جزئیاتی از سوابق اشخاصی که در لیست تحریم اتحادیه اروپا قرار دارند+ اسامی

تمامی افرادی که در لیست جدید تحریم های اتحادیه اروپا گنجانده شده اند به شکلی در امور نظامی کشور فعالیت موثر دارند؛ اگرچه قرار بود بر اساس برجام هیچگاه تحریم جدیدی علیه کشور وضع نشود اما همچنان روند تحریم اشخاص و شرکت های ایرانی از سوی غرب ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از تصویب قانون تحریم های جدید سنای آمریکا علیه ایران، طی روزهای گذشته اتحادیه اروپا لیست جدیدی از افراد و نهادهای تحریمی در ایران را که ادعا شده در فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی نقش دارند، اعلام کرد.

 

اتحادیه اروپا فهرست اسامی 23 شخص حقیقی و 14 شخص حقوقی را در رابطه با “تحریم های موشکی بالستیک / منع اشاعه سلاح های هسته ای” ایران مطابق با اصلاحیه های شورای امنیت سازمان ملل متحد ، اعمال و به روز کرده است.

 

این تحریم ها در حالی است که بر اساس توافق هسته ای برجام نباید بعد از امضا و اجرای این توافق نامه تحریم جدیدی علیه ایران وضع می شد و باید تحریم های قبلی همگی لغو می شدند اما این چندمین باری است که اتحادیه اروپا و آمریکا بر خلاف برجام اقدام به تحریم افراد و شرکت ها در ایران کرده‌اند.

 

افراد حقیقی که نامشان در فهرست جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا آمده به شرح ذیل است:

 

فریدون عباسی دوانی

فریدون عباسی دوانی، فیزیکدان ایرانی و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور است؛ عباسی از متخصصین لیزری است که در طرح جداسازی و غنی‌سازی اورانیوم با لیزر تلاش های وافری انجام داده بود.

عباسی عضو شورای مرکزی انجمن هسته‌ای ایران است که مقر آن نیز پژوهشکده کاربرد پرتو سازمان انرژی اتمی است؛ قطعنامه 1747 شورای امنیت از وی به عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و مرتبط با انستیتو فیزیک کاربردی» یاد کرده و در نهایت وی در سال 86 تحریم شده بود که روز گذشته مجدداً تحریم ها علیه وی به روز رسانی شد.

عباسی در سال های گذشته نقش بسیار مستقیمی در پیشبرد اهداف هسته ای و همچنین تکمیل دانش هسته ای کشور داشت؛‌تا جایی که در آبان ماه سال 89 برخی از عوامل موساد در کشور دست به ترور وی زدند که خوشبختانه نتوانستند نیت خود را عملی کنند.

 

علی‌اکبر احمدیان

دریادار پاسدار علی اکبر احمدیان یکی از فرماندهان سپاه است که از سال79 تا سال 86 به مدت 7 سال جایگاه ریاست ستاد مشترک سپاه را در اختیار داشت و خدماتی در این زمینه انجام داده بود. وی از سال 86 ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران را برعهده گرفت.

حضور مستمر احمدیان در نیروی دریایی سپاه از پایین‌ترین سطح تا عالی‌ترین مدارج و نقش محوری در طراحی شکل‌گیری، گسترش، تجهیز و انتظام آموزشی و تخصصی این نیرو در کنار تبحر وی در موضوعات تخصصی این نیرو و اشراف وی در موضوعات تخصصی همچون شناوری و موشکی، در بهینه سازی سیستم دفاعی نیروهای مسلح در عرصه دریا، نقش ماندگاری از وی در تاریخ دریایی کشور به یادگار گذاشته است.

 

مرتضی بهمنیار

بهمنیار از سال 86 هم مشمول تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفته بود؛ وی به عنوان رییس بخش امور مالی و بودجه سازمان صنایع فضا و هوا در قطعنامه 1747 شورای امنیت تحریم شده بود.

وی به عنوان فردی فعال و تاثیر گذار و مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای یا موشکی بالستیک ایران شناخته می شود.

وی رئیس هیات مدیره بیمه کوثر نیز بوده است این بیمه یکی از شرکت های تابعه و وابسته به سپاه است.

