خشکسالی پرآب ترین استان را زمین گیر کرد!/ کاهش ۶۳ درصدی بارش ها در بام ایران!

10درصد آب های شیرن در گذشته از چهارمحال و بختیاری بوده است که متاسفانه به خاطر کاهش 63 درصدی بارش ها این استان نیز به چالش خشکسالی دچار شد.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر ؛ به نقل از بام ایران خبر ؛ شاید مهمترین چیزی که در مورد آب در سال­‌های تحصیل خود در مدرسه آموخیتم، «چرخه آب» بود. این چرخه برخلاف ظاهر ساده‌­اش، نجات­‌بخش بشر از ابتدا تاکنون بوده است.

آب به گونه‌­ای در زمین قرار داده شده است که دوباره به حالت اول برگشته و برای استفاده در دسترس بشر قرار می­‌گیرد. از زمین به آسمان می‌­رود و از آسمان به زمین برمی­‌گردد.

آب نابود نمی­‌شود و از کره زمین هم خارج نمی‌شود. اینها یعنی آب تمام نمی­‌شود. حتی اگر در بدن انسان، گیاهان و حیوانات هم وارد شود، از طرق مختلف، خود را به چرخه‌­اش می‌­رساند. پس بشر امروز چه بر سر این نعمت الهی آورده است که خود را با تهدید کم‌­آبی روبرو ساخته؟ نعمتی که عمده بدن ما را تشکیل می‌­دهد، برای تولید محصولات کشاورزی­‌مان حیاتی است، در صنایع از پوشاک گرفته تا رایانه مورد استفاده قرار می‌­گیرد، با چرخه خود آلودگی را از زندگی انسان خارج می­‌کند و محیط زیستی سالم را برای ما و جانداران به ارمغان می‌­آورد، چرا دارد از دست ما می­‌گریزد؟

۷۰% کره زمین را آب پوشانده است. اما این آب با آنچه ما کم داریم، فرق می­‌کند. تنها ۳% از آب کره زمین برای نوشیدن، استحمام، مصارف کشاورزی و صنعتی مناسب است (همان چیزی که به آب شیرین معروف است) و از این میزان نیز، دوسوم آن در یخچال­‌های قطب شمال و جنوب خاک می­‌خورد. از این آمار، مشخص می‌­شود که فقط ۱% از آب کره زمین برای ما براحتی قابل استفاده است و باقی آن را باید با صرف هزینه‌­های بیشتر، آن هم در برخی مصارف خاص بکار ببریم.

طبق آمار سازمان ملل میزان مصرف جهانی از این یک ­درصد آب در طول ۵۰ سال اخیر، سه برابر شده است. هم اکنون حدود ۱ میلیارد نفر دسترسی به آب شرب سالم ندارند و بیش از ۲.۵ میلیارد نفرِ دیگر نیز دست­کم یک ماه در سال با کمبود آن مواجه هستند. در کل حدود ۲.۵ میلیارد نفر به خاطر آب غیربهداشتی در معرض بیماری­‌هایی چون وبا و تب هستند. از این مقدار، ۲ میلیون نفر هر ساله به همین دلیل جان خود را از دست می­‌دهند.

کاهش ۶۳ درصدی بارش ها چهارمحال و بختیاری را با بحران مواجه کرد

کارشناس آب در چهارمحال و بختیاری گفت: زمانی استان چهارمحال و بختیاری تامین کننده ۱۰ درصد از آب کل کشور بود و این ویژگی به سبب بارش برف در این استان بود، متاسفانه در چند سال اخیر شاهد تغییر شکل بارش ها در استان هستیم

وی تصریح کرد: تغییر بارش ها از برف به باران باعث شد بسیاری از ذخایر برف استان از بین برود، این مشکلی است که در سال‌های گذشته برای استان پیش امد اما امسال کاهش ۶۳ درصدی بارش ها مزید بر علت شد و می‌توان گفت استان را با بحران مواجه کرده است

این کارشناس ادامه داد: بسیاری از ذخایر برفی از بین رفته و سفره‌های زیرزمینی هم درحال خالی شدن هستند، برای گذراندن این بحران مردم نقش بسیار تاثیرگذاری دارند، مصرف اصولی آب می‌تواند تا حد زیادی مشکلات بحران خشکسالی را هموار سازد.

