دریاچه بداقبال ارومیه در محاصره ۳۵ سد/ وقتی سدسازی های بی رویه وزارت نیرو، خیرات ماندگار دولت دوازدهم را خشک کرد!

متاسفانه بشر در حق آبه دریاچه ارومیه دخالت کرده است و برای درآمدزایی از سدهای احداث شده این جاذبه گردشگری را به حال و روز کنونی درآورده است.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  دهم دیماه 97، حسن روحانی در نشست معاونین و مسئولان ارشد وزارت نیرو، به خدمات ارائه شده دولت به عنوان نمونه ای از ده ها خدمات دولت یازدهم و دوازدهم به مردم اشاره کرد.

جا دارد اکنون که کمتر از سه سال از عمر دولت دوازدهم باقی است، به ارزیابی گزارش عملکرد موارد عنوان شده رئیس دولت در نشست مذکور پرداخت.

شبکه خبری تحلیلی تیتریک ،درصدد است در گزارش های متناوب به ارزیابی این چند مورد مطرح شده بپردازد، لذا پس از بررسی طرح تحول سلامت در مرحله نخست، در گام دوم احیای دریاچه ارومیه را مورد واکاوی قرار می دهد.

بر اساس آمار وزارت نیرو در مهر ماه 96 کشور ما دارای 356 سد آبیاری شده است. برخی آمارها می گویند در این مدت، حجم مخازن سدهای ملی بهره برداری شده از 13 میلیارد و 404 میلیون مترمکعب با 396 درصد رشد به 53 میلیارد و 73 میلیون مترمکعب رسیده است.

بر این اساس، صنعت سدسازی کشور در 35 سال گذشته سالانه 8.8 درصد رشد داشته و مجموع رشد این صنعت در دوره ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به 1884 درصد رسیده است!

http://titre1.ir/files/fa/news/1397/10/23/524696_811.jpg

چرا دریاچه ارومیه خشک می شود؟

همچنین ظرفیت آب تنظیمی سدهای بهره برداری شده در ابتدای پیروزی انقلاب 14 میلیارد و 609 میلیون مترمکعب بود که این میزان در زمان حاضر با 253 درصد رشد به 36 میلیارد و 930 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

یک منبع آگاه و کارشناس هواشناسی به خبرنگار ما می گوید: وزارت نیروی بیش از 35 سد اطراف دریاچه ارومیه احداث کرده است و برنامه افزایش 10 درصدی این سدها را دارد.

هزینه های کلان برای سدسازی صرف می شود و در مقابل بودجه هایی در قالب ستاد احیا برای نجات دریاچه ارومیه در نظر گرفته می شود.

در حالی که سدسازی ها نفس دریاچه ارومیه را گرفته است، 19 سد در استان خوزستان احداث شده است و در عین حال اعلام می شود منشا گرد و غبار این شهر مشخص نیست.

http://titre1.ir/files/fa/news/1397/10/23/524693_217.jpg

دریاچه ارومیه در ایران و وان در ترکیه/ یکی در آستانه بیابان شدن و دیگری پر آب!

سدسازی های بی رویه اقلیم خوزستان و ارومیه را تغییر داده است و در مقابل کشور ترکیه از دریاچه وان به واسطه مناطق زیبا و گردشگری آن درآمدزایی می کند.

خشکی دریاچه ارومیه به واسطه بارشِ کم نیست، اتفاقا بارش ها در کوه های اطراف به گونه ای است که دریاچه را زنده نگاه دارد اما وزارت نیرو آب را به گونه ای دیگر مدیریت می کند.

متاسفانه بشر در حق آبه دریاچه ارومیه دخالت کرده است و برای درآمدزایی از سدهای احداث شده این جاذبه گردشگری را به حال و روز کنونی درآورده اند.

سدهای احداث شده حق آبه دشت ها را خواهد گرفت و به مصرف کارخانه ذوب آهن تاسیس شده در بیابان می رسد! ذوب اهن مصرف آب زیادی داد و تمام کارخانه های ذوب آهن ما در مناطق بیابانی است و در واقع به جای رشد صنعت شاهد حماقت در راستای حفظ طبیعت هستیم.

سدهای موجود در کشور میلیون ها لیتر آب حق اراضی کشاورزی را گرفته و علاوه بر خشکی کشور موجب تغییر اقلیم ایران شده است و اثر انسانی در تغییر اقلیم دیده می شود و پول هنگفتی در ایجادیک سد جابجا می شود.

http://titre1.ir/files/fa/news/1397/10/23/524695_299.jpg

خشک شدن دریاچه ارومیه در کتاب درسی استرالیایی ها

در کتاب درسی راهنمایی کشور استرالیا خشکی دریاچه ارومیه را به عنوان درس عبرت به دانش آموزان می آموزند که به واسطه ایجاد سد به این حال و روز افتاده است.

چندی پیش سدسازی های بی رویه حجم بالای سیب های تولید شده اطراف دریاچه ارومیه را حیف و میل کرده و به علت نبود بازار مناسب برای خریداری این محصولات، در فاصله 100 کیلومتری از منطقه مذکور سیب های گندیده دپو شد.

با زدن سد شاه راه های تغذیه دریاچه ارومیه بسته شده و در نهایت خشک شدن این دریاچه را به همراه دارد.

در خاتمه باید گفت متاسفانه وزارت نیرو اقلیم کشور را با امور غیر کارشناسی و مهندسی نشده نابود کرده است زیرا پروژه های اجرایی اغلب پیوست محیط زیستی ندارند و مصداق بارز آن را می توان در دریاچه ارومیه مشاهده کرد.