در نخستین مجمع سلامت پارسیان مطرح شد؛ دخانیات راه ورود به اعتیاد است/ آمار خودکشی در پارسیان نگران کننده است/ ورود کود مرغی به شهرستان باید ممنوع شود

نخستین مجمع سلامت شهرستان پارسیان با حضور ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، فرماندار، روسای ادارات و مسئولین بهداشتی و سلامتی شهرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر؛ دکتر آمنه ماجدی، مدیر شبکه بهداشت و درمان پارسیان در نخستین مجمع سلامت شهرستان پارسیان، با اشاره اهمیت و جایگاه مجمع سلامت، اظهار کرد: امیدواریم که خروجی مجمع سلامت به ارتقاء سلامت شهرستان کمک کند و شاهد پیشرفت در زمینه سلامت مردم باشیم.

 

 

ماجدی، در ادامه با بیان اینکه انسان محور توسعه در هر جامعه ای است، گفت: برای دست یابