ایران وارد بازی آمریکا و داعش نمی‌شود

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، به منظور شکل دهی به ائتلاف غربی علیه داعش، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه سفر کرده و این در حالی است که او پیش از آغاز این سفر با تاکید بر ضرورت تشکیل بزرگ ترین ائتلاف ممکن در دنیا برای مقابله با داعش اعلام کرده است: «تقریبا همه کشورها نقشی در از میان بردن تهدیدی که داعش ایجاد کرده، ایفا خواهند کرد.»

اما کری در حالی از نقش «تقریبا همه کشورها» در این ائتلاف سخن گفته که جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره حضور ایران در ائتلاف ضدداعش گفته است: «فکر نمی کنم ما به طور رسمی آنها را مشارکت داده باشیم. کشورهایی در این ائتلاف حضور دارند و ما حرفی درباره ایران نزده ایم. برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب در این ائتلاف هستند.»

هرچند گفته شده اوباما قرار است امروز طرح خود را برای مبارزه با تروریسم به کنگره ارائه کند، با این حال به نظر می رسد پشت پرده شکل دهی به این ائتلاف آن هم بدون مشارکت ایران، افزایش دور تازه ای از فشار واشنگتن بر دولت بشار اسد در سوریه باشد.

به همین دلیل است که ساکی در نشست خبری خود گفته است: «بگذارید موضوعی را که از مدت ها پیش به طور شفاف بیان شده است بار دیگر اعلام کنم که اسد مشروعیت خود را در سوریه از دست داده و باید برود. معتقد نیستیم سوریه بتواند تحت رهبری وی باثبات شود.»

بر اساس همین گمانه زنی هاست که وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده است ائتلافی که ناتو برای مبارزه با داعش بدون مشارکت «روسیه، ایران و سوریه» تشکیل می دهد، براساس معیارهای دوگانه است.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، سرگئی لاوروف تصریح کرده «مبارزه با تروریسم مستلزم کنار گذاشتن سیاست یک بام و دو هوا و همچنین سیاست تمایز قائل شدن میان تروریست هاست.

باید سیاستی یکپارچه، مشترک و بدون استانداردهای دوگانه برای مبارزه با تروریسم اتخاذ شود.» او بصراحت گفته «نمی توان به موازات درخواست برای کنار رفتن بشار اسد از قدرت، با تروریسم در سوریه مبارزه کرد. ما خواستار آن هستیم که هیچ گونه مداخله خارجی در کشورها بدون موافقت دولت هایشان صورت نگیرد.»

آمریکا صداقت خود را اثبات کند

اعلام تشکیل ائتلاف جهانی علیه داعش که کلید آن همزمان با سفر جان کری به اردن و عربستان زده شده است، در داخل کشورمان نیز بازتاب وسیعی داشته است.

در همین باره حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به ائتلاف تازه غرب برای مبارزه با تروریسم تکفیری تلویحا به شروط تهران برای موفقیت این ائتلاف اشاره کرد و نوشت: گام اول غرب و حامیان قبلی ترور، در مبارزه با تروریسم، اثبات صداقت دراین مبارزه است. او همچنین در توییت خود، خواستار احترام ائتلاف غربی علیه داعش به مرزهای سیاسی و خواست مردم منطقه شده است.

این همان نکته ای است که پیش از این علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز بر آن تاکید کرده و گفته بود: هرگونه ائتلاف منطقه ای و بین المللی به بهانه مبارزه با تروریسم، بدون در نظر گرفتن منافع و ملاحظات سیاسی و امنیتی کشورهای منطقه محکوم به شکست است.

او یادآوری کرده است: اصل عدم مداخله کشورهای فرامنطقه ای و همکاری مشترک منطقه ای برای ایجاد امنیت و ثبات نباید تحت الشعاع شعار مبارزه با تروریسم قرار بگیرد. شمخانی همچنین وجود برخی نشانه های نگران کننده در اظهارات و اقدامات کشورهای غربی در قبال بحران جاری در کشور عراق را از دلایل نمایشی و غیرصادقانه بودن شعار مبارزه با تروریسم عنوان کرده بود.

