خوشبینی به نتایج مذاکرات ولغو تحریم ها / برای آینده آماده باشیم

عضو موسس شرکت مدیریت سرمایه ای ‘ ای سی ال’ با ابراز خوشبینی نسبت به حصول توافق جامع میان ایران وگروه پنج به علاوه یک ولغو تحریم ها گفت: باید برای آینده آماده باشیم.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان امیر علی امیری ، با اشاره به استقبال خوب شرکت های خارجی و متخصصان اقتصادی ازمجمع اروپا وایران گفت: شرکت این افراد در این نشست، حاکی از خوشبین بودن آنان نسبت به آینده است، به هرحال تلاش می کنیم برای روزی که فرصتش رسید، آماده باشیم.

عضو موسس شرکت مدیریت سرمایه ای ‘ای سی ال’ تصریح کرد : حتی اگر این مذاکرات میان ایران وگروه پنج به علاوه یک نیز آن طور که می خواهیم موفقیت آمیز نباشد، بازهم تلاش خواهیم کرد و راه دیگری می یابیم.

امیری همچنین گفت: از اهداف ما جذب سرمایه گذاران خارجی به ایران است و برای نیل به این هدف بایستی ذهنیت ها را عوض کرده و فاصله میان برداشت ها و دیدگاه های موجود را با واقعیت های موجود اقتصادی و تجاری ایران کاهش دهیم.

وی افزود: اقتصاد ایران چیزی کمتر از اقتصاد ترکیه ، آفریقای جنوبی و سایر اعضای گروه ‘بریکس ‘ نیست واگر تولید ناخالص داخلی ایران را جمع بزنیم چیزی درحدود 90 درصد اقتصاد ترکیه می شود با این تفاوت که بایستی 35 تریلیون دلار ذخایر نفتی وگازی ایران را نیز به آن اضافه کرد.

امیری اضافه کرد: حساب کنید با یک رشد اقتصادی بین 3 تا 5 درصد و ارزش افزوده این ثروت نفتی که دراختیار داریم ، طی یک دهه اقتصاد ما به حد برزیل خواهد رسید.

وی افزود: رسیدن به برزیل برای ما خیلی شدنی است و ما وقتی این واقعیت های اقتصادی را به سرمایه گذاران و صاحبان کسب وکار خارجی توضیح می دهیم، کاملا شگفت زده می شوند.

وی گفت: کارمان این است که این مساله را به جامعه تجاری دنیا ارایه کنیم و این اجلاس واقعا نمونه ای از این کارهاست وازجمله نمونه های است که بخش خصوصی دست به دست بخش دولتی می دهد که اقتصاد را به طرف جلو ببرد و حیف است که این کار را نکنیم.

وی با اشاره به سیاه نمایی های صورت گرفته درباره ایران دررسانه های خارجی ، افزود: برای مقابله با تصویرایجاد شده ناشی ازاین سیاه نمایی ها، باید واقعیت های اقتصادی ایران را به دنیا نشان دهیم وهرچقدر این کار را بهتر انجام دهیم، حرکت سرمایه گذاری خارجی به سمت ایران تسهیل خواهد شد واین یک قدم یک ساله و دوساله نیست وبلکه حرکتی بیست ساله است.

این کارآفرین گفت: البته برای این کار، باید یک هماهنگی بیشتری میان بخش خصوصی با دولت وجود داشته باشد چرا که هر دلاری را که بخواهیم به کشور بیاوریم با توجه به رقبای موجود که نزدیک به 250 کشورهستند، لازم است همانند هربنگاه اقتصادی بنشینم مسایل مختلف رابا یکدیگر حل وفصل وهماهنگ کنیم البته دراین بین باید ببینیم که رقبای ما چون چین وهند چه کار می کنند.

وی خلاقیت های ایرانی را درمیان سایر ملت های جهان کم نظیر خواند و گفت: عمق ما دراین خصوص خیلی بیشتر ازآن چیزی که حس اش می کنیم وزمانی که به خارج می روید این مساله را بیشتر درک می کنید و شرکت های ایرانی این قابلیت را دارند که رقبای خارجی شان را پشت سر بگذارند .

