دریا به نام صیادان پارسیانی ولی به کام چند شغله های غیر بومی/ موج شکن نیمه تمام، ساحل نشینان را با خطر مواجه کرده است

برخی افراد چند شغله غیر بومی با خریداری قایق به صیادی پرداخته و مزاحمت هایی را برای صیادان بومی ایجاد کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر؛ صید و صیادی از دیرباز شغل اصلی برخي از مردم شهرستان پارسیان خصوصا ساحل نشینان بوده و سالیان سال است که با مشقات و مشکلات خاص این شغل، دست و پنجه نرم می کنند و لقمه ای نان حلال را برای خانواده تأمین می کنند.

 

اما چند سالی است که این صیادان با بی مهری برخی مسئولان مواجه شده که با قول ها و وعده هایی آنها را امیدوار نگه داشته ولی این وعده تا کنون عملی نشده و در حد یک شعار باقی مانده است.

 

محمد یکی از صیادان روستای بستانو در گفتگو با خبرنگار پارسیان خبر، با ابراز گلایه از اینکه موج شکن روستا، چند سالی است که به حال خود رها شده، اظهار کرد: این موج شکن نیمه کاره رها شده و بیشتر خانه هایی که در نزدیکی ساحل ساخته شده به علت بالا آمدن آب دریا، و روان شده شن و ماسه، تا مرز تخریب پیش رفته که اهالی روستا با ریختن خاک، مانع از پیشروی بیشتر آب دریا شده اند.

 

وی با بیان اینکه بیش از 60 قایق صیادی در روستای بستانو مشغول فعالیت هستند، گفت: 200 متر سنگ ریزی برای پهلوگرفتن قایق ها نیاز است که تاکنون تحقق نیافته و با پرداخت هزینه های خرید گاری و موتور، قایق را به سمت خشکی هدایت می کنیم که در صورت یک بندرگاه، از پرداخت هزینه های اضافه و گزاف خودداری می شود.

 

عبدالله دیگر صیاد پارسیانی ممنوعیت تورهای پلاستیکی وحلقه ای را دیگر مشکل صیادان عنوان کرد و ادامه داد: صیادان شهرهای همجوار خصوصا از استان بوشهر به منطقه پارسیان آمده و به صورت آزادانه از این تورها استفاده می کنند، و مانعی را بر سر راه خود نمی بینند، اما صیادان بومی با ممنوعیت استفاده از تورهای پلاستیکی و حلقه ای مواجه شده اند.

 

وی با اشاره به اینکه صیادان پارسیانی، نیاز شهرستان وبرخی شهرستان های همجوار را تأمین می کنند، تصریح کرد: صیادان در کنار دریا، گرما، شرجی و طوفان را تحمل می کنند اما عده ای از شهرهای همجوار با دارا بودن چند شغل وخریداری قایق برای گذراندن تعطیلات هم که شده در صیادی نیز دخل و تصرف کرده و مزاحمت های فراوانی را برای ما ایجاد کرده اند.

 

حاج محمد، صیاد پیر روستای بستانو نیز از فاقد سند بودن برخی خانه های روستا خبر داد و اظهار کرد: برخی منازل در روستا به دلیل عدم رعایت فاصله 70 متری تا ساحل، سند دریافت نکرده اند، اما چرا برخی افراد غیربومی در غرب روستا، زمین های مجوزدار جهت پرورش آبزیان، دریافت کرده اند و تاکنون بعد از گذشت چند سال هیچ فعالیتی نیز انجام نداده اند.

 

صیاد پارسیانی از هزینه بالای تمدید گول نیز انتقاد و خاطرنشان کرد: مگر درآمد صیاد چقدر است، بیشتر روزها شرایط جوی اجازه ورود به دریا را به صیاد نمی دهد، مسئولان هزینه تمدید گول را ذره ای کاهش دهند.

 

وی افزود: بیمه صیادی نیز از صیادان دریافت می شود ولی تاکنون هر حادثه ای که رخ داده کسی جوابگوی این صیادان نیست و هیچ بیمه ای شامل حال ما نمی شود.