در سی و چهارمین برنامه مناظره مطرح شد؛ بنزین وارداتی استاندارهای یورو 2 دارد/عامل اصلی آلودگی هوای تهران مازوت مصرف شده در نیروگاه اطراف است

 

در سی و چهارمین برنامه مناظره مطرح شد؛

 

 

شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی معتقد است درصد مواد آلاینده پتروشیمی‌ها بالا است، سالاری دولت را به دلیل واردات بنزین یورو ۲ مورد انتقاد قرار داد و گفت: واردات توسط واسطه‌ها و به صورت غیرشفاف انجام می‌شود. همچنین حسینی صدر اعتقاد براین دارد که مازوت مصرف شده در نیروگاه‌های اطراف تهران عامل آلودگی هوا است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پارسیان به نقل از باشگاه خبرنگاران، موضوع واردات بنزین چند ماهی است که در دستور کار دولت قرار گرفته و به گفته مسئولان، این امر علاوه بر تأمین کسری بودجه داخل، با هدف قطع تولیداتی که از آن با عنوان بنزین آلاینده یاد می‌شود صورت گرفته است.

در همین مدت رسانه‌ها اسناد مختلفی را منتشر کردند که نه تنها سالم بودن بنزین تولید پتروشیمی‌ها را بر اساس استاندارد یورو 4 اثبات می‌کرد، بلکه در برخی موارد کیفیت بنزین‌های وارداتی را نیز به شدت زیر سوال می‌برد. اما در همین حال همچنان مسئولان وزارت نفت به شدت بر متوقف شدن بنزین توسط پتروشیمی‌ها و افزایش واردات بنزین اصرار دارند؛ تا جاییکه اکثر مسولان به نقد انتقاد در خصوص بنزین تولید پتروشیمی‌ها و بنزین وارداتی اظهار نظرهای مختلفی را ارائه می کردند که در جای خود شبهه ای را برای مردم بوجود آورد. در همین راستا سی و چهارمین برنامه مناظره به موضوع واردات بنزین با حضور مسولان برگزار شد.

** اعلام مخالفت با واردات بنزین

موید حسینی‌صدر، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بنده به عنوان سربازی کوچک در این کشور خدمت می کنم گفت: از اینکه مناظره تداعی کند که ما طرفدار وابستگی کشور به واردات بنزین هستیم اعلام مخالفت می کنم. در کشور ما دو برابر استاندارد جهانی انرژی مصرف می شود به طوری که در این کشور سالانه 100 میلیارد دلار انرژی بی رویه می‌سوزد و هدر می رود.

وی تصریح کرد: طی 7-8 سال گذشته کوچکترین اقدامی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و مترو انجام نشده است. برای توسعه مترو بودجه در نظر گرفته شده اما به درستی تخصیص داده نشد و در حوزه خروج خودروهای فرسوده مشکلات زیادی وجود داشته و دارد.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه به طور طبیعی با توجه به اینکه مباحث اقتصاد مقاومتی مطرح است، این کشور در هیچ زمینه ای نباید وابسته باشد، گفت: هم اکنون شرایط مانند گذشته نیست در حال حاضر که تحریم‌ها کم شده است امکان واردات بنزین است.

اصل ماجرا این است که چرا کشور باید به سمتی برود که این همه مصرف انرژی داشته باشد.

** مصرف 90 میلیون لیتر بنزین

وی تاکید کرد: در حال حاضر از 90میلیون لیترمصرف معادل 20 میلیون لیتر گاز مصرف می شود و همان موقع‌ها بود که تثبیت قیمت ها در مجلس با نظر دولت وقت تصویب شد که گفتند قیمت بنزین نباید گران شود که نتیجه آن تورمی شد که بعدها قیمت ارز کشور کاهش یافت.

وی تصریح کرد: نباید کاری کنیم کسانی که عاشق این کشور هستند تصور کنند حرف من هسمو با حرف رئیس جمهور فلان کشور است. ما هم دلسوز این کشور هستیم امروز معتقد هستیم در کنترل مصرف سوخت هیچ اقدامی نشده و به همین دلیل بنزینی که آلاینده نباشد باید وارد شود.

 ** خسروانی: افزایش 5 میلیون لیترتولید بنزین نسبت به سال گذشته

شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌ها تولید، تأمین و توزیع فرآورده‌های هیدروکربوری مایع را بر عهده دارد گفت: این شرکت‌ها روزانه یک میلیون و 850 میلیون لیتر نفت خام را فرآوری و توزیع می‌کنند که 61 میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود  که نسبت به سال گذشته 5 میلیون لیتر افزایش داشته است. در سال 92 مصرف روزانه کشور 68 میلیون لیتر بود که برای تأمین مابه‌التفاوت این میزان با کار کارشناسی انجام شده  حدود 7 میلیون لیتر با اخذ مصوبه از هیأت دولت برای تأمین نیاز داخل، وارد می‌شود.

خسروانی با اشاره به اینکه اخذ مصوبه دولت به این معنی نیست که ما میزان مصرف را افزایش دهیم گفت: در سالهای گذشته کیفی‌سازی و ارتقای کمی فرآورده‌های نفتی در دستور کار قرار داشته است. به عنوان مثال پالایشگاه امام خمینی شازند روزانه 15 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید می‌کند که این میزان بنزین در شهرهای در معرض آلودگی توزیع می‌شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه بر اساس نظر کارشناسان اکتان افزای پتروشیمی‌ها تبعات زیست‌محیطی به دنبال داشته است، افزود: بر این اساس معادل اکتان افزای پتروشیمی‌ها بنزین یورو 4 وارد می‌‌شود تا زمینه ارتقای کیفی محصولات و تکمیل زنجیره آن فراهم شده است.

** تولید 36 میلیون لیتر بنزین با راه‌اندازی پروژه بزرگ ستاره خلیج فارس

وی همچنین گفت: با راه‌اندازی پروژه بزرگ ستاره خلیج فارس که در اواسط 94 به بهره‌برداری می‌رسد،مجموعاً 36 میلیون لیتر بنزین از این پالایشگاه تولید می‌شود که علاوه بر تأمین خودکفایی، کشور به صادرکننده بنزین یورو 4 تبدیل می‌شود.

رشیدی: بنزن فوق العاده سرطان زاست

در ادامه یوسف رشیدی مدیر کل مرکز تحقیقات سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همان طور که می‌دانید بحث کیفیت هوا و آلودگی آن یکی از اصلی ترین اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی در طی سالهای 2013و2012 منتشر شده تحقیقات سرطان که طی دو مرحله ارائه شد، آلودگی هوا و دود دیزل سرطان‌زا اعلام شده است.

رشیدی اضافه کرد: از سوی دیگر گزارش‌های کشورهای مختلف و آمار نشان می‌دهد که مرگ و میر براثر ذرات معلق در کشور ما آمار تکان دهنده‌ای دارد. به همین دلیل ما تمرکز ویژه‌ای برروی بحث آلودگی هوا، سوخت و عوامل و المان‌های اصلی آن داریم. طی سالهای گذشته متأسفانه ما تعداد روزهای ناسالم زیادی را در کشور داشتیم.

160** روز ناسالم در سال گذشته

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ما 160 روز ناسالم در کشور داشتیم اضافه کرد: همچنین سال 92 ما سه روز شرایط پاک و مابقی در شرایط سالم به سر بردیم. امسال نیز تعداد روزهای سالم به 50 روز رسیده و شش روز را در شرایط پاک گذرانده‌ایم.

مدیر کل مرکز تحقیقات سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه در سال جاری ما تاکنون روز ناسالم نداشتیم اظهار امیدواری کرد که ما در چنین شرایطی قرار نگیریم.

رشیدی گفت: اگر وارد بحث بنزین شویم مهمترین مسئله ترکیبات آروماتیک‌ها هستند و چون بخش زیادی از آن منجر به سرطان می‌شود باید مقدار ترکیبات آروماتیک در حد استاندارد باشد.

