برنامه جامع سوادآموزی در کشور تدوین شد

به گزارش پایگا خبری پارسیان،علی باقرزاده’ افزود: این طرحها شامل آموزش اعضای بیسواد خانواده های دانش آموزان و طرح آموزش افراد بیسواد گروه سنی 10 تا 20 سال در کشور است.

وی به توجه دولت یازدهم به توسعه برنامه های سوادآموزی در کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که میانگین اعتبارات سایر دستگاهها رشد 11 درصدی داشته، اعتبار برنامه های سوادآموزی از افزایش 25 درصدی برخوردار بوده است.

باقرزاده گفت: در اجرای طرح سوادآموزی اعضای بی سواد خانواده های دانش آموزان در کشور 600 هزار نفر شناسایی و برنامه آموزش این افراد تدوین شده است.

وی ادامه داد: سه میلیون جلد کتاب ویژه این افراد چاپ و توزیع و منابع مورد نیاز برای سوادآموزی آنها پیش بینی شده؛ به عنوان نمونه در استان سمنان برای هر نفر هفت میلیون و 200 هزار ریال تامین اعتبار شده است.

معاون وزیر اموزش و پرورش افزود: در گروه سنی 10 تا 20 سال نیز 108 هزار نفر نیازمند سوادآموزی در کشور شناسایی و از بین آنان افراد آموزش ناپذیر خارج شدند و در مجموع 74 هزار نفر برای سوادآموزی باید زیرپوشش این طرح قرار گیرند.

باقرزاده با بیان اینکه این افراد باید تا پایان سال تحصیلی 93 – 94 زیرپوشش قرار گیرند گفت: این افراد شامل سه گروه کودکان کار، افراد بدسرپرست و بی سرپرست و معلولان جسمی هستند.

وی گفت: سرانه آموزشی این افراد 25 درصد از گروه قبلی بیشتر است و به این منظور 10 درصد سرانه آموزشی به صورت نقدی و غیرنقدی دراختیار آنان قرار می گیرد و سرانه افراد معلول نیز به خانواده یا مربیان آنها اعطا می شود.

وی درخصوص شمار افراد بی سواد در کشور نیز با بیان اینکه 3.3 درصد افراد 10 تا 49 سال بی سوادند اظهار داشت: در گروه زیر 50 سال بیش از 345 هزار نفر بی سواد در کشور وجود دارد.

باقرزاده با بیان اینکه افراد بی سواد بالای 50 سال آمار بی سوادان را در کشور افزایش داده است گفت: با احتساب این گروه بیش از 9 میلیون نفر معادل 15 درصد جمعیت کشور بی سواد هستند.

وی گفت: استان سمنان وضعیت سوادآموزی مطلوبی دارد و با خارج کردن اتباع خارجی در این استان 98 درصد جمعیت استان باسواد هستند که موفقیت بزرگی است.

باقرزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی با هدف شرکت در آیین آغاز سال جدید تحصیلی مدارس، به استان سمنان سفر کرده است