خط قرمز فتنه و فتنه گران

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، دیدار اعضای هیأت دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته دولت که در هفته گذشته برگزار شد از مهم ترین رخدادهایی است که آنگونه که باید به آن پرداخته نشد، اما توصیه های معظم له در این دیدار به اعضای محترم هیأت دولت، مطالبی نیست که برای یک هفته خاص باشد و از این رو و با توجه به نوع توصیه هایی که ایشان فرمودند و نیز اهمیت زاید الوصف این توصیه ها، شایسته است که در هفته جاری و هفته های آتی نیز به آن ها پرداخته شود و اصولا این توصیه ها نصب العین و چارچوب کلی کار دولت محترم در برنامه های آینده اش قرار گیرد. متن حاضر به اختصار هرچه تمامتر ابتدا این 15 توصیه اساسی رهبر معظم انقلاب را در یک فهرست در اختیار مخاطبان محترم قرار می دهد و سپس به تبیین یک مورد از این 15 توصیه که مسأله فاصله گرفتن دولت از فتنه گران، خط قرمز دانستن این فاصله گذاشتن است، می پردازد. امید است که در مطالب آتی بتوانیم ما بقی این توصیه ها و تذکرات را نیز مورد بحث قرار دهیم.

بخش اول: ضرورت بازخوانی توصیه های رهبر معظم انقلاب به دولت
.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع اعضای هیأت دولت با مقدمه ای در باب گرامیداشت خاطره شهیدان رجایی و باهنر خاطر نشان ساختند که باید همه ما به عنوان مسؤولان نظام همواره جهت گیری و روحیه انقلابی را حفظ کنیم و هدف نیز کسب رضای الهی باشد. رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از گزارش رئیس جمهور از عملکرد یکساله دولت یازدهم، گفتند: گزارش عملکرد دولت باید به افکار عمومی ارائه شود تا مردم ضمن اطلاع از اقدامات انجام گرفته، از کارها و برنامه های آینده نیز مطلع شوند.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: ارائه گزارش عملکرد، موجب امیدواری مردم به آینده خواهد شد. البته باید دقت شود که در این گزارش ها، آمارها دقیق و به دور از اغراق باشند.
ایشان با تأکید بر این که یکی از برکات تغییر دولتها و روی کار آمدن دولتها با شعارهای جدید، ایجاد امید در مردم است، افزودند: باید این امید را در مردم حفظ و تقویت کرد که یکی از راههای تقویت آن، اطلاع افکار عمومی از کارهای انجام گرفته، است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته امید مردم فقط با ارائه گزارش، تقویت نخواهد شد بلکه مردم به دنبال عمل و نتیجه عملی صحبت ها هستند.
اما توصیه هایی که معظم له به دولت محترم داشتند، به صورت خلاصه و فهرست وار چنین است:
1. «کار و فعالیت و خدمت مستمر به مردم» و «پرهیز از حاشیه سازی ها».
2. حفظ انسجام درونی و شنیده شدن یک صدا از دولت؛ باید مراقبت شود تا در سخنان مسؤولان دولتی تعارض وجود نداشته باشد.
3. پرهیز از دو قطبی کردن جامعه با شعارها و دعواهای سیاسی؛ جناح بندیهای سیاسی اشکالی ندارد اما نباید جامعه را به دو قطب تبدیل کرد زیرا این کار موجب دل زدگی و خستگی مردم و شکننده شدن محیط جامعه می شود.
4. اسیرنشدن دولت در جناح بندی های سیاسی و لزوم رعایت خط قرمزهایی مانند دوری از فتنه گران و حامیان فتنه؛ مسأله فتنه و فتنه گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقایان وزرا باید همان گونه که در جلسه رأی اعتماد خود بر فاصله گذاری با آن تأکید کردند، همچنان بر آن پایبند باشند.
5. رعایت سعه صدر و آرامش در قبال انتقادهای منصفانه.
6. رعایت انصاف در انتقاد از اقدامات و سیاستهای دولتهای گذشته.
7. موضع گیری صریح و قاطع در قبال مسائل منطقه ای و بین المللی؛ حضرت آیت الله خامنه ای موضع گیریهای دولت در یک سال گذشته را خوب ارزیابی کردند و گفتند: موضع گیری صریح و قاطع در مسائلی همچون فلسطین، رژیم صهیونیستی، غزه، سوریه، عراق، تکفیری ها و دخالت های آمریکا، به نفع نظام جمهوری اسلامی است و منافاتی هم با زبان دیپلماسی و مذاکره ندارد.
8. تأکید بر ادامه پرشتاب رشد علمی کشور و حمایت از شرکتهای دانش بنیان و نقش تعیین کننده تحقیقات کاربردی و تحقیقات بنیانی.
9. پشتیبانی از اقدام خوب دولت در طرح نظام سلامت و تداوم این طرح و مراقبت از این که برخی تصمیم ها، این طرح را به ضد خود تبدیل نکند.
10. لزوم تکیه بر توان و ظرفیت های داخلی و حمایت از تولید. اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای بالفعل کردن ظرفیت های داخلی و به حرکت درآوردن تولید. تثبیت قیمت ارز و کنترل تورم از اقدامات با ارزش دولت در یک سال گذشته که نباید به این اقدامات بسنده کرد زیرا این موارد، قدمهای اول هستند. یکی از مشکلات جدی کنونی کشور بنگاه داری بانک ها است و دولت باید این موضوع را به طور جدی پیگیری و حل کند زیرا بانکها باید در خدمت تولید باشند و اگر در خدمت تولید قرار گیرند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
11. توجه ویژه به بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی در روستاها؛ صنایع بخش کشاورزی، یکی از بخشهای راهبردی است که در همه کشورها به آن کمک ویژه می شود و دولت باید به بخش کشاورزی مساعدت ویژه ای داشته باشد. راه توسعه روستاها، ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها است.
12. توجه به اهمیت ویژه بخش معدن و ارزش افزوده و اشتغال زایی این بخش.
13. توجه به ضررها و زیان های واردات بی رویه و تأثیر منفی آن بر تولید داخلی. موضوع واردات، فقط از طریق تعرفه حل نخواهد شد، دولت باید درخصوص واردات کالاهای غیر ضروری و تجملی سخت گیری بیشتری انجام دهد و اِعمال قدرت کند.
14. تأیید سیاستهای وزارت نیرو درخصوص آب. یکی از راه حل های جدی برای مشکل آب در کشور، صرفه جویی در آب کشاورزی از طریق استفاده از شیوه های نوین آبیاری به ویژه آبیاری تحت فشار است.
15. توجه جدی برای تکمیل مسکن مهر.
به خدا تکیه و به او توکل کنید اگر به کمک خداوند امیدوار باشید، قطعاً پروردگار هم به شما کمک خواهد کرد و این راهم بدانید که موفقیت شما، موفقیت و سرافرازی نظام اسلامی است.