وی ادامه داد: به طور مثال ترکیبات آروماتیک‌ها در استاندارد یورو 4 زیر 35 درصد است و ما به جد دنبال این مسئله هستیم که این میزان به کمتر از مقدار ذکر شده برسد.

مدیر کل مرکز تحقیقات سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به اینکه بنزن موجود در سوخت به شدت سرطان‌زاست گفت: تلفیقی از مواد آروماتیکی و بنزن و گوگرد منجر به ایجاد ذرات معلق 2.5 میکرون در هوا می‌شود که بسیار سرطان‌زاست.

وی افزود: بحث بعدی بحث محتوای گوگرد است که تلفیق این موارد با هم می‌تواند به خودی خود باعث بیماری شود و هم باعث تولید ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون شود.

رشیدی ادامه داد: به اعتقاد ما و طبق مستنداتی که در دنیا به چاپ رسیده  آلاینده ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون که اکثر روزهای ناسالم به آن اتلاق می‌شود به واسطه واکنش‌های شیمیایی یا به عبارت دیگر این آلاینده آلاینده‌ای ثانویه است و ما روی این نکته تأکید داریم که حتما کیفیت سوخت باید در حد استاندارد خود قرار بگیرد.

** با وجود دارا بودن نفت خام ما وارد کننده بنزین بودیم

در ادامه پویان رنجبر مدیر گروه انرژی شبکه تحلیل گران فناوری اظهار داشت: علی رغم وجود نفت خام در کشور باید بگویم ما از همان 5 سال نخست انقلاب اسلامی تا کنون به واردات بنزین پرداخته ایم و در سال 85 واردات به 40 درصد کل بنزین مصرفی کشور رسید.

وی تاکید کرد: متأسفانه به خاطر تفکرات برخی از افراد در پالایشگاه ها و وزارت نفت به جای ایمن سازی در بهینه سازی و تکمیل ظرفیت پالایشی و تولید بنزین به واردات این محصول مشغول شده ایم  و در فضای تحریم‌ها این را به عنوان پاشنه آشیل ما شناسایی کردند. ما به واردات تن داده ایم و این موضوع باید با بررسی و تحلیل درست درمان شود.

مدیر گروه نفت و انرژی کانون‌های تفکر ایران اضافه کرد: در واقع مشکل ما اکتان افزا یا ریفرمیت بود که آن را وارد می‌کردیم و تصمیم گرفتیم در پترو پالایشگاه‌ها آن را تولید کنیم.

وی افزود: یعنی بخش پتروشیمی واحدهای پتروپالایشگاه‌ها را متوقف کرده و برشی از آن را به عنوان ریفورمیت یا اکتان افزا استفاده کردیم.

** دلیل اصلی ابهامات در مورد آلوده بودن بنزین نبود شفافیت است

رنجبر انتشار اخباری مبنی بر آلوده بودن بنزین تولید داخل را عدم شفافیت های لازم در این موضوع دانست و اظهارداشت: 4 شاخص را وزارت نفت می تواند در این رابطه معرفی کند با این حال ادعا می‌شود بنزین پتروشیمی‌ها آلوده است در حالی که هیچ اطلاعات و اسنادی در این باره منتشر نشده است و دلیل اصلی ابهام‌ها در این زمینه نداشتن شفافیت است.

**سالاری: تا سال 79 هیچ اقدامی برای ارتقای کیفیت بنزین صورت نگرفت/ شتابزدگی در واردات بنزین

جلیل سالاری قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در پالایشگاه‌هایی که تا قبل از سال 79 تأسیس می‌شد، هیچ‌گونه ملاحظات زیست‌محیطی و استانداردهای بین‌المللی را رعایت نمی‌کردند و بنزین تولیدشده در حد استاندارد یورو2 بود
جایگزینی واردات بنزین با اکتان افزان دریافتی از واحدهای پتروشیمی ضمن تکرار اشتباهات گذشته فاقد گزارش مستند فنی، اقتصادی، زیست محیطی و گواهینامه انطباق با استاندارهای اجباری 4904 است؛ به موجب تبصره دو قانون ذیل ماده سه قانون و مقررات سازمان ملی استاندارد در دستگاه‌های ناظر در صادرات و واردات باید ضمن پایش از ورود آن جلوگیری کنند.

وی افزود: عدم توجه به توسعه واحدهای پایین‌دست در حوزه نفت موجب شد میزان مصرف بنزین به حدی افزایش یابد که در سال 85 واردات بنزین به 25 میلیون لیتر در روز رسید که هزینه‌ای بالغ بر 5 میلیارد دلار در سال برای دولت داشت.

سالاری با اشاره به اینکه پالایشگاه‌های جدید مثل اراک و بندرعباس کپی‌سازی از پالایشگاه اصفهان است گفت: تا سال 79 هیچگونه سیاست گذاری فنی، اقتصادی برای ارتقاء کیفیت و افزایش تولید بنزین و ساخت پالایشگاه متناسب با استانداردهای روز دنیا انجام نشد و صرفا دو مولفه نفتا و ریفورمیت با نسبت 100 و 40 با هم ترکیب می‌شد به نوعی که این فرآورده استانداردهای زیست‌محیطی (احتراق، آلایندگی و فراریت) را پوشش نمی‌داد.

وی با بیان اینکه مشخصه‌های فرآورده‌های نفتی در سال 79 در حد استانداردهای یورو2 بود گفت: از طرف دیگر با افزایش ظرفیت “کمی” و عدم توسعه واحدهای پایین دستی شرکتهای پالایشی با انباشت نفتا مواجه شدند و مجبور به استفاده از بنزین وارداتی گردیدند.

سالاری با یادآوری اینکه در سال 85 روزنامه 27.5 میلیون لیتر بنزین با شاخص یورو 2 و با هزینه 5 میلیارد دلار وارد کشور می‌شد گفت: هزینه تأسیس پالایشگاه در آن سال‌ها 1.5 میلیارد دلار بیشتر نبود؛ با اعمال تحریم‌ها فرصت‌های مناسبی جهت اصلاح ساختارهای معیوب و استفاده بهینه از ظرفیت تولید بنزین در داخل ایجاد شد.

  **با اجرای سهمیه بندی مصرف کنترل شد

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به آغاز تحریم بنزین در سال 89 گفت: در آن زمان از فرصت تحریم استفاده شد و ساختاری معیوب قدیمی اصلاح شد و با اجرای نظام سهمیه‌بندی رشد مصرف بنزین کنترل گردید.

وی گفت: متأسفانه در دوره مدیریت جدید وزارت نفت با اقدامی شتاب‌زده سعی در واردات بنزین دارد، که علت آن را آلایندگی آن اعلام می‌کند، در حالی که کیفیت بنزین تولیدی داخل مناسب بوده و قیمت تمام شده آن کمتر از بنزین وارداتی است.

**واردات 7 میلیون لیتر بنزین در ابتدای امسال

سالاری با اعلام اینکه از ابتدای امسال تاکنون روزانه 7 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است گفت: این در حالی است که روزانه 6.3 میلیون لیتر بنزین از واحدهای پتروشیمی هم دریافت می‌شود. از سوی دیگر تاکنون 70 تن ام‌ام‌تی نیز وارد کشور شده است که ام‌ام‌تی یا همان به گفته رسانه‌ها بنزین چینی وارد کشور شده است.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای فاز دوم هدفمندی، زیرساخت‌های جدید و تولید روزانه 65 میلیون لیتر بنزین در کشور نشان می‌دهد که ضرورتی به واردات بنزین نیست تصریح کرد: البته این موضوع نیازمند یک مدیریت جهادی است.

**بخش دوم مناظره: سالاری10میلیون لیتر ظرفیت خالی پالایشگاه‌های بنزین

سالاری افزود: ظرفیت تولید بنزین در کشور وجود دارد و به جای واردات باید مدیریت درستی برای ظرفیت‌های هدر رفته انجام شود.

