در مراسم روز جهانی معلولین مطرح شد؛ شناسایی ۷۴۱ معلول در پارسیان/ معلولین، سازمانی مردم نهاد جهت معرفی خود راه اندازی کنند/ از توانمندی معلولین غفلت نشود

مراسم روز جهانی معلولین در اداره بهزیستی پارسیان برگزار شد.


به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر؛ محمد رضا عباسی، رئیس اداره بهزیستی پارسیان در مراسم روز جهانی معلولین با موضوع بررسی و مشکلات معلولین، گفت: هر ساله ۱۲ آذر به صورت نمادین روز جهانی معلولین نامگذاری می شود و شعار امسال” توانمندسازی افراد معلول و حصول اطمینان از فراگیری و برابری” می باشد که بیشتر حوزه اشتغال معلولین را تحت الشعاع قرار می دهد.

 

عباسی، به جمعیت معلول در سطح شهرستان اشاره و عنوان کرد: ۷۴۱ معلول در سطح شهرستان شناسایی شده اند که ۶۰۱ نفر از آنها در سامانه بهزیستی ثبت شده و دیگر نفرات باقیمانده نیز باید کمیسیون ثبت معلولیت را پشت سربگذارند.

 

وی، به عنوان برخی مشکلات پیش روی معلولین پرداخت و تاکید کرد: اشتغال، مسکن و معیشت از مشکلات عمده معلولین در سطح شهرستان است که در معیشت کمک ها به صورت مستمری و غیرمستمری انجام می شود که در طرح مستمری ماهیانه به ۲۲۵ نفر از معلولین حقوق ماهیانه تعلق می گیرد و غیر مستمری نیز مشکلاتی که در منازل آنها وجود داشته باشد را برطرف می نماید.

 

رئیس بهزیستی پارسیان، با ابراز تاسف از بیکاری معلولین تحصیل کرده در سطح شهرستان، گفت: در بحث اشتغال، معلولین فارغ التحصیل دانشگاهی طبق قانون ۳ درصد می توانند در ادارات و سازمانها به فعالیت مشغول شوند اما بسیاری از این سازمانها و ادارات این قانون ۳ درصد را زیر پا می گذارند.

 

عباسی، همچنین تعداد معلولین ضایعه نخاعی را ۱۵ نفر دانست و تصریح کرد: ۹۰ درصد از این افراد در اثر سانحه و سقوط از ارتفاع به این ضایعه دچار می شوند که ۱۳ نفر از آنها با توجه به نوع ضایعه حق پرستاری ماهیانه دریافت می کنند.

 

در ادامه، برخی از معلولین با ابراز تاسف از تفاوت قائل شدن آنها نسبت به افراد عادی، اظهار کردند: در بیشتر ادارات بین معلولین و افراد عادی تفاوت می گذارند و برابری وجود ندارد و به شایستگی را مبنا قرار نمی دهند که این می تواند خیلی از دغدغه ها را حل نماید.

 

محمود مولوی، شهردار پارسیان نیز در این مراسم، با چند قول و وعده به معلولین شهرستان، گفت: در بخش اداری شهرداری، نفرات را به طور کامل بسته اند، در گذشته شهرداری ها استخدامات بی رویه ای انجام داده اند و قول می دهم که اگر قرار شود به چارت اداری نیرویی اضافه شود، از معلولین خوش فکر و تحصیلکرده استفاده نمایم.

 

شهردار پارسیان، همچنین به فضای جدید شهری اشاره و بیان کرد: در مناسب سازی فضای شهری در جاهای مختلف شهر، جهت سهولت در تردد معلولین اقداماتی را انجام داده ایم و تجهیزات تفریحی پارک ها نیز جهت اوقات فراغت آنها در نظر گرفته خواهد شد.

 

در پایان، عباس میرزاد، فرماندار پارسیان نیز با تبریک روز جهانی معلولین، گفت: شرایط پیش آمده معلولیت را برای معلولین تقدیر و کار برخی سهل انگاری های بشریت دانست که نباید از شخصیت و جایگاه و توانمندی آنها غفلت شود و این توانمندی باید به فعلیت برسد تا خود را نشان دهد.

 

میرزاد، به برخی بی توجهی ها اشاره و تاکید کرد: آنچه که نیاز است در حوزه بهزیستی انجام شود، فرهنگ سازی رسیدگی به معلولین است که متاسفانه مورد غفلت واقع شده و در مناسب سازی شهر ادارات و سازمانها برای رفاه معلولین مکلف خواهند شد تا در جهت تسهیل در رفت و آمد آنها اقداماتی را انجام دهند تا با مشکلی برخورد نکنند.

 

فرماندار پارسیان، به توانمندی های بالای معلولین در شهرستان اشاره و تاکید کرد: قول می دهیم در چند ماه آینده اتفاقات بزرگی در حوزه اشتغال شهرستان رخ دهد و ما می توانیم از معلولین در این فعالیت ها استفاده نماییم، و امروزه با توجه به اینکه کار یدی کمتر مورد توجه قرار می گیرد و کارها با فکر و اندیشه پیش می رود پس معلولین تحصیلکرده بهترین مشاوران خواهند بود.

 

وی، تعداد معلولین را در شهرستان آمار بالایی دانست و عنوان کرد: معلولین ارتباط خوبی با هم داشته باشند و یک سازمان مردم نهاد یا NGO راه اندازی کنند تا خودشان را بهتر در جامعه معرفی کنند.

 

در پایان این مراسم، با حضور در سطح شهر و بیمارستان از تعدادی معلول به صورت نمادین تجلیل شد.