توصیه واشنگتن پست به آمریکا درباره ایران

به گزارش پایگاه خبری پارسیان روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: تنظیم سیاست خارجی وظیفه اوباما است و نه کنگره و این نکته حتی پس از شکست حزب باراک اوباما در انتخابات میان دوره ای درمورد وی نیز صدق می کند.

با این وجود، پایان مبارزات و تغییر رهبری سنا فرصت هایی برای کنگره ایجاد می کند. آنها می توانند جنگ برضد داعش را تایید کنند، مجوز لازم برای کمک نظامی به اوکراین را به اوباما بدهند و درمورد مذاکرات با ایران به گفتگو بپردازند.

اوباما روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت برای استفاده از نیروی نظامی در نبردی که در اواخر اوت در عراق آغاز و بعد به سوریه کشیده شد، از کنگره اجازه خواهد خواست. رئیس جمهور پیش از این مدعی شده بود که براساس اختیارات تعیین شده برای رئیس جمهور آمریکا در قانون اساسی و طبق قانونی که کنگره در سال ۲۰۰۱ برای جنگ با القاعده و ۲۰۰۲ جنگ عراق تصویب کرده است، مجوز قانونی برای این مبارزه را دارد.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد در اصل متحد کردن بیشتر اعضای دو حزب برای حمایت از مبارزه با داعش کار دشواری نخواهد بود اما احتمال دارد مفاد خاص قانون، اختلاف‌های فلج‌کننده ای ایجاد کند.

برخی به مفادی از قانون استناد می کنند که استفاده از نیروهای زمینی آمریکا در سوریه یا عراق را رد و یا برای این مبارزه زمان خاصی تعیین می کند. موضوع‌های دیگری که ممکن است به تشکیل ائتلاف های دو حزبی بزرگ در کنگره منجر شوند، عبارتند از کمک تسلیحاتی به اوکراین به منظور مقابله با تهاجم های بیشتر روسیه و اعمال تحریم های بیشتر برضد ایران در صورت شکست مذاکرات هسته ای تا پایان این ماه. تاکنون فقط سران دموکرات سنا و لابی قدرتمند کاخ سفید توانسته اند مانع تصویب چنین قوانینی شوند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت، احتمال دارد اقدام دو حزبی که در ماه سپتامبر به تصویب کمیته روابط خارجی سنا رسید و به موجب آن ۳۵۰ میلیون دلار سلاح ضد تانک، پهپاد و دیگر مهمات در اختیار ارتش اوکراین قرار می گیرد، دوباره به جریان افتد. مقاومت اوباما در برابر چنین کمکی آن هم در زمانی که روسیه بار دیگر سلاح های سنگین به شرق اوکراین می فرستد بی معنی است.

درمورد ایران هم نمایندگان آمریکا باید با دقت بیشتری اقدام کنند. احتمال دارد ائتلاف تحت رهبری آمریکا بتواند تا ۲۴ نوامبر به یک توافق هسته ای بلند مدت با ایران دست یابد. این احتمال هم وجود دارد که مدت زمان مذاکرات بار دیگر تمدید شود. کنگره باید از تصویب تحریم های جدید برضد ایران خودداری کند مگر اینکه دیپلماسی با شکست مواجه شود. برهمین اساس غیرعاقلانه خواهد بود که اوباما هم به دنبال جلب تایید کنگره برای توافق یا لغو تحریم ها نباشد.