جلیل سالاری، مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش پخش فرآورده های نفتی در واکنش به صحبت‌های خسروانی گفت: اینکه 43 میلیون به 63 میلیون رسیده است نشان از تولید بنزین در کشور است.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده نفتی با بیان اینکه در سال‌های گذشته افزایش تولید بنزین انجام شده، اما کافی نبوده است گفت: اگر چه تولید بنزین از 43 میلیون لیتر به 63 میلیون لیتر رسیده است اما هنوز اشکالات زیادی از نظر قانون، اجرا و مدیریت وجود دارد که در صورت اصلاح آنها میزان تولید بنزین از مصرف فراتر می‌رود.

به گفته سالاری،‌ در سال‌های گذشته به موارد قانونی عمل نشده است، به جای پرداختن به اهداف کیفی، بیشتر به کمیت پرداخته‌اند و هنوز تعدادی از پالایشگاه‌های تولیدکننده بنزین یا خارج از سرویس هستند و یا با ظرفیت خالی کار می‌کنند.

وی ادامه داد: علت اینکه شاخص‌های کیفی اجرا نمی‌شود عدم اجرای قانون است. باید انگیزه به بخش خصوصی اعمال شود تا به دنبال طرح‌های زیست محیطی باشد. در حال حاضر قانون اجرا نمی‌شود. در بند یک قانون آمده است که در کنار اصلاح قیمت، اصلاح مابه‌التفاوت  اعمال شاخص کیفی باید صورت گیرد.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش پخش فرآورده های نفتی اظهار کرد: همچنین بند ” ق” تبصره 2 نیز به جای اهداف کیفی به اهداف کمی توجه شده است.  اکنون ظرفیت‌هایی در کشور ایجاد شده است که باید به بهره برداری برسد.

** خارج شدن پالایشگاه آبادان از مدار سرویس

وی گفت: بخشی از پالایشگاه آبادان 7 ماه است از سرویس خارج شده است، در حالی که ظرفیت تولید 2 میلیون لیتر بنزین دارد. پالایشگاه تبریز با ظرفیت تولید 18 میلیون لیتر بنزین با ظرفیت کمتری کار می‌کند و پالایشگاه اصفهان نیز با 50 درصد ظرفیت فعال است.

سالاری تاکید کرد: آیا بنزین 87 در بازار خلیج فارس قیمت دارد؟ ندارد. بنابر این باید مطابق شاخص قیمت‌گذاری کنیم. در حال حاضر ما در حال پرداخت مابه‌التفاوت مضاعف هستیم. اشکالاتی در قانون وجود دارد. به طور مثال بند “د” تبصره 2 اشکال دارد.

** نظام سنتی باید اصلاح شود

سالاری بیان کرد: نظام سنتی باید اصلاح شود. بحث بعدی در موردتنوع سبد سوخت است. در مورد مصرف سوخت در کارت‌های هوشمند و تراکنش و خطا باید اقدام کنیم که در این مرحله اتلاف کیفی و انحراف کیفی یک بحث اساسی است که به آن توجه نمی‌شود تا زمانی که با نظام سنتی سیستم را اداره کنیم و به بخش خصوصی هم میدان ندهیم این مشکلات را داریم.

** اصلاح تراکنش‌های خطا در کارت سوخت

وی ادامه داد: تراکنش‌های خطا در کارت‌های سوخت باید اصلاح شود تا از میزان هدررفت سوخت جلوگیری شود. نظام سنتی در سیستم‌ها باید بهینه شود.

سالاری گفت: باید به بخش خصوصی اجازه میدان بیشتری داده شود و بررسی شود که چرا در سال‌های گذشته میزان مصرف بنزین 8 درصد افزایش یافته است. آیا میزان فروش منطقه ای کشور را بررسی کرده‌ایم؟آیا گفته‌ایم عوامل کجاست؟ اگر در این بخش‌ها مدیریت انجام شود در بحث بنزین با اقداماتی که تا کنون صورت گرفته و پروژه هایی که وجود دارد می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: در صورتی که این ضعف‌ها مدیریت شود، پالایشگاه‌های اصفهان و بندرعباس ظرفیت تولید 8 میلیون لیتر و آبادان 2 میلیون لیتر دارند که مجموع آنها 10 میلیون لیتر یعنی بیش از نیاز کشور به واردات خواهد بود.

سالاری اظهار داشت: از ابتدای سال جاری، روزانه 7.5 میلیون لیتر بنزین وارداتی و 6.5 میلیون لیتر از بنزین پتروشیمی‌ها برای تأمین مصرف مازاد تولید داخل مورد استفاده قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و همچنین اجرای چند اقدام اصلاحی دیگر که بیان خواهد شد، نیازی به واردات بنزین نیست.

خسروانی: مغفول ماندن توسعه پالایشگاه‌ها پس از واگذاری ها/ کمبود بنزین کشور 6 تا 7 میلیون لیتر 

‌شاهرخ خسروانی ،معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در بخش دوم این مناظره با اشاره به اینکه در بحث واردات بنزین همانطور که اشاره کردم اگر به سوال برنامه به صورت مجرد نگاه کنیم جواب گزینه اول است گفت: اگر نگاه به بحث واردات بنزین به این گونه باشد که در کشور کمبودی بالغ بر 6 و7 میلیون لیتر داریم، پروژه‌هایی در دست اقدام داریم . پروژه های افزایش کیفیت و توسعه بسیار زیادی در کشور داریم که اما به جز پروژه مام خمینی شازند هیچ کدام هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

خسروانی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری هم در این بخش افزایش داشت اما نتیجه‌ای نداشته است، یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن  پروژه‌ها تا کنون این است که به جر پروژه شازند، در پالایشگاه اصفهان، یک پروژه چند میلیارد دلاری تعریف شده است. همچنین در پروژه پالایشگاه بندرعباس یک پروژه چند میلیارد دلاری تعریف شده است. در پالایشگاه تبریز نیز باز هم پروژه ای تعریف شده بود.

خسروانی تاکید کرد: با توجه به اینکه طبق 144 قانون اساسی پالایشگاه‌ها باید به بخش خصوصی در سقف 20 درصد واگذار می‌شد با یک تمهیداتی تصمیم‌گیری شد و 7 پالایشگاه به بخش خصوصی واگذار شد و از زمان واگذاری این پالایشگاه‌ها به بخش خصوصی تمام طرح های توسعه‌ای مغفول مانده است.

**عملیاتی شدن فرمول شاخص کیفی از امسال

وی در واکنش به اظهارات سالاری با اشاره به اینکه موضوع شاخص کنترل کیفی یکی از سؤالات اصلی مسئولان فعلی پالایش و پخش از مسئولان گذشته است، اظهار داشت:‌ چرا در قانون بودجه 92 که صراحتاً تعیین شده بحث کنترل شاخص‌های کیفی اجرایی نشد.

خسروانی ادامه داد: در بودجه 93 دقیقاً بر مبنای شاخص کیفی 5 فرآورده اصلی فرمول آن تعیین شده و آئین‌نامه‌ها تدوین شده است.

وی در رابطه با شاخص کیفی اظهار داشت: بر مبنای ابلاغ بودجه سال93، در 29 اسفند ماه 92، تبصره بودجه سال 93، آیین نامه اجرایی در آمد و بر اساس آن کار انجام شد و شاخص کیفی 5 فرآورده اصلی که بحث کنترل مستقیم دارد و بنزین هم جز آن هست، شاخص کیفی فرمول‌هایش در آمد و توسط آقای وزیر اخیراً‌به پالایشگاه‌ها ابلاغ شد تا پالایشگاه‌ها بحث شاخص کیفی را اعمال کنند.

خسروانی گفت: 7 پالایشگاه در دوره گذشته به بخش خصوصی واگذار شد اما از عدم اجرای شاخص‌های کیفی عدم نفعی به دولت رسید. واحدهای توسعه ای و واحد RFCC پالایشگاه‌ اصفهان می‌توانست در سال‌های گذشته بنزین ما را خود کفا کند صرفا به خاطر واگذاری کامل به بخش خصوص با توجه به اینکه نقش حاکمیتی دولت به صورت کامل ضعیف شده بود پروژه به صورت کامل بر زمین مانده است و اخیراً با تهمیداتی که آقای زنگنه به خرج داده است پالایشگاه‌ها را مکلف به اجرای پروژه کرده است.