بخش دوم: تبیین توصیه رهبر معظم انقلاب در باب پایبندی دولت به فاصله گذاری با فتنه گران

فتنه گری از بزرگترین گناهان و جرایم
فتنه گری و ایجاد فتنه از گناهان بزرگ اجتماعی و از مجرمانه ترین اقداماتی است که ممکن است کسی به آن ها دست بزند. قرآن کریم که کشتن انسان ها را گناهی غیر قابل اغماض و کشتن یک نفر را معادل با کشتن همه انسان ها می داند و بیان می دارد که «مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ کَتَبْنَا عَلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا» (آیه 32 سوره مائده)، در باب فتنه تصریح می فرماید که «وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ» (آیه 191 سوره بقره)
از این روست که فتنه گری و افتادن در فتنه ها و توبه نکردن از فتنه به گونه ای که انسان در یک فتنه بیافتد و از آن توبه نکند و سپس در فتنه بعدی داخل شود و باز هم در آن گرفتار آید از خصوصیات منافقین ذکر شده است و قرآن کریم در باب آن ها می فرماید: «وَأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْسًا إِلَی رِجْسِهِمْ وَمَاتُوا وَهُمْ کَافِرُونَ أَوَلَا یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فِی کُلِّ عَامٍ مَّرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ ثُمَّ لَا یَتُوبُونَ وَلَا هُمْ یَذَّکَّرُونَ» (آیات 125 و 126 سوره توبه)

علت اصلی فتنه گری، هوای نفس و قدرت طلبی
فتنه گری و ایجاد فتنه و گرفتار کردن جامعه به آن ازجمله مسائل مهمی است که باید به علل و مبانی آن توجه کرد. یکی از علل اصلی ایجاد فتنه ها، دنیاطلبی و قدرت طلبی انسان هاست از این روست که حضرت مولی الموحدین امام علی(ع) در باب علل ایجاد فتنه ها در جامعه بیان می دارند: إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ یُخَالَفُ فِیهَا کِتَابُ اللهِ وَ یَتَوَلَّی عَلَیْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَی غَیْرِ دِینِ اللهِ فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ یَخْفَ عَلَی الْمُرْتَادِینَ وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِینَ وَلَکِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ فَهُنَالِکَ یَسْتَوْلِی الشَّیْطَانُ عَلَی أَوْلِیَائِهِ وَ یَنْجُو الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللهِ الْحُسْنی. (نهج البلاغه خطبه 50)
پس نقطه آغازین فتنه ها این است که افرادی به دنبال هوای نفس خویش حرکت می کنند و بدعت هایی ایجاد می نمایند و سعی در پیدا کردن قدرت و ولایت از طرق غیر مشروع آن می کنند و برای این کار، حق و باطل را به هم مخلوط می کنند به نوعی که شناخت حق و باطل بر مردم مشکل شود و مردم دچار شبهه شوند و دچار سردرگمی گردند.