خشکسالی در ۱۰ سال اخیر در ایران رکورد زده است 

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: با دستکاری هایی که بشر در طبیعت داشته و انواع آلودگی ها تولید شده است در دنیا می توان تغییر اقلیم را حس کرد که این تغییر اقلیم خود را به روش های مختلف نمایان می کند.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم به روش های مختلف نمایان می شود تصریح کرد: کاهش میزان بارندگی، تغییر نوع بارندگی در کشور و در استان چهارمحال و بختیاری از برف به باران به صورت محسوس دیده می شود که اینها از عوامل تغییراقلیم است.

احمدی با بیان اینکه در استان چهارمحال و بختیاری برف به باران تبدیل شده است بیان داشت: بی نظمی در بارش ها نیز در این استان مشاهده شده به طوری که بارندگی که در طول ۵ روز به صورت ملایم انجام می گرفت در طول چند ساعت انجام می شد.

وی با اذعان بر اینکه به مدت ۱۰ سال است که در اکثر استان ها با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنیم بیان داشت: این خشکسالی در چند سال اخیر رکورددار بود .

احمدی با اشاره به اینکه ما راهی جز اینکه در برابر خشکسالی ها تاب آوری خودمان را بالا ببریم و با تغییر اقلیم و عوامل ناشی از آن سازگار شویم بیان داشت: اقدامات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و … را در خصوص مشکل بی آبی و خشکسالی باید اجرا کنیم.

وی با اذعان بر اینکه به تازگی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تشکیل شده است بیان داشت: مسئولین ما باید عالمانه جهت مدیریت منابع آب در خشکسالی فکر کنند.

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ما باید در بهینه سازی مصرف آب تلاش کنیم تصریح کرد: بهینه سازی در مصارف کشاورزی، صنعتی و شرب را باید در دستور کار خودمان قرار دهیم.

احمدی افزود: در کشاورزی ما باید در ارتقاء روش های آبیاری از غرقابی به نوین که راندمان مصرف آب را بالا می برد انجام دهیم و الگو کشت ها نیز به سمت و سویی رود که متناسب با اقلیم باشد در همین راستا در نظر گرفتن آب مجازی می تواند راهکار خوبی باشد و از پس آب های تصویه شده دارای استاندارهای زیست محیطی و بهداشتی در آبیاری فضای سبز درختان استفاده شود.

وی با بیان اینکه در صنعت نیزباید ما اول بهینه سازی مصرف آب را در دستور کار داشته باشیم عنوان کرد: از آب های خاکستری و آبهای حاصل از تصویه خانه فاضلاب شهری و روستایی را در مصارف صنعتی باید استفاده کنیم.

بازخوانی چرخه آب در صنایع الزامی است

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: بازخوانی چرخه آب در صنایع الزامی است به صورتی که ما با استفاده از تکنولوژی های روز که می تواند موثر باشد در جانمایی صنایع ، آمایش سرزمین و توان الکولوژیک هر منطقه توجه خاصی صورت می گیرد.

احمدی بیان داشت: در جانمایی صنایع، آمایش سرزمین و توان اکولوژیک هر منطقه توجه خاص صورت گیرد و صنایعی که قرار است بارگذاری شود متناسب با قضیه باشد.

وی بااشاره به اینکه در مباحث شرب و بهداشتی درصد کمی از مصرف آب رادارد بیان داشت: در مصرف آب شرب نیز صرفه جویی لازم در بهینه آب باید داشته باشد به طوری که جلو پرت منابع آب را بگیریم، شبکه های انقال آب ، آموزش خانواده و آحاد جامعه برای بهینه سازی مصرف آب کمک زیادی می کند.

احمدی تایکد کرد: همه ما در همه بخش ها آموزش را ببینیم و در خشکسالی تاب اوری داشته باشیم.

وی یادآور شد: با استفاده از این راه کارها باید بتوانیم در جهت تاب آوری در خشکسالی و اثرات تغییر اقلیم پیش رویم، ارزش گذاری زیست محیطی همه منایع از جمله آب راه کار موثر باشد و اگر ما ارزش یک ماده طبیعی از جمله آب را بدانیم در بهره برداری منطقی از آن بهتر پیش می رویم.