**توزیع بنزین یورو 4 از 15 خرداد در پالایشگاه تبریز

خسروانی افزود: در مورد پالایشگاه تبریز بخش از پروژه های توسعه ای انجام شده است. در حال حاضر نفت زیادی وجود ندارد و اگر وجود دارد مشکل نقل و انتقال به گونه ای نبوده است که بتواند مشکل پالایشگاه تبریز را حل کند.در پالایشگاه تبریز از 15خرداد بنزین بر مبنای یورو4 توزیع خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: سیاست کلان وزارت نفت با توجه به بررسی هایی که انجام گرفته است در کل کشور و به خصوص کلان شهرها متاسفانه وضعیت آلایندگی و هوایی که تنفس می‌کنیم در شرایط بحرانی بوده است و طبق اطلاعی که اشاره شد با توزیع کامل بنزین یورو 4 که آغاز آن از دی ماه سال گذشته بوده است مشکل حل می‌شود.

وی گفت: حدود یک سال و نیم در پالایشگاه شازند 15 میلیون لیتر بنزین یورو4 تولید می‌کردیم.اما اتفاقی که افتاده است این است که بنزین پالایشگاه شازند با بنزینی که از جنوب وارد می‌شده است در انبار ری تهران مخلوط و سپس توزیع می شد.کاری که از دی ماه انجام داده‌ایم در تهران و کرج  پوشش کامل دادیم این بوده است که در مبدا و مقصد تفکیک کامل را انجام دادیم و بنزین بر مبنای یورو 4 را در شهر تهران توزیع کردیم.

سالاری: ظرفیت افزایش تولید بنزین وجود دارد

سالاری، مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش پخش فرآورده های نفتی در واکنش به صحبت‌های خسروانی بیان کرد: توجیه فنی اقتصادی پالایشگاه اصفهان انجام شد و در سال 81 باید این کار انجام می‌شد، و تفکیک بنزین‌ از سال‌های گذشته انجام شده است، چرا در شرایط فعلی مسئولان دست واسطه‌ها را قطع نمی‌کنند و ریفرمیت تولید شده در پتروپالایشگاه‌ها را پس از تحویل به شرکت‌های خارجی بنزین تحویل می‌گیرند و این اقدام در داخل کشور امکان عملیاتی دارد.

وی تاکید کرد: اما در پالایشگاه اراک به برکت تحریم بود که این کار اتفاق افتاده بود و این تفکیک انجام شده بود. در بحث اینکه نفت نمی‌توانیم تامین کنیم باید بگویم چطور ریفرمیت پتروشیمی‌ها از ابتدای سال جاری، روزانه 7.5 میلیون لیتر بنزین وارداتی و 6.5 میلیون لیتر از بنزین پتروشیمی‌ها برای تأمین مصرف مازاد تولید داخل مورد استفاده قرار گرفته است.

** دست واسطه‌ها باید قطع شود

سالاری افزود: اگر نفت‌ها منتقل به پالایشگاه‌ها شود می‌توانیم مشکل را حل کنیم. ظرفیت‌ها وجود دارد. دست واسطه‌ها باید قطع شود.

وی افزود: اکنون ظرفیت تولید ریفرمیت پتروشیمی‌ها بالاست و از این طریق امکان تأمین نیاز داخلی وجود دارد.

*حسینی صدر: توزیع نشدن بنزین یورو 4 را قبول ندارم

در ادامه این مناظره موید حسینی صدر،سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان تحریم و جنگ مهندسان و کارگران در وزارت صنعت زحمت می کشند گفت:حدود 105 سال است که ایران صنعت نفت داردو حدود 20سال است که رشد خوبی را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: آنچه که به عنوان مردم می‌بینیم این است که آلودگی به مرز هشدار رسید تا جایی که مدارس تعطیل شد. اینکه گفته می‌شود بنزین یورو4 در کشور توزیع نمی‌شد نادرست است بلکه با بنزین‌های دیگر مخلوط می شد.

حسینی صدر در واکنش به صحبت‌های سالاری با اشاره به اینکه آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها موجب خفگی مردم شده است، گفت:‌ اینکه گفته می‌شود بنزین پتروشیمی‌ها در کلان‌شهر توزیع نشد، درست نیست و آقای سالاری هم بر این موضوع تأکید می‌کند.

** سالاری: چنین چیزی صحت ندارد

سالاری در واکنش به صحبت‌های حسینی‌صدر گفت: چنین چیزی صحت ندارد و من چنین موضوعی را نگفته‌ام.

حسینی صدر تاکید کرد: یکی از عوامل مهم در آلودگی هوا بنزین پالایشگاهی یا ریفرمیت بود..اینکه بنزین در پمپ بنزین‌ها بخار و از باک بنزین بخار می شود و همین بخارات بنزین به راحتی تجزیه نمی شوند.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود:بنزین پتروشیمی نه پاک و نه مقرون به صرفه است و هیچ کجای دنیا این کار را نمی‌کنند. 35درصد محصولی که از پالایشگاه‌ها خارج می شود مازوت است و هر روز 54 میلیون لیتر می‌شود. در دنیای استاندارد 5درصد دارد که حدود 8سال دولت قبل فرصت اصلاح داشت.

وی تاکید کرد: اگر روزی شیطان بزرگ محدودیت در خرید بنزین ایجاد کرد, دست پتروشیمی‌ها را می بوسیم. مصرف کشور ما دو برابر میانگین نرمال است که باید کنترل شود.

خسروانی در ادامه این برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه بنزین تولیدی در سطح شهر سه بار تخلیه و بارگیری می‌شود، گفت: این موضوع منجر به تولید بخار بنزن می‌شود که تجزیه آن در هوا امکان‌ناپذیر است.

** خسروانی: بنزن و آروماتیک پتروشیمی‌ها بالا است

در ادامه مناظره شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه طرح کهاب باید 11 سال پیش اجرایی می شد گفت: این درحالی است که در چند سال گذشته هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده با توجه به اینکه این طرح جزو یکی از ضرورت‌های کشور بوده است.

وی با اشاره به اینکه نباید بخارات بنزین در اتمسفر تنفسی مردم انتشار یابد افزود: واحدهای پتروشیمی برای تولید فرآورده های پتروشیمی ساخته شده اند و مازاد تولید آنها برای پترو پتروشیمی‌ها ارسال می‌شود. بنده در پالایشگاه امام خمینی کار کرده‌ام و می‌دانم بنابر اقتضائاتی در پالایشگاه اکتان افزا تولید شده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه تصمیم دولت در این زمینه کاملا محترم است اظهار داشت: در برهه‌ای از زمان تصمیم به تولید اکتان افزا در پتروشیمی گرفته شد و با توجه به اعداد و ارقام، پتروشیمی بندر امام بین 6 تا 10 درصد بنزن و 60 تا 70 درصد آروماتیک تولید می‌کند و ریفورمیت پتروشیمی برزویه نیز 2 درصد بنزن و 40 درصد آروماتیک دارد.

شاهرخ خسروانی در ادامه برنامه مناظره در موضوع بنزین پتروشیمی‌ها اظهار داشت: بنده هرگز نگفتم اکتان افزای پتروشیمی در تهران توزیع نشده است.

وی افزود: در عین حال تأکید می‌کنم که برزویه و بندر امام هرگز پتروپالایشگاه نیستند و پتروشیمی هستند.

**سالاری: بنزین وارداتی استاندارد یورو 2 دارد

سالاری قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در پاسخ به اظهارات خسروانی گفت: درحال حاضر بنزین با کدام استاندارد وارد کشور می‌شود؟ در حال حاضر استاندارد بنزین وارداتی یورو 2 است و باید به ما بگویند که استانداردهای اعمال‌شده درباره تولیدات پالایشگاه‌های داخلی چیست. آقای خسروانی زمانی در پالایشگاه تهران بودند در آن زمان ریفورمیت پالایشگاه اراک با بنزن 4 تا 5 درصدی وارد می‌شد.

