بازخورد تذکرات اقتصادی رهبری چه خواهد بود؟

مقام معظم رهبری فرمودند: اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم‌انتظار تکمیل مسکن مهر هستند.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، با تشکر از رهنمودها و ابراز حمایت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای دولت، گفت: دولت با تمام جدیت، خود را متعهد به پیگیری رهنمودهای ایشان می‌داند.

روحانی از تمامی اعضای دولت خواست همه ارشادات و توصیه های مقام معظم رهبری را اجرایی نموده و گزارش اقدامات انجام شده را در ارتباط با یکایک موارد، ارائه کنند و وی همچنین معاون اول خود را مامور تهیه و ارائه گزارش کامل از تحقق رهنمودهای رهبری کرد.

اما محتویات تذکرات و توصیه های اقتصادی رهبری به دولت یازدهم چه بود؟

بر اساس این گزارش مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت یازدهم، در حوزه مسائل اقتصادی، مشی جدیدی را در پیش گرفتند و این بار به جزئیات برخی سیاست‌ها و طرح‌های اقتصادی کشور ورود کرده و تذکرات مستقیمی را به دولت یازدهم دادند.

در مجموع، تذکرات رهبری به دولت یازدهم در حوزه اقتصاد، شامل موارد ذیل بود:

1. توصیه به تداوم کنترل تورم و تثبیت قیمت ارز

2. تکیه بر ظرفیت‌ها و تولید داخلی

3. اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

4. توجه ویژه به بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی در روستاها

5. جدی‌گرفتن ادامه رشد علمی و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان

6. ارائه گزارش‌ها و آمارهای عملکرد دولت به طور دقیق و به‌دور از اغراق

7. عملی کردن وعده‌ها

8. کار و فعالیت و خدمت مستمر به مردم

9. پرهیز از حاشیه‌سازی‌ها

10. رعایت انصاف در انتقاد از اقدامات و سیاست‌های دولت‌های گذشته

11. اصلاح سیاست‌ها و عملکردهای دوره گذشته به جای اغراق در بیان اشکالات

12. تطبیق بسته سیاست‌های اقتصادی دولت با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

13. حل معضل بنگاه‌داری بانک‌ها

14. توجه ویژه به بخش معدن و ارزش افزوده و اشتغال‌زایی این بخش

15. سخت‌گیری در واردات کالاهای غیرضروری و تجملی

16. صرفه‌جویی در آب کشاورزی از طریق استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری به‌ویژه آبیاری تحت فشار

17. توجه جدی برای تکمیل مسکن مهر

توصیه‌های رهبر معظم انقلاب درباره مسائلی همچون لزوم تکمیل مسکن مهر، مقابله با بنگاه‌داری بانک‌ها یا اکتفا نکردن به سیاست‌های تعرفه‌ای برای واردات کالاهای غیرضروری، از جمله مصادیق توجه خاص و دقیق ایشان به جزئیات سیاست‌های اقتصادی دولت بود.

مثلاً حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره مسکن مهر گفتند: «اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم‌انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به‌ طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد.»

این فرمایش نشان از نگرانی معظم‌له از کم توجهی به این مطالبه عظیم ملی بود، دغدغه‌ای که کاملاً برای مردم نیز محسوس است.

نگاهی به عملکرد دولت یازدهم در یک سال اخیر در حوزه مسکن نشان می‌دهد، برخی دولتمردان کابینه روحانی تمام توجه خود را به مقصر جلوه دادن این طرح در مشکلات اقتصادی کشور معطوف داشتند.

مسؤولان دولت یازدهم، سال نخست فعالیت خود را به انتقاد به طرح مسکن مهر گذراندند، بدون آن‌ که طرح جایگزینی ارائه کنند، این نگاه سیاسی حاکم بر دولت یازدهم، سبب شد در یک سال اخیر تکمیل واحدهای مسکن مهر متوقف شود و از سوی دیگر دولت نیز طرح جایگزینی ارائه نکرده که بتواند اکنون مدعی شود در طرح خودش، یک واحد مسکونی ساخته شده است.

این نگاه، در حوزه سیاست‌های تجاری دولت یازدهم یعنی جایی که کهنسال‌ترین عضو کابینه در رأس قرار دارد، نیز به خوبی هویدا بود. نعمت‌زاده از همان شروع به کار خود، اکثر تصمیمات و طرح‌های دولت سابق را لغو کرد؛ از طرح‌های مفیدی چون شبنم و ایران‌کد تا ممنوعیت واردات کالاهای لوکس.

اقدامات دولت در موارد مذکور در یک سال اخیر، همواره مورد انتقاد جریان‌ها و رسانه‌های اصولگرا واقع شد، اما متأسفانه دولتمردان به انتقادات دلسوزانه و سازنده،توجهی نشان ندادند.

اینک که رئیس جمهور، در اقدامی شایسته معاون اول خود را مأمور تهیه و ارائه گزارش کامل از تحقق رهنمودهای رهبری کرده، انتظار می‌رود که نتایج عملی این انتصاب هر چه زودتر در اقتصاد کشور دیده شود.

منبع:مشرق