در سکوت مسئولان استانی؛ چاه های گازی تابناک در فارس، آب های زیرزمینی پارسیان را به یغما می برد/ وقتی سود در جیب لامردی ها و خسارت نصیب روستانشینان رستم آباد می شود

شرکت تابناک در حد فاصل کوههای شهرستان پارسیان و لامرد، آب های زیرزمینی روستای رستم آباد را به یغمای می برد اما تاکنون مسئولان در سکوت به سر می‌برند.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شهرستان پارسیان در سال های گذشته نام آن گاوبندی بوده و نشان از سابقه تاریخی و اصالت فرهنگی و هویت منطقه دارد و از گذشته های دور گاوبندی از منطقه های کشاورزی بوده و برخی در مورد وجه تسمیه آن می گویند که به دلیل وجود گاوچاه های متعدد در منطقه به این نام معروف شده است.

 

شهرستان پارسیان به عنوان دروازه ورودی و خروجی غرب هرمزگان محسوب می‌شود که در جنوب ایران قرار دارد و از سمت شمال به شهرستان های مُهر و لامرد استان فارس، از سمت جنوب به خلیج فارس، از مغرب به شهرستان عسلویه استان بوشهر و از سمت مشرق به بخش شیبکوه از توابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان محدود می ‌شود.

 

شهرستان پارسیان با دارا بودن قدمتی به بلندای تاریخ اما همواره در دوره های مختلف با مشکلات عدیده ای در زمینه آب مواجه است به طوری که فروچاله ها در برخی بیابان های شهرستان به خصوص در جوار روستای میلکی خود را نمایان ساخته است.

پدیده فرونشست و فروچاله یکی از مخاطرات ژئومورفیک ناشی از عوامل طبیعی و فعالیت‌های انسانی در این شهرستان به شمار می رود که عوامل متعددی از جمله برداشت بی رویه آب، حفر چاه‌های غیر مجاز، زلزله، خشک شدن چشمه‌ها از عوامل مهم ایجاد فروچاله در این شهرستان است.

 

پدیده فروچاله ها در دشت پارسیان چند سالی است که به صورت خاموش و آرام در حال بلعیدن دشت است و خود را به آبادی ها نزدیک می کند؛ اما این فروچاله ها تاکنون چاره ای توسط مسئولان برای آن اندیشیده نشده و فروش آب های زیرزمینی به چاه های تابناک نیز بر شدت این فروچاله ها افزوده در حالی که فاصله روستای رستم آباد به روستای میلکی کمتر از  چهار کیلومتر است.

 

روستای رستم آباد با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ نفر در فاصله دو  کیلومتری غرب پارسیان واقع شده و اهالی آن از فروش آب این منطقه برای شرکت تابناک گلایه مند هستند و در روزهای مختلف با برگزاری تجمع در کنار این چاه ها اعتراض خود را به مسئولان می رسانند.

یکی از بانوان روستای رستم آباد که همراه با سایر زنان و مردان روستا در محل چاه آب تجمع کرده بودند در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: تمام آب های زیرزمینی این روستا به شرکت گازی تابناک به فروش می رسد اما تاکنون این شرکت بزرگ و پر سرمایه برای این روستا هیچ خدماتی ارائه نداده  است.

 

این بانوی معترض با بیان اینکه مسئولان هیچ خبری از حال و روز ما ندارند، تاکید کرد: مسئولان فقط در مواقع انتخابات پیدا می شوند، این روستا تاکنون هیچ پارک و محل تفریحی برای کودکان و جوانان خود نداشته است.

 

یکی دیگر از معترضین گفت: سه دستگاه تراکتور به صورت شبانه روزی آب را پمپاژ می کنند که علاوه بر سروصدای گوش خراش، باعث خشک شدن و کم آبی دیگر چاههای این روستا و از بین رفتن محصول کشاورزی شده است.

 

محمد یوسفیان، رئیس شورای اسلامی روستای رستم آباد، با اشاره به اینکه چند ماه است که اداره آب منطقه ای آب این چاه در روستا را به فروش می رساند، گفت: شش ماه از فروش شبانه روزی آب های زیرزمینی می گذرد که هیچ سودی عاید مردم این روستا نشده و مالک این چاه و آب منطقه ای جیب های خود را پر از پول کرده اند.

وی افزود: جوانانی که برای دریافت انشعاب ساختمان خود اقدام می کنند به بهانه اینکه بر روی لوله های آب تابناک فشار وارد می شود با مشکل مواجه می شوند.

 

از نکات جالب توجه اینکه این روستا دارای دهیار است اما فاقد هرگونه ساختمان دهیاری است.

 

چاههای گاز زیادی در کوه های حد فاصل پارسیان و شهرستان لامرد استان فارس واقع شده که تاکنون هیچ گونه عوارض آلایندگی نیز به پارسیان اختصاص داده نشده و سود آن در جیب شهرستان لامرد واریز می شود.

 

شهروندان پارسیانی به خصوص اهالی روستای رستم آباد از اینکه آلودگی های آلاینده های میدان های گازی را تحمل می کنند و هیچ گونه امکاناتی رفاهی را برای آنها فراهم نساخته اند به ستوه آمده و از مسئولان استان خواستار ورود جدی به آن هستند.