بالاخره مردم کی به خانه هایشان می رسند؟!

به گزارش پایگاه خبری پارسیان،ماجرای مسکن مهر و تکمیل پروژهای آن در دولت یازدهم ادامه دار شده است و هنوز تکلیف بسیاری از پروژه های مسکن مهر که متقاضیان چشم انتظار دارد مشخص نیست.

هنوز از یادها نرفته است که پروژه مسکن مهر از زمان شروع به کارش در سال 85، به یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های دولتی تبدیل شد و درصدر تبلیغات دولت‌های نهم و دهم قرار گرفت. دولتی که خود را حامی اقشار کم‌بضاعت جامعه می‌خواند، حال می‌خواست با کمک این پروژه ، این قشر را از آسیب‌ها و تبعات ناشی از نداشتن مسکن دور نگه دارد.

این پروژه اما در اصل جزء 52 برنامه عملیاتی طرح جامع مسکن بود که در سال 85 به تصویب رسید که یکی از موارد مطرح شده در آن طرح تهیه مسکن برای اقشار کم‌بضاعت بود.

براساس این طرح دولت موظف شد تا سالی 50 هزار واحد مسکونی در قالب زمین‌های 99 ساله که بعدها به مسکن مهر معروف شد ارائه دهد. طی سال‌های بعد دولت در کنار مسکن مهر طرح‌های دیگری چون احیای بافت‌های فرسوده و همچنین نوسازی مسکن روستایی را نیز مدنظر قرار داد اما در حوزه مسکن بخش بزرگی از توان و قابلیت دولت به دلیل نزدیکی بیشتر با سیاست‌های آن، صرف این طرح شد که در بسیاری از موارد با واکنش‌‌های بسیاری از سوی فعالان حوزه مسکن و مردم مواجه بود.

این طرح به زعم کارشناسان اما از ابتدای عملیاتی شدن خود با مشکلاتی در نحوه ساخت‌و‌ساز و همچنین مکان ساخت پروژه روبرو بود؛ مشکلاتی که در نهایت در زمان به پایان رسیدن این پروژه‌ها خود را در کمبود امکانات و عدم زیرساخت مناسب نشان داد. در کنار این مشکلات تخلفاتی نیز در ساخت‌و‌ساز این پروژه و پیمانکارانی که با دولت قرارداد داشتند دیده شد و از آن جمله عدم به موقع به پایان رساندن پروژه‌ها بود.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، زمزمه‌های پایان دادن به این طرح به دلیل آنچه که برخی وزرای دولت یازدهم ضعف‌های ساختاری و تخلفات ذکر کرده بودند به راه افتاد و در نهایت هم عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی در ابتدای ورود به کابینه حسن روحانی خواستار پایان دادن به این طرح شد و سرانجام هم اعلام کرد ، دولت یازدهم تنها پروژهای باقی مانده مسکن مهر را پیگیری می کند و بعد از آن پرونده مسکن مهر بسته خواهد شد.

حالا اما به نظر می رسد این هدف دولت یازدهمی ها نیز هنوز محقق نشده است چرا که در گوشه و کنار کشور هر روز اخباری مبنی از توقف پروژهای مسکن مهر و بلاتکلیفی مردم به گوش می رسد و این در حالی است که و عده های دولتی ها هم در خصوص تکمیل پروژههای مسکن مهر ضد و نقیض است.

همین چند وقت پیش بود که قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر گفت: پرونده مسکن مهر تا پایان سال ۹۴ بسته می‌شود.

احمد اصغري مهرآبادي با بيان اين مطلب گفت: در مجموع قرارداد 2 ميليون و 320 هزار واحد مسكن مهر در سطح كشور منعقد شده که كار ساخت یک ميليون و 600 هزار واحد به اتمام رسيده است.

وي افزود: از اين تعداد یک ميليون و 126 هزار واحد افتتاح شده و 144 هزار واحد ديگر نيز آماده افتتاح است.

قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در مسكن مهر تصريح كرد: طبق برنامه زمانبندي وزارت راه و شهرسازي قرار است تا پايان سال 94 كل پروژه مسكن مهر به اتمام برسد و پرونده مسكن مهر بسته شود.

با این حال اما روز گذشته، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن پیش‌بینی کرد که اتمام واحدهای مسکونی‌مهر تا پایان سال ۹۵ طول بکشد.

ایرج رهبر در این خصوص گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های خدماتی صورت می‌گیرد و اگر بودجه‌های پیش‌بینی شده در اختیار قرار گیرد، می‌گویند اتمام برسد تا پایان سال ۹۴ به اتمام می‌رسد، ولی من فکر می‌کنم پروژه‌هایی که دیر شروع شده بود مثل پردیس، اتمام آنها تا پایان سال ۹۵ طول می‌کشد. تا بهاین ترتیب در زمان بندی تحویل مسکن مهر هنوز هم تناقض وجود داشته باشد.

این درحالی است که به تازگی، قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی از دستور رییس‌جمهور برای مطرح‌شدن طرح مسکن مهر در شورای اقتصاد، برای رفع موانع پیشرفت آن خبر داده و گفته: قطعا با تاکید رهبرمعظم‌انقلاب تکمیل پروژه‌های مسکن مهر تسریع می‌شود.

احمد اصغری‌مهرآبادی اظهار کرده: مقرر شده هر هفته در استان‌ها، مدیران وزارت راه وشهرسازی با مدیران وزارت نیرو جلسه داشته باشند و پیشرفت فیزیکی را صورتجلسه کرده و به وزرای راه و نیرو اعلام کنند.

با این تفاسیر، باید منتظر ماند و دید بالاخره دولت یازدهم چه آینده ای برای مسکن مهر رقم خواهد زد و آیا بالاخره مردم منتظر به خانه هایشان می رسند یا خیر؟