این کارشناس وتحلیل گر اقتصادی همچنین توانمندی ودانش فنی متخصصان ایرانی رااز دیگر مواردی دانست که ایران را نسبت به رقبای اش متمایز ساخته است.

وی گفت: ما طی سالیان گذشته بدلیل محدودیت هایی که ایجاد شده بود، دانش فنی داخلی را توسعه بخشیدیم والان این دانش بومی وداخلی، چیزی است که بسیاری از رقبای ما چون ترکیه از آن بی بهره هستند.

امیرعلی امیری اضافه کرد: اما بالفعل کردن این توانمندی ها وقابلیت ها، نیاز به ایجاد یک سری پیوندها میان بخش های مختلف ازجمله بنگاه های مالی واقتصادی است واین کارآفرین ها جزیک خط صاف برای فعالیت شان هیچ چیزدیگری نمی خواهند.

وی همچنین دراین گفت وگو بااشاره به حضورافرادی شاخص ازبخش های مختلف درمجمع اروپا وایران ازجمله ‘مارتین سورل’ مدیراجرایی شرکت ‘دبلیو پی پی ‘ گفت: این فرد، مدیر بزرگترین شرکت تبلیغاتی جهان است و بسیاری از براندهای معروف متعلق به این شرکت است وخوب است رقبا بدانند که ما در میدان عمل ، کم حرف برای زدن نداریم واین رقبا اگر می توانند یک بازار شبیه ایران را به آقای سورل نشان بدهند.

این عضو موسس شرکت مدیریت سرمایه ای ‘ای سی ال’ افزود : بازار ایران، کم بازاری نیست واین ظرفیت را دارد که بهترین سرمایه گذاران و شرکت های جهان را به خودش جذب کند.

گفتنی است مدیراجرایی شرکت دبلیو پی پی، درجریان مجمع اروپا و ایران گفته بود: ایران یکی ازآخرین جاهایی است که «به جز مریخ وماه» برای شرکتش، فرصت قابل توجهی باقی مانده است.

امیرعلی امیری همچنین بااشاره به حضور پررنگ ‘جک استراو ‘ وزیرخارجه پیشین انگلیس درنشست اروپا وایران وسخنرانی اش دراین مجمع افزود: وی بی تردید ازجمله کسانی است که دیدگاه روشنی نسبت به ایران دارد و سعی می کنند فرق میان حقیقت ودیدگاه را با حسن نیت حل وفصل نماید.

وی درمورد مواضع دولت انگلیس درقبال ایران گفت:نتیجه عملی اشتباه سیاستمداران این کشور درقبال ایران سبب شده است که سرمایه گذاران وشرکت های انگلیسی نسبت به سایر رقبای شان ازجمله فرانسوی ها برای ورود به بازار ایران عقب بیفتند.

اولین ‘مجمع ایران واروپا ‘ با عنوان ‘آماده سازی برای سرمایه گذاری و تجارت بعد از تحریم ها’ بعد از دو روز بحث وگفت وگو ازسوی کارشناسان و با حضور شرکت هایی ازصنایع مختلف، ازمواد غذایی ونوشیدنی گرفته تاتولید برق، معدن، بانکداری، ارتباطات وصندوق های سرمایه گذاری روز پنجشنبه گذشته در لندن خاتمه یافت.

این مجمع ازسوی نشریه تخصصی ‘صدای اروپایی’ مستقر در بروکسل پایتخت بلژیک وبا همکاری موسساتی چون انجمن مطالعات خاورمیانه انگلیس، شرکت سرمایه گذاری ‘ای سی ال ‘ ونشریاتی چون ‘فیگارو’ با حضور نزدیک به 300 کارشناس وصاحبان کسب کار ازایران وسایرکشورها، به مدت دوروز در هتل ‘ گروس ونور اسکوار’ درقلب لندن برگزار شد.