وی اظهار داشت: از زمان بهره‌برداری پالایشگاه اراک، 15 درصد از ریفورمیت این پالایشگاه با محتوای 4 تا 5 درصد بنزن وارد پالایشگاه تهران می‌شد و بنزین تولید می‌کرد.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: به جای مجادله با یک آزمایش ساده می‌توان به مردم گفت دقیقاً کدام ریفورمیت در پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و واردات چه میزان آلاینده دارد.

**بعد از 102 سال هنوز هیچ دانش فنی در کشور بومی نشده است

وی تأکید کرد: در حالی که بعد از 102 سال هنوز هیچ دانش فنی در کشور بومی نشده بود، به برکت تحریم آیزو مریزاسیون را بومی کردیم و الان بنزین به جای دو برش به 5 تا 6 برش رسیده است.

سالاری اضافه کرد: آیا نماینده دولت، سازمان استاندارد، آزمایشگاه مرجع، خریدار و فروشنده زیر این مدارک را امضاء نمی‌کنند؟

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: با وجود آنکه کشورمان 100 سال در لایسنس سابقه دارد اما یک لایسنس نیز بومی سازی نشده است.

وی با طرح این پرسش که کنترل گواهی کی سی بنزین را چه کسی امضا می‌کند گفت: این گواهی را نماینده دولت، نماینده سازمان ملی استاندارد، خریدار و فروشنده امضا می‌کنند.

**رنجبر: اگر دوباره تحریم شویم، مسئولان چه جوابی برای مردم دارند؟

براساس این گزارش، در ادامه مناظره پویان رنجبر مدیرگروه انرژی شبکه تحلیلگران فناوری نیز با بیان اینکه ظرفیت تولید بنزین در پتروشیمی ها را سوزانده‌ایم گفت: چه تضمینی می‌دهید که تحریم‌ها دوباره برنمی‌گردد.

سالاری نیز گفت: در قانون بودجه امسال برای اکتان افزا بودجه در نظرگرفته شده است.

کسی اصرار ندارد که پتروپالایشگاه‌ها ریفورمیت تولید کنند اما ما این ظرفیت را زیر عنوان آلایندگی سوزاندیم و اگر دوباره تحریم شویم چطور می‌توانیم این ظرفیت را وارد مدار تولید کنیم و به مردم چه جوابی می‌دهیم؟

این کارشناس انرژی افزود: 10 میلیون لیتر واردات به اندازه 90 درصد مصرف تهران است و باید بگویند چرا ظرفیت ریفورمیت پتروشیمی برزویه با 1.5 درصد بنزن سوزانده شد.

رنجبر تأکید کرد: مقصر دانستن همه پتروشیمی‌ها کار درستی نبود و اگر از اول درصد آلایندگی هریک از پتروشیمی‌ها به درستی اعلام می‌شد، همه کارشناسان می‌پذیرفتند.

مدیرگروه انرژی شبکه تحلیلگران فناوری تصریح کرد: متأسفانه رسانه‌ای شدن و چالشی شدن موضوعات به دلیل عدم شفافیت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 4 تا 5 شاخص را برای کیفیت ریفورمیت پتروشیمی ها باید در نظر داشت گفت: عدد اکتان بنزن، آروماتیک و گوگرد چهار شاخصی است که در این زمینه عنوان می‌شود اما با این حال می‌گویند ریفورمیت پتروشیمی ها کمتر از سه دهم درصد گوگرد دارد.

رنجبر ادامه داد: متأسفانه گاهی گفته می‌شود ریفورمیت پتروشیمی‌ها گوگرد دارد در حالی که این ریفورمیت کمترین گوگرد ممکن یعنی بین 0.3 تا 0.5 را دارد.

این کارشناس انرژی اضافه کرد: دوستان می‌توانند به ما بگویند پالایشگاه شیراز بنزین را با چند درصد بنزن در مقایسه با پتروشیمی بندر امام تولید می‌کند؟

** سالاری: واردات توسط واسطه‌ها و به صورت غیرشفاف انجام می‌شود

جلیل سالاری در ادامه برنامه مناظره گفت: قرارداد ما با پتروشیمی‌ها مشخص است و قیمت و گواهینامه درصد آلاینده‌ها روی آن قرار دارد در حالی که واردات توسط واسطه‌ها و به صورت غیرشفاف انجام می‌شود.

** پتروشیمی ها براساس BTX طراحی شده اند

وی تصریح کرد: پتروشیمی‌های همین الان نیز ظرفیت مازاد ریفورمیت دارند و آن را صادر می‌کنند.
رشیدی در ادامه مناظره یوسف رشیدی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه پتروشیمی‌ها برای تولید BTX طراحی شده‌اند گفت: درو احدهای پتروشیمی ریفورمیت به BTX تبدیل می‌شود و محصول نهایی همان BTX است.

وی با اشاره به اینکه ریفورمیت محصول واسطه‌ای در پتروشیمی‌ها است گفت: واقعیت این است که در پتروشیمی‌ها ظرفیت سوزی نکرده ایم.

موید صدرحسینی سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در واکنش به اظهارات حاضران در مناظره گفت: نباید از بحث خارج شویم بگذارید من هم حرف بزنم.

**حسینی صدر: مازوت مصرف شده در نیروگاه‌های اطراف تهران عامل آلودگی هوا است

در ادامه مناظره امروز مؤید حسینی صدر با اشاره به قانون برنامه پنجم مصوب سال 1389 گفت: در آن زمان که تحریم هنوز اعمال نشده بود، مصوب شد چند پالایشگاه به ظرفیت 470 هزار بشکه در روز تولید کند اما آنقدر تغییرات در وزارت نفت زیاد بود و چند وزیر تغییر کرد که این کار اجرایی نشد.

وی افزود: اگر پروژه‌های طراحی‌شده در سال‌های گذشته اجرایی شده بود، امروز 32 میلیون لیتر بنزین پاک دراختیار مردم قرار می‌گرفت که البته گفته شده است تا یک سال آینده پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره‌برداری می‌رسد.

حسینی صدر با اشاره به اینکه گفته می‌شود تا سال دیگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره برداری می‌رسد اظهار کرد: کشورهای دیگر آمدند و میادین مشترک ما را خالی کردند.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با تأکید براینکه عدم بهینه سازی پالایشگاه‌ها بحثی ضروری است اظهار کرد: در حال حاضر 50 تا 60 میلیون لیتر مازوت در داخل شهر تهران سوخته می‌شود و دود آن مردم را خفه می‌کند.

وی افزود: به دلیل اینکه بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها در سال‌های گذشته انجام نشده است، بخشی از محصول تولیدی به مازوت تبدیل می‌شود که در نیروگاه‌های اطراف تهران به مصرف می‌رسد و همین مسأله موجب آلوده شدن هوای تهران می‌شود.

در میان این صحبت‌ها، پویان رنجبر از حسینی صدر پرسید: چرا سازمان محیط‌ زیست تنها به موضوع آلایندگی بنزین تولیدی توجه دارد و مصرف بالای سوخت خودروها را در نظر نمی‌گیرد؟

حسینی صدر گفت: سازمان محیط ‌زیست این مسأله را هم باید مورد توجه قرار دهد. در چند سال اخیر، سالانه رتبه ایران در محیط‌زیست تنزل یافته و در حال حاضر در جایگاه 120 جهان قرار دارد؛ آلایندگی هوا آثار مخربی بر محیط‌زیست و سلامت جامعه دارد.

حسینی صدر تأکید کرد: مردم ‌می‌خواهند هوای پاک داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر در شاخص محیط زیست 10 تا 15 رتبه سقوط داشته‌ایم گفت: وقتی به کسی مواد سمی تزریق شود به طور قطع آسیب می‌بیند.

سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: چند اقدام باید در این زمینه باید انجام شود که اول؛ اتمام پروژه سه ساله خلیج فارس و دوم؛ بهینه‌سازی تولید پالایشگاه‌های موجود است تا بهره‌برداری از این طرح‌ها باید نیاز داخل از طریق واردات تأمین شود و نباید پتروشیمی‌ها را که برای کار دیگری تأسیس شده‌اند متمرکز بر تولید بنزین کرد.

سالاری در واکنش به صحبت‌های حسینی صدر گفت: تأسیس پالایشگاه براساس ماده 127 قانون برنامه پنجم از محل منابع داخلی وزارت نفت باید انجام می‌شد اما چنین منابعی در قوانین بودجه برای این کار درنظر گرفته نشد.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه امسال در بودجه مابه التفاوت برای اکتان افزا در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: براساس بررسی‌های کارشناسی شده وزارت نفت پیشنهاد داده در راستای کیفی سازی محصولات تا 10 درصد تخفیف خوراک به پتروشیمی‌ها داده شود.

وی ادامه داد: در کجای دنیا پالایشگاهی با ظرفیت 60 هزار بشکه در روز فعالیت می‌کند؟ چرا که چنین تولیدی صرفه اقتصادی ندارد.

یوسف رشیدی مدیر کل مرکز تحقیقات سازمان حفاظت از محیط زیست در واکنش به صحبت‌های رنجبر مبنی بر اینکه چرا سازمان محیط ‌زیست تنها به بحث بنزین پرداخته و سایر موارد آلاینده را مورد توجه قرار نمی‌دهد، گفت: اگر به مصوبه سازمان محیط‌ زیست در این باره توجه کنید، در 9 محور مباحث مختلف مورد توجه قرار گرفته که یکی از آنها بحث سوخت است؛ بنابراین نمی‌توان این ادعا را داشت که سازمان محیط‌ زیست تنها به سوخت توجه دارد.

**خسروانی: دولت هیچ‌گاه به دنبال واردات بنزین نبود

خسروانی در ادامه این بحث‌ها گفت: اینکه بودجه‌ای برای اکتان‌افزا در بودجه مشخص شده، اقدام درستی است و اتفاقاً دولت هیچ‌گاه به دنبال واردات بنزین نبود و اگر به یاد داشته باشید، اکتان‌افزا برای سلامت مردم مورد توجه قرار گرفته است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در پاسخ به اظهارات سالاری گفت: اینکه گفته می‌شود نتوانسته‌ایم یک واحد تحت لایسنس را انجام دهیم انتقاد از خود است. از آقای سالاریه بابت این انتقاد از خود تشکر می‌کنم.

سالاری در واکنش به خسروانی گفت: شما زمانی مدیرعامل پالایشگاه آناهیتا بودید چرا با وجود اینکه بر بومی سازی دانش فنی تأکید شده رفتید و دانش فنی خریدید.

خسروانی گفت: مطالبی را که شما می‌فرمایید بنده به عنوان انتقاد از خودتان تلقی می‌کنم چرا که شما خود متولی این امور بودید.

وی افزود: بحثی که آقای سالاری در رابطه با اکتان‌افزا اشاره کردند و گفتند در بودجه به صورت مشخص است حرف درستی است. سالاری گفت اتفاقا این بحث غلط است.

خسروانی با اشاره به اینکه بحث اکتان افزا و اینکه مابه‌التفاوت آن در بودجه دیده شده اضافه کرد: اتفاقا دولت و وزارت نفت با استفاده از همین است که اقدام به واردات بنزین کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آنها به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه فرآیند دریافت اکتان‌افزا از پتروشیمی‌ها به سلامت جامعه، اتمسفر و زندگی مردم زیان وارد می‌کند.

خسروانی افزود: نتایجی که شما به آن اشاره می‌کنید مربوط به گذشته است.

سالاری گفت:‌ بحث اکتان‌افزا را حل کنید این بحث کاملا ایراد دارد و باید اجازه دهید تا روشن شود.

وی ادامه داد: این بند که می‌فرمایید در قانون آمده را شفاف کنید.

سالاری افزود: آیا هر پالایشگاه یک گواهی کنترل کیفی ندارد که اینطور نیست و الزام دارد با یک استاندارد فرآورده‌هایش را تولید و عرضه کند.

وی اضافه کرد: آیا هر پالایشگاهی که امروز به اکتان‌افزا نیاز دارد ما باید مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنیم یعنی اکتان 83 پالایشگاه را با دادن مابه‌التفاوت به 87 برسانیم تا عرضه شود. به اعتقاد بنده این مابه‌التفاوت پرداخت مضاعف است.

خسروانی تاکیدکرد: اطلاعات شما در این رابطه غلط است.

وی افزود: بر اساس سیاست‌های اتخاذی کسی به دنبال این نیست که روزانه 10 میلیون لیتر بنزین وارد کند علیرغم اینکه مصوبه این کار گرفته شده است.

خسروانی تصریح کرد: ما باید زنجیره مصرف را در کشور کنترل و بهینه‌سازی کنیم تا نیاز به واردات نداشته باشیم.

وی تاکید کرد (خطاب به سالاری): اطلاعات شما در مورد اکتان‌افزا مربوط به زمانی است که خودتان مسئول بوده‌اید و متأسفانه شما اطلاعات جدید را ندراید.

سالاری گفت: شما قانون را امروز مصوب کرده‌اید.

وی اضافه کرد: بنده می‌گویم پالایشگاهی که پایه بنزین آن 83 است و می‌خواهد به 87 برسد و همچنین الزام دارد با این استاندارد فرآورده خود را تولید کند چرا ما باید پول اکتان افزای آن را پرداخت کنیم چرا شما مابه‌التفاوت را پیش‌بینی کرده‌اید.

سالاری پرسید: آیا پالایشگاهی که باید میزان اکتان‌ خود را از 82 به 88 برساند، باید مابه‌التفاوت آن را دولت بپردازد؟

خسروانی در پاسخ به او گفت: این قانون در بودجه سال 93 به تصویب رسیده که آقای مؤید حسینی صدر باید به آن پاسخ دهد.

* حسینی صدر: اغلب پالایشگاه‌ها در حال حاضر زیان‌ده هستند و کسی تمایل به خرید آنها ندارد
حسینی صدر با اشاره به سخنان سالاری گفت: به هیچ وجه چنین مسئله‌ای صحت ندارد و اینگونه نیست. پالایشگاه بنزین تولید می‌کند که طبق قانون هدفمندی تخفیفی در آن وجود دارد که با دریافت این تخفیف بنزین خود را می‌فروشد.

وی اضافه کرد: در گذشته این مسئله به 2 شکل حل می‌شد. زمانی که اوضاع بحرانی بود می‌گفتند پول آن را (به صورت غیرقانونی یا تهاطری) تأمین می‌کنیم. زمانی هم که اینگونه نمی‌شد از همان بنزین با کیفیت پایین استفاده می‌کردیم.

حسینی‌صدر افزود: هم‌اکنون این دولت آمده و می‌گوید (بنده از دولت دفاع نمی‌کنم) شما از این ترکیبات رفورمیک که می‌خرید استفاده کنید تا بهسوزی بنزین افزایش یابد.

وی ادامه داد: ممکن است مردم عدد اکتان با بهسوزی را با آلودگی هوا اشتباه بگیرند. بنزین، ترکیبات آروماتیک خوب می‌سوزند و عدد اکتان افزایش می‌یابد (یعنی تا 100 هم می‌رسد).
حسینی صدر افزود: اما مواد برخی از مواد آروماتیک بر اثر سوخت تجزیه نمی‌شود و به عنوان ماده سرطان‌زا در حلق مردم می‌رود بنابراین اینگونه نیست که هر گونه بنزینی که خوب بسوزد سالم‌تر است.

وی تصریح کرد: اصل بحث ما بر سر این است که ما مساله ای به نام آلودگی هوا داریم که همه نیز آن را می‌بینند و وجودش را انکار نمی‌کنند.

