گرفته اما ایران در اتخاذ هواداری این ائتلاف و آن ائتلاف تسریع به خرج نداده  و سیاست انتظار را در پیش گرفته است و بر موضع بی‌طرفی ولو به شکل موقت تا زمانی‌که یخ‌ها آب شوند، باقی می‌ماند.