ایران شرایط بهداشتی واردات برنج از هند را سخت‌تر کرد

به گزارش پایگاه خبری پارسیان به نقل از پایگاه خبری فایننشال اکسپرس، به‌دلیل وضع تعرفه 45درصدی بر واردات برنج از 3 ماه پیش توسط دولت ایران، انتظار می‌رود که صادرات برنج باسماتی هند به ایران در سال مالی جاری به‌شدت کاهش یابد.

به‌علاوه، تأکید دولت ایران بر کسب گواهینامه شیوه‌های کشاورزی مناسب و گواهینامه ایزو 22000، که به مدیریت امنیت غذایی و پروتکل‌های بسته بندی مربوط می‌شوند، موجب کاهش صادرات برنج هندی به این کشور شده است.

بر اساس جدیدترین آمارها، در 4ماهه ابتدایی سال مالی جاری (آوریل تا جولای 2014) صادرات برنج باسماتی هند 12 درصد کاهش یافته و به 1.19 میلیون تن رسیده است که عمدتاً ناشی از کاهش صادرات به ایران بوده است.

منابع دولتی هند پیشتر گفته بودند، ایران تنها 10 درصد تعرفه بر واردات برنج اعمال کرده است. اما این رقم چند ماه پیش و با هدف حمایت از تولید داخل به‌شدت افزایش یافت. برنج تولید داخل ایران در ماه‌های جولای تا اوت وارد بازار می‌شود.

یک مقام آگاه در وزارت بازرگانی هند گفت: «سال مالی گذشته، صادرات برنج باسماتی به ایران به 1.4 میلیون تن رسید که بالاترین رقم محسوب می‌شد، و امسال این رقم احتمالاً به حدود یک میلیون تن کاهش خواهد یافت».

وی افزود، ایران، بسته به میزان تولید داخلی خود، طی چند ماه آینده در تعرفه واردات برنج بازنگری خواهد کرد. ایران حدود 40 درصد نیاز خود به برنج را وارد می‌کند و 80 درصد این نیاز از هند تأمین می‌شود.

مقام هندی همچنین گفت، هیئتی هندی در ماه اکتبر به ایران سفر خواهد کرد تا در مورد وضعیت تعرفه‌های گمرکی طی چند ماه آینده با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند.

در عین حال، ایران سطح مجاز آرسنیک موجود در برنج باسماتی را از 150 واحد در یک میلیون به 120 واحد در یک میلیون کاهش داده و از صادرکنندگان هندی خواسته است تا روی بسته‌های برنج صادراتی برچسب‌هایی بچسبانند تا این بسته‌ها در صورت دارا بودن آرسنیک بالاتر از حد مجاز قابل ردیابی باشند.

به گزارش تسنیم، بحثهای بسیاری در مورد آلودگی برنج باسماتی هند مطرح شده است. بالا بودن سطح آرسنیک و سرب از جلمه ایرادهایی است که به برنج باسماتی هند گرفته می‌شود. به‌عقیده برخی کارشناسان سطح آرسنیک و سرب موجود در اراضی کشت برنج در هند بالاست و همین مسئله باعث شده است درصد مواد سمی در برنج تولیدی بالا باشد.