 

احمد وحیددستجردی

وی یکی از مقامات نظامی کشور است که تا ماه های گذشته ریاست بنیاد تعاون سپاه را بر عهده گرفته بود؛ سردار احمد وحید دستجردی در مقطعی که سمت مدیر عاملی بنیاد تعاون سپاه را پیش از مهندس فتاح بر عهده داشته است، سابقه ریاست سازمان هوافضای وزارت دفاع و قائم مقامی وزارت دفاع را نیز در کارنامه فعالیت های خود دارد.

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌های 1737 و 1747 خود کشورهای عضو سازمان ملل را به مسدود ساختن حساب‌های بانکی و متعلقات مالی و منابع اقتصادی وی ملزم کرده‌است.

 

احمد درخشنده

احمد درخشنده مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری شهر و معاون برنامه‌ریزی و توسعه فناوری‌اطلاعات بانک شهر است؛ وی ششمین مدیر عامل بانک سرمایه هم بود که در نهایت از این سمت کناره گیری کرد.

وی بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ از سوی شورای امنیت تحریم شده است اما علت اصلی تحریم شدن وی همکاری با نهادهای موشکی هنگامی که به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بانک سپه فعالیت می کرد عنوان شده بود.

 

محمد اسلامی

سردار محمد اسلامی در سال های اخیر معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع بوده است؛ وی در خصوص صنایع ماهواره ای و موشکی فعالیت هایی داشته است. نام وی برای اولین بار در لیست تحریم های اتحادیه اروپا گنجانده شده و از این نظر تمدید تحریم نبوده و وضع تحریم علیه شخصیت حقوقی در ایران به شمار می رود.

 

محسن فخری‌زاده مهابادی

عضو ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است. او با رابرت اُپنهایمر، کارشناس فیزیک آمریکایی مقایسه می‌شود که در دهه ۴۰ میلادی کار نظارت بر ساخت بمب اتم در آمریکا را برعهده داشت. قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده نام وی جزو افراد تحریم شده قرار داده است.

روزنامه پر تیراژ الاهرام چاپ قاهره در شماره روز سه شنبه 13-4-2010 نوشت، دستگاه های اطلاعاتی غرب وموساد اسرائیل درکمین محسن فخری زاده دانشمند هسته ای ایران و رئیس تشکیلات محرمانه ناظر بر برنامه های هسته ای این کشور هستند.
آمریکایی‌ها، وی را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کنند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه ولی مؤثر داشته است. بر طبق نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمانیکه با فخری‌زاده گفتگوی مستقیم انجام نشود، نمی‌توان در میزان ورود ایران به دانش هسته‌ای، اظهار نظر کرد.

محمد حجازی

سید محمد حجازی  از فرماندهان سپاه است که از ابتدای انقلاب اسلامی و با تأسیس سپاه پاسداران به عضویت این نهاد در آمد و تحصیلات دانشگاهی خود را نیز ادامه داد. او اکنون دانشجوی دوره دکترای دانشکده عالی دفاع ملی در رشته مدیریت استراتژیک و عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین است. وی طی حکمی در سال ۱۳۸۶ از جانب مقام معظم رهبری به سمت رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد.

اتحادیه اروپا طی تصمیم مورخ ۱۸ مهر ۱۳۹۰ ، ۲۹ مقام ایرانی از جمله محمد حجازی را به دلایلی که از سوی آنها نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی خوانده می شد ، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد. کلیه دارایی های احتمالی وی نیز در اروپا توقیف خواهد شد.

 

مهرداد اخلاقی کتابچی

مهرداد اخلاقی در سال های اخیر با حکم سردار دهقان وزیر دفاع به سمت مدیریت عامل سازمان صنایع هوافضا منصوب شد‎ه است؛ از طرف دیگر رئیس گروه صنایع باکری سرتیپ پاسدار مهرداد اخلاقی کتابچی است که نامش در لیست تحریمهای قطعنامه 1747 شورای امنیت هم بوده است.

 

محمدرضا نقدی

سرتیپ محمدرضا نقدی معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. از سمتهای پیشین او می‌توان به ریاست سازمان بسیج مستضعفین، ریاست سازمان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد. وی همچنین از سال ۷۹ تا ۸۸ به مدت ۹ سال معاونت آماد و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده داشت.