فتنه 88 یک فتنه بزرگ و فراموش نشدنی
نکته ای که در این جا باید به آن توجه داشت این است که ما نباید صرفا مسائل اعتقادی و دینی در باب فتنه را بخوانیم و از آن ها عبور کنیم. شناخت مصادیق کنونی و امروزین این مسائل دینی از اهمیت و جایگاه بالایی برخودار است. اگر ما سالها در باب فتنه در جامعه اسلامی تحقیق کنیم و آیات و روایات را مطالعه و بررسی کنیم اما از شناخت فتنه و فتنه گر در دوران خود باز بمانیم و در تشخیص آن ها ناتوان باشیم، آن تحقیق و بررسی علمی نتیجه عملی لازم خود را نداده است. ما باید فتنه گران امروز جامعه خود را که کار آن ها از قتل بدتر است و به علت هوای نفس و قدرت طلبی دست به شبهه افکنی زدند تا بتوانند از طریق غیر مشروع به قدرت دست یابند را بشناسیم.
به طور مسلم آنچه در سال 88 رخ داد و قضایایی که بعد از انتخابات آن سال روی نمود، مصداقی بارز از فتنه بود. در آن سال اتفاقات فراونی رخ داد و صدمات کم و زیاد فراوانی به افراد و گروه هایی وارد شد. اما نکته اصلی و مهم تر از همه صدمه ای بود که فتنه گران به نظام مظلوم جمهوری اسلامی زدند.
افرادی در ظاهر حق به جانب و با شعار در ظاهر اسلامی و با فریاد فریبنده الله اکبر، قرآن بر سر نیزه کرده بودند و با شعار یا حسین به جنگ نظام حسینی جمهوری اسلامی آمده بودند. قصد براندازی نظام اسلامی را به کمک صهیونیست ها و منافقین داشتند و دم از اسلام و راه امام هم می زدند. نظام اسلامی را به تقلب، خیانت، شکنجه و دروغ گویی متهم کردند و حاضر شدند برای رسیدن به قدرت از طریق غیر قانونی، لشکر کشی خیابانی کنند و جنگ و درگیری مسلحانه راه بیاندازند.
جرمی که در سال 88 و پس از آن توسط این گروه ها و افراد واقع شد و ستمی که بر نظام اسلامی رفت، امری نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. فتنه گران و حامیان فتنه هرچند در آن سال از رسیدن به مقصود خود بازماندند و نه توانستند قدرت به دست بیاورند و نه توانستند نظام اسلامی را ساقط کنند اما هزینه ای که بر دوش مردم بار کردند و صدمات عقیدتی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و حتی اقتصادی که به بار آوردند به این سادگی قابل جبران نیست. آنان دشمنان قسم خورده اسلام و جمهوری اسلامی را به از میان بردن این نظام الهی امیدوار کردند و به میدان آوردند.

نظام اسلامی در برخورد با فتنه گران رأفت به خرج داد اما این نباید بهانه به دست افرادی بدهد
اما نظام اسلامی در برخورد با این افراد و گروه ها رأفت و رحمت به خرج داده است. احکامی که برای غالب این دست اندرکاران فتنه و فتنه گری صادر شده است کمتر از آن چیزی است که مطابق قواعد اسلامی می شد برای آن ها صادر کرد. اگر کسانی از آن ها حبس و حصر شدند، حکم شرعی خیلی بالاتری نیز برای آن ها موجود بود که نظام اسلامی با رأفت و رحمت برخورد کرده است و به اقل ما یمکن در برخورد با این افراد و گروه ها اکتفا کرده است.

بازگرداندن فتنه گران و حامیان فتنه به مناصب حکومتی خلاف تدبیر است
این رأفت و رحمت اسلامی نباید دستاویز عده ای شود و اصل جرایم را منکر شوند و یا زمینه را برای قدرت گرفتن و بازگشتن حامیان و مؤثران در فتنه فراهم آورند. این یک خط قرمز است. نباید به گونه ای عمل شود که کسانی که در سال 88 و بعد از آن چنان جنایتی کردند و چنان صدمه ای به نظام اسلامی زدند به قدرت گرفتن در همین نظام امیدوار شوند و یا در عمل نیز قدرت یابند و اثرگذار شوند؛ چراکه این افراد از هیچ صدمه جدیدی فروگذار نخواهند کرد و بازگرداندن آن ها به قدرت و دخالت در امور مردم، خلاف شعار تدبیر و بر خلاف هر نوع عقل و تدبیر سیاسی است.

حکمت توصیه رهبری در فاصله گرفتن از فتنه گران به دولت
از این روست که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیأت دولت به صراحت به آقایان توصیه کردند که همان طور که در جریان رأی اعتماد در مجلس تصریح کردند، از فتنه گران فاصله بگیرند و این را به عنوان یک خط قرمز در نظام اسلامی رعایت کنند. ایشان در این باره خاطر نشان فرمودند: علائق اعضای دولت به برخی جناح های سیاسی اشکالی ندارد اما دولت و اعضای آن نباید اسیر جناح بندیها شوند.
ایشان افزودند: در موضوع جناح بندی های سیاسی همواره تأکید بر رفاقت و اُنس با یکدیگر است اما در برخی موارد هم مسأله متفاوت است و باید حتماً خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شوند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: مسأله فتنه و فتنه گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقایان وزرا باید همان گونه که در جلسه رأی اعتماد خود بر فاصله گذاری با آن تأکید کردند، همچنان بر آن پایبند باشند.