بدبینی ها به هدف واقعی آمریکا از ادعای مبارزه با داعش آن هم در شرایطی که این کشور قریب به سه سال در قبال جنایات این گروه در سوریه سکوت کرده بود، به اندازه ای است که دیروز نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری نیز ادعای آمریکا برای مقابله با داعش و گروه های تکفیری را کذب و منافقانه دانست.

آیت الله هاشمی شاهرودی در دیدار با جمعی از روحانیون و ائمه جماعات تهران تصریح کرد: آمریکا و دیگر دست نشانده های آن در منطقه می خواهند خود را از جنایات وحشیانه تکفیری ها مبرا کنند و آنها را نتیجه طبیعی بیداری اسلامی و تفکر اسلامی در جهان قلمداد کرده و چهره نورانی اسلام را که دین عدل و قسط و انسانیت و وحدت است را مخدوش کنند.

«نه» تهران به یک دعوت اروپایی

تاکید آمریکا بر حضور نیافتن ایران در ائتلاف علیه داعش و همزمان اظهار بی اعتمادی کشورمان به اهداف واشنگتن در این خصوص، در حالی است که خبرگزاری تسنیم نوشته است: وزیر امور خارجه دانمارک با مأموریت ارائه درخواست به مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به ائتلاف تشکیل شده برای مقابله با تروریسم تکفیری در عراق به ایران سفر کرده بود و مسئولان کشورمان ماهیت ائتلاف تشکیل شده را به دلیل نمایشی بودن، فقدان صداقت دانسته و رفتار دوگانه برخی اعضای آن را زیرسوال برده و بر نقش محوری و اراده قاطع جمهوری اسلامی برای مبارزه واقعی با تروریسم تاکید کرده اند.

این خبرگزاری این گمانه را مطرح کرده که اظهارات سخنگوی کاخ سفید با عنوان این که جایی برای ایران در ائتلاف مبارزه با تروریسم وجود ندارد، واکنش به پاسخ ارائه شده از سوی ایران بوده و استفاده از رویکرد «فرار به جلو» است.

بدبینی رسانه های آمریکایی به نتیجه راهبرد اوباما

همزمان با افزایش بدبینی ها به اهداف ائتلاف غربی ضدداعش، رسانه های آمریکایی نیز نسبت به نتیجه بخش بودن تشکیل این ائتلاف ابراز تردید کرده و نسبت به تبعات شکست احتمالی واشنگتن، هشدار می دهند.

در همین رابطه نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشته است: «اوباما باید به طور واضح به آمریکایی ها توضیح دهد که حملات هوایی علیه داعش در سوریه چگونه با یک استراتژی گسترده علیه آن سازگاری دارد و این حملات چطور می تواند موفقیت آمیز باشد و چگونه می توان بدون استفاده از بشار اسد رئیس جمهور سوریه که مورد حمله داعش و دیگر نیروهای سنی مخالف قرار دارد، این حملات را عملی کرد؛ اوباما همچنین باید به مردم آمریکا توضیح دهد که آمریکا چطور می تواند در عین حرکت تهاجمی تر علیه داعش، از گرفتاری در یک منجلاب نظامی دیگر جلوگیری کند.»

به این ترتیب به نظر می رسد طرح ائتلاف غرب علیه داعش حتی پیش از تشکیل با ابهاماتی جدی مواجه بوده و اکنون باید دید کاخ سفید برای رفع مشکلات پیش روی این ائتلاف، توصیه های ایران را برای تن دادن به چارچوبی مشخص برای مبارزه با افراطی گری در منطقه براساس طرحی که سال گذشته حسن روحانی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرد خواهد پذیرفت یا نه.

توصیه هایی که ابوطالبی دیروز در توییتر خود نوشته روحانی در اجلاس شانگهای جزئیات بیشتری از آن ارائه خواهد کرد.

منبع: جام جم