سردار نقدی در سال های اخیر موضع شفافی علیه غرب و توافق هسته ای با آنها اتخاذ کرده بود و پیش از یان نیز نام وی در لیست تحریم های غرب علیه شخصیت های ایرانی دیده می شد.

شورای امنیت سازمان ملل وی را به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. اتحادیه اروپا طی تصمیم مورخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ (۱۳ آوریل ۲۰۱۱)، ۳۲ مقام ایرانی از جمله محمدرضا نقدی را به دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته‌اند، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، به طور مستقیم و غیرمستقیم برای مقابله با فتنه گران سال 88 نقش موثری داشته است.

 

محمد مهدی نژادنوری

محمد مهدی نژاد نوری استاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر و مشاور علمی وزیر دفاع ایران است. او در دولت احمدی‌نژاد، معاون پژوهشی وزارت علوم بود. نام مهدی‌نژاد در لیست افراد تحت تحریم قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت آمده‌است.‎

وی یکی از فعالان در صنعت فناوری فضایی است که در سال های اخیر طراحی و ساخت اولین ایستگاه سیار دریافت اطلاعات سنجش از دور در ایران از دستاوردهای تیم همکاران وی بوده است.

 

مرتضی رضایی

سرتیپ پاسدار «مرتضی رضایی» چند سال است هیچ مسئولیتی در سپاه ندارد و روزهای بازنشستگی خود را سپری می کند، البته رسانه های ضدانقلاب، کماکان مسئولیت ها و ماموریت های تخیلی و هالیوودی برای او تراشیده و منتشر می کنند .

پس از استعفای ابوشریف، ابوالحسن بنی صدر (رییس جمهور و فرمانده وقت کل قوا) در تاریخ 22 تیر 59 مرتضی رضایی را به عنوان چهارمین فرمانده سپاه انتخاب کرد.‎ وی در سال 1372، از سوی مقام معظم رهبری، به مقام «حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران» رسید‎.

 

یحیی رحیم صفوی

از فرماندهان سپاه اصفهان در دوران جنگ ایران و عراق و فرمانده سپاه پاسداران در میان سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ بود. او در حال حاضر به عنوان مشاور و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در امور مربوط به نیروهای مسلح فعالیت می‌کند.

رحیم صفوی هم برای اولین بار نامش در لیست تحریم های غرب علیه ایران آمده است.

 

قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی (زادهٔ ۲۰ اسفند ۱۳۳۵، شهرستان رابر) فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.‎ وی در سال های اخیر یکی از مشهور ترین چهره های سیاسی در دنیا به شمار می رود که علت اصلی آن قدرت نیروهای تحت نظر وی در منطقه است.

مدیریت و نقش مستشاری وی در جنگ های منطقه ای تا حد زیادی زبان زد رسانه‌های غربی است به طوری که سردار سلیمانی به عنوان نماد مبارزه با ظلم وتروریسم در سراسر جهان شناخته می شود.

 

محمدرضا زاهدی

سردار محمدرضا زاهدی فرمانده اسبق نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در سال 2015 نیز در لیست تحریمها قرار داشت. وی بعد از شهید کاظمی با حکم رهبر انقلاب به این سمت منصوب شده بود.

 

محمدباقر ذوالقدر

سردار محمد باقر ذوالقدر از سرداران سپاه،  قائم مقام اسبق سپاه و معاون راهبردی و همچنین حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه است. او معاون و قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و در دولت احمدی نژاد به سمت معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور رسید.

ذوالقدر هم برای اولین بار از سوی غرب تحریم می شود؛ سردار ذوالقدر قبل از انقلاب لیسانس اقتصاد را از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران دریافت کرد و پس از آن کارشناسی ارشد مدیریت دولتی را در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به پایان رساند و آخرین مقطع تحصیلی وی دکترای مدیریت راهبردی از دانشگاه عالی دفاع ملی بوده‌است.

 

تمامی افرادی که در لیست جدید تحریم های اتحادیه اروپا گنجانده شده اند به شکلی در امور نظامی کشور فعالیت موثر دارند؛ اگرچه قرار بود بر اساس برجام هیچگاه تحریم جدیدی علیه کشور وضع نشود اما همچنان روند تحریم اشخاص و شرکت های ایرانی از سوی غرب ادامه دارد.