با دستاوردهای انقلاب در حوزه عدالت اقتصادی آشنا شوید/ از کاهش ضریب جینی تا بهبود شرایط کار و کارگران

اوضاع اقتصادی امروز کشور اگرچه دچار التهاباتی شده است و مشکلاتی برای کشور به ویژه اقشار کم درآمد به وجود آمده است اما با این وجود باز هم شرایط فعلی بسیار جلوتر و بهبود یافته تر از اوضاع اقتصاد در سال های پیش از انقلاب است.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است و با توجه به اینکه غالب جمعیت کشور اکنون روزهای پیش از انقلاب و محرومیت هایی که در زمان شاه به مردم تحمیل شده است را به یاد نمی آورند لازم است دستاوردهای انقلاب از پیش از انقلاب تا کنون مرور شود.

اوضاع اقتصادی امروز کشور اگرچه دچار التهاباتی شده است و مشکلاتی برای کشور به ویژه اقشار کم درآمد به وجود آمده است اما با این وجود باز هم شرایط فعلی بسیار جلوتر و بهبود یافته تر از اوضاع اقتصاد در سال های پیش از انقلاب است.

بررسی های آماری در تغییرات ضریب جینی (شاخص عدالت و برابری در توزیع درآمد و ثروت) طی سال های بعد از انقلاب نشان می دهد که انقلاب اسلامی ایران همانطور که وعده داده بود، توانسته وضعیت فقرا و مستضعفان را بهبود بخشد به نحوی که به رغم جنگ 8 ساله و فشارهای تحریمی غرب، وضعیت فقرا بعد از انقلاب نسبت به سال های پیش از پیروزی انقلاب که ایران تحت حمایت شدید کشورهای غربی قرار داشت بهتر شده است.

 

کاهش ضریب جینی و فاصله طبقانی بعد از پیروزی انقلاب

بر اساس گزارش‌های بانک جهانی ضریب جینی از حوالی ۰/۵۰ در سال‌های پیش از انقلاب به زیر ۰/۴۰ در سال‌های پایانی دهه چهارم انقلاب کاهش یافته است. اندازه این شاخص ضمن افت و خیز به صورت کلی کاهش چشمگیری داشته است.

هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان می دهد و بالعکس هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد 100 باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص می کند.

اگر ضریب جینی مساوی با عدد صفر باشد یعنی همه درآمد و ثروت یکسان دارند (برابری مطلق) و اگر مساوی با عدد 100 باشد یعنی نابرابری مطلق است به گونه ای که ثروت تنها در دست یک نفر است و مابقی هیچ درآمدی ندارد.

آنچه که مشخص است پیش از انقلاب اسلامی درآمد‌های ملّی بین ۳۵ درصد جمعیت تقسیم می‌شد و در جمهوری اسلامی با وجود تورم‌های وارداتی وکاهش ارزش پول ملّی در برابر دلار و سایر اثرات آن، برای ۱۰۰ %جمعیت باز توزیع درآمد‌های ملی صورت می‌پذیرد.

توزیع ناعادلانه منابع مالی

پیش از انقلاب توزیع ناعادلانه منابع مالی در کشور به شکلی بود که اگرچه جمعیت زیادی از کشور را روستاییان تشکیل می دادند اما توزیع منابع مالی فقط به ۳۰ % جمعیت کشور که بطور عمده بخش برخوردار شهرنشین بودند تعلق می‌گرفت.

در رژیم گذشته هیچ گونه کالای یارانه‌ای به ۷۰ درصد مردم که روستا نشین بوده اند، تعلق نمی‌گرفته و امروز این یارانه به صددرصد مردم اعم از روستایی و شهری تعلق می‌گیرد. هدفمندی یارانه ها در سال های گذشته برای بهره مندی همه اقشار جامعه از کالاها وخدماتی که به آنها یارانه تعلق می گیرد اجرا شد.

به این صورت بسیاری از اقشار مردم مبالغی به صورت یارانه را دریافت کردند هرچند در سالهای گذشته علیرغم افزایش چند باره نرخ حامل های انرژی این رقم ثابت مانده و برای بهبود اوضاع باید این رقم نیز افزایش پیدا کند.

پیش از انقلاب اسلامی برای هیچ یک از اقلام وارداتی مثل گوشت، مرغ، برنج، روغن، قند، شکر و میوه به جامعه روستایی کشور یارانه تخصیص نمی‌یافت؛ اما امروز به روستایی و شهری حتی به دهک‌های برخوردار نیز یارانه مستقیم و غیر مستقیم تخصیص داده می‌شود.

از طرف دیگر اندازه باز توزیع و سرانه سلامت در کشور از ۸۰ دلار به ۴۰۰ دلار رسیده و ۵ برابر پیش از انقلاب شده است؛ همچنین اندازه باز توزیع درآمد در حوزه آموزش عمومی ابتدایی و متوسطه نسبت به پیش از انقلاب ۱۰ برابر شده است که در نتیجه نرخ باسوادی هم تقریباً دو و نیم برابر شده است.

افزایش تعداد شغل بعد  از انقلاب اگرچه هنوز به جایگاه مورد مطلوب نرسیده اما یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی است در همین راستا قانون کار در ایران از حیث تکریم کارگران و رعایت حقوق آنها، در جهان کم نظیر است.