حسینی صدر گفت: در گذشته به صورت تهاتری این اقدام انجام می‌شد و در واقع قانونی نبود اما دولت فعلی به این نتیجه رسید که برای به‌سوزی بنزین باید این ترکیبات اضافه شود، چرا که در صورت عدم استفاده از آنها ترکیبات آروماتیک به خوبی تجزیه نمی‌شوند و برای مردم سرطان‌زا خواهد بود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: یکی از دلایل این آلودگی بنزین یا رفورمیت پتروشیمی‌ها است.
حسینی‌صدر گفت: ما تا زمانی که ناچار نیستیم باید در راه مستقیم حرکت کنیم و این راه مستقیم آن است که بنزین مورد نیاز خود را خریداری نماییم.

** زیان‌ده بودن اغلب پالایشگاه ها در کشور

وی در خصوص وضعیت فعلی پالایشگاه‌ها گفت: اغلب پالایشگاه‌ها در حال حاضر زیان‌ده هستند و کسی تمایل به خرید آنها ندارد.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس در خصوص راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: تأمین منابع مالی مورد نیاز از طریق فاینانس و بودجه داخلی وزارت نفت درنظر گرفته شده بود، در آن زمان که 100 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم، دولت این کار را انجام نداد.

حسینی افزود: از سوی دیگر یک مورد جزئی وجود دارد که انگار با ذره‌بین در حال جستجو هستیم این است که دولت تشویق می‌کند که بنزین بی‌کیفیت به مردم عرضه نکنیم.

وی ادامه داد: این لایحه با همین توجیه به کمیسیون انرژی و تلفیق آمده مصوبه کرده و هیچ مانع قانونی ندارد.

حسینی با بیان اینکه این موضوع ربطی به بحث ما ندارد گفت: آیا پتروشیمی‌ها را احداث کرده‌اند که بنزین تولید کنند بحث ما این است که پتروشیمی‌ها برای این احداث شده‌اندتا موادی را تولید کنند که به عنوان خوراک بین پتروشیمی‌ها توزیع شود.

وی تأکید کرد: به جای اینکه پتروشیمی‌ها بنزین تولید کنند، باید مواد پتروشیمی تولید کنند.

**خسروانی: امسال هیچ بنزینی جز یورو4 وارد نمی‌شود

خسروانی افزود: در مورد بحث اکتان‌افزا ما اکتان‌افزاهایی را داریم که در پتروشیمی‌های جنوب کشور تولید شده، با مولفه‌های دیگر مخلوط و از طریق خط لوله منتقل می‌‌شود.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از آن نیز به تهران می‌آید، اضافه کرد: این اکتان‌افزاها از طریق خط آبادان منتقل می‌گردد و تولید خود پالایشگاه تهران نیز است.

خسروانی ادامه داد: در گذشته که ایشان (سالاری) اشاره کردند چرا با اینکه واحد پالایشگاه شازند افتتاح شده ولی ریفورمیت آن را به تهران می‌آوردید تأکید کرد: به همین دلیل است که می‌گویم شما اطلاعات درستی ندارید و اطلاعاتتان مربوطه به گذشته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تمام بنزین تولیدی امام خمینی شازند شکل بنزین نهایی یورو به تهران می‌آید و توزیع می‌شود.

خسروانی اظهار داشت: تا ابتدای سال 92 از 250 پمپ بنزین شهر تهران تنها 22 پمپ، بنزین یورو 4 عرضه می‌کرد، اما هم‌اکنون در کل گستره شهرهای تهران، اراک و کرج بنزین یورو 4 دریافتی از شازند توزیع می‌شود.

خسروانی ادامه داد: 15 میلیون بنزین تولید امام خمینی شازند فقط در شهرهای تهران، اراک و کرج توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: در شهر تهران حدود 10 میلیون لیتر، کرج حدود 2 میلیون لیتر و اراک حدود 500 هزار لیتر که مجموع آنها به 12 میلیون لیتر می‌رسد بنابراین 15 میلیون بنزین تولیدی شازند به طور کامل نیاز این شهرها را تأمین می‌کند و دیگر نیازی به واردات نداریم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده نفتی افزود: واحد پالایشگاه تبریز که برای تولید بنزین ساخته‌اند خوراک ندارد و برای پروژه اصفهان نیز بیش از یک سال است اقدام به تهیه کاتالیست نکرده‌اند، قرارداد تهیه آن از یک هفته گذشته آماده شده است و از مهرماه سال 93 این پالایشگاه 9 تا 10 میلیون لیتر ظرفیت تولید بنزین یورو 4 خواهد داشت.

خسروانی ادامه داد: چون شرکت بر اساس یک تصمیم در گذشته به صورت صددرصد و کامل به بخش خصوصی واگذار شده بود.

** در راستای اقتصاد مقاومتی ساخت کاتالیز در داخل کشور

وی ادامه داد: طی چند ماه اخیر برنامه‌ریزی برای ساخت کاتالیز در داخل کشور شد که به موفقیت رسیده که این در راستای اقتصادی مقاومتی است یعنی نگاه به درون.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده نفتی با تأکید بر اینکه دولت به دنبال واردات بنزین نیست، گفت: حلقه‌هایی که طراحی کرده است در آینده برای تمام کشور بنزین یورو 4 تأمین می‌کند.

خسروانی ادامه داد: اخیرا در این زمینه با سازنده داخلی عقد قرداد شده کارهای آزمایشگاهی آن انجام گرفته و طی یک هفته اخیر قرارداد ساخت آن نیز بسته شده است و بناست که در مهرماه 93 به بهره‌برداری برسد.

** مصرف 27 میلیارد لیتر نفت کوره و گازوئیل در سال گذشته

وی ادامه داد: پالایشگاه‌های کشور سال گذشته 27 میلیارد لیتر نفت کوره و گازوئیل مصرف کردند و با توجه به اینکه تا پایان سال 4 فاز عسلویه آماده بهره‌برداری می‌شود، بخش زیادی از نفت کوره و گازوئیل برای فرآوری بنزین استفاده خواهد شد.

خسروانی با تأکید بر اینکه روند عرضه بنزین یورو 4 نیاز به آماده‌سازی زیرساخت‌ها دارد، گفت: اگر بگویند که فردا تمام کشور بنزین یورو 4 توزیع شود آیا زیرساخت‌ها آماده است؟ زیرا بنزین یورو 4 باید برای خودروهایی که مصرف آنها 5 تا 5.5 لیتر برای 100 کیلومتر است استفاده شود در حالی که اکثر خودروهای ما مصرف بیش از 10 لیتر دارند.

وی همچنین ادامه داد: در بحث آلودگی هوا نیز نمی‌توان گفت مشکل بنزین یورو 4 است، زیرا زیرساخت‌های شبکه حمل و نقل عمومی دارای نقص است و تا برطرف نشود مشکل آلودگی نیز رفع نمی‌شود.

** رنجبر: با عدم استفاده از ظرفیت‌های داخل فرصت‌سوزی شده است

در ادامه، پویان رنجبر مدیر گروه انرژی شبکه تحلیل‌گران فناوری گفت: به جای تأکید بر واردات باید به دنبال این باشیم که بنزین‌های تولیدشده دارای بنزن و ماده آروماتیک کمتری باشد و از ظرفیت‌های داخل استفاده کنیم چرا که در آینده اگر تحریمی باشد نمی‌توان به واردات تکیه کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در گذشته با عدم استفاده از ظرفیت‌های داخل فرصت‌سوزی شده است گفت که با واردات بنزین با شروطی موافق است.

موید حسینی صدر در ادامه مناظره تلویزیونی امروز که موضوع واردات بنزین می‌پرداخت در پاسخ به پرسش مردم که چرا دولت مصوبات مجلس را اجرا نمی‌کند و چرا نمایندگان مجلس در این رابطه اقدام جدی را انجام نمی‌دهند گفت: متأسفانه دولت در اجرای قوانین سلیقه‌ای عمل می‌کرد به حدی ما برای پاسخ به عملکرد دولت حتی رئیس جمهور را به مجلس احضار کرده بودیم اما ایشان به جای پاسخ به سوالات نمایندگان اقدام به بیان سوالات متعددی می کرد و در نهایت با تهمت‌ها و صحبت‌های بیهوده نمی‌توانستیم به نتایجی دست پیدا کنیم.

سخنگوی کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که خوشبختانه دولت فعلی قانونگراست اظهار داشت: وظیفه مجلس است که پیگیری‌های لازم را برای مصوبات خود داشته باشد.برهمین اساس بنده به مردم قول می‌دهم تا حد ممکن پیگیری مصوبات را برای اجرای صحیح قوانین انجام خواهیم داد.

** سیب های وارداتی سرطان زا است

صدر در ادامه درباره سرطان‌زا بودن بنزین توضیح داد علاوه بر بنزین، حتی محصولات کشاورزی نیز اگر کنترل نشود می‌تواند سرطان‌زا باشد، مثلاً سیب‌های وارداتی که به کشور می‌آید یک دهم گرم نفتالین دارد و کاملاً سرطان‌زاست که این موضوع بسیار برای سلامتی مردم ضرر دارد به نحوی که به اعتقاد بنده تنها بنزین عامل سرطان در جامعه نیست و باید موضوعات دیگر را مورد بررسی قرار دهیم.

شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به سؤالی که چرا طی سال‌های 74 تا 83 پالایشگاهی در کشور راه‌اندازی نشد؟ گفت: این سؤال را باید وزیر نفت آن زمان پاسخ دهد.

مؤید حسینی صدر در پاسخ به اینکه دولت واردات روزانه 10 میلیون لیتر را از محل کدام بودجه تأمین می‌کند؟ گفت: در برنامه پنجم، بودجه‌ای برای واردات بنزین مصوب نشده است، اما تا زمان ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار است بنزین به صورت تهاتری وارد شود.

در ادامه، سالاری در واکنش به صحبت‌های خسروانی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی که وزیر نفت دستور داده است تنها بنزین یورو 4 وارد شود، گفت: پس چطور سال گذشته 10 میلیون لیتر بنزین غیر از یورو 4 وارد کردید؟

رشیدی مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست نیز در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان محیط زیست نظارتی را نیز بر کیفیت بنزین چینی و وارداتی که به کشور انجام می‌شود دارد یا خیر گفت: براساس مصوبه هیئت دولت محیط زیست باید هر سه ماه یک بار آنالیز سوخت‌های وارداتی به کشور را انجام دهد برهمین اساس ما برنامه‌های متعددی را برای آنالیز سوختهای وارداتی از بدو واردات به کشور انجام خواهیم داد.

رنجبر که به عنوان مدیرگروه انرژی شبکه تحلیلگران فناوری به این مناظره تلویزیونی شرکت کرده بود در پاسخ به پرسش یکی از بینندگان که توضیحاتی را از او درمورد عملکرد این گروه درخواست نموده نیز گفت: شبکه تحلیلگران فناوری مطالعات و بررسی موضوعات مختلف اقتصادی را انجام می‌دهد البته ما بدون توجه به مسائل سیاسی کارهای مطالعاتی خود را انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم تا توصیه های علمی را برای بخش های مختلف کشور برای اخذ تصمیمات ارائه نماییم.

سالاری مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درپاسخ به این پرسش که چرا با واردات بنزین مرغوب مخالف هستید گفت: بنزین‌ تولیدی کشور در حال حاضر براساس یورو2 است حتی برنامه‌هایی داریم تا توسعه تولید بنزین یورو 4 را انجام دهیم. اما در این مسیر باید یک نکته را متذکر شوم درحال حاضر استانداردهای کنترل کیفی سوخت‌های وارداتی با ابهاماتی همراه است که باید این موضوع در واردات بنزین مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این مطلب که هم اکنون مبدأ و مقصد واردات بنزین در کشور با انحرافاتی همراه است اظهار داشت: من مخالف واردات بنزین مرغوب به کشور نیستم اما انحرافات این موضوع و عدم توجه به ارتقای سطحکیفی پالایشگاه های کشور باعث می‌شود که این موضوع با مخالفت‌هایی همراه شود.

حسینی صدر که به عنوان سخنگوی فراکسیون محیط زیست در این مناظره شرکت کرده بود در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه 10 میلیون لیتر بنزین وارداتی که در مجلس مصوب شده بودجه آن از کجا تأمین می‌شود اظهار داشت: موقتا برای واردات بنزین تا زمان ساخت ستاره خلیج فارس منابع بنزین واردایت از روش تهاتر تأمین می‌شود. البته باید بگویم این موضوع در مجلس تصویب نشده و موقتا به این صورت انجام می گیرد.

خسروانی درپاسخ به پرسش دیگری آیا شما و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی سیاست کاهش یا افزایش واردات بنزین را دارد اظهار داشت: به طور حتم هدف کاهش مصرف بنزین و عدم وابستگی به واردات است. اما در این رابطه باید توضیحاتی را در پاسخ به مهمانان این برنامه مطرح کنم. به دستور شخص وزیر نفت در حال حاضر بنزین یورو 4 امکان وارد شدن به کشور را دارد حتی این موضوع به تمام بخش‌ها و دستگاه‌ها نیز ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: در همین رابطه و برای اجرای دستور وزیر در حال بسترسازی و عملیاتی کردن این موضوع هستیم. البته این نکته را تأکید می‌کنم که در حال حاضر به دستور شخص وزیر نفت فقط بنزین یورو 4 امکان وارد شدن به کشور را دارد.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه در حال حاضر 61 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود از این میزان 15 میلیون لیتر یورو 4 است که درصددیم حجم تولید بنزین یورو4 را در قالب طرح های زنجیره‌ای و ارتقای کیفی تولیدات افزایش دهیم.

رشیدی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست نیز در رابطه با این پرسش که چرا سازمان محیط زیست با دستگاه های مربوطه جهت افزایش واردات بنزین همراهی می کند تصریح کرد: سازمان محیط زیست سیاست گذار نیست بلکه براساس تکالیف قانونی خود برای عرضه سوخت سالم همکاریهای لازم را با بخش‌های مختلف انجام می‌دهد.

رنجبر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه شما مخالف تولید بنزین در کشور هستید گفت: من از بنزین استاندارد پالایشگاه های کشور حمایت می‌کنم. بحث من در اینجا این نکته است که نباید از پتانسیل موجود در کشور غفلت کنیم و تمرکز خود را برافزایش واردات انجام دهیم.
وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه عامل اصلی سرطان آلودگی سوخت کشور است افزود: گوگرد موجود در سوخت ده هزار پی پی ام است حال باید از وزارت نفت این پرسش را مطرح کرد اگر شرایط تحریم افزایش پیدا کند آیا پتانسیل و ظرفیت کشور ارتقا یافته و آیا احتمال تولید سوخت را خواهیم داشت.

رنجبر اضافه کرد: حرف من این است باید از پتانسیل موجود در کشور استفاده کنیم تا اگر حجم تحریم های بین المللی افزایش پیدا کرد آسیب پذیری کشور افزایش پیدا کند.

** سالاری: اقدامات اساسی برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سال 90 آغاز شد

مدیر گروه انرژی شبکه تحلیلگران فناوری با اشاره به اینکه ایران رتبه 97 را در بین کشورهای جهان از نظر مبتلایان به سرطان دارد گفت: تعداد مبتلایان به سرطان در ایران نسبت به برخی از کشورهای پیشرفته مانند استرالیا و آلاسکا کمتر است.

پویان رنجبر تاکید کرد: باید مردم مصرف بنزین را کاهش دهند.

سالاری مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به این سوال که چرا دولت قبل نسبت به تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس اقدام نکرد تا کشور دیگر محتاج به واردات بنزین نباشد، گفت: افرادی که به عنوان هیئت مدیره این پالایشگاه بودند تا سال 89 هیچ اقدامی برای سفارش کالاهای مورد نیاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجام ندادند اما از سال 90 اقدامات اساسی در این زمینه انجام شد.

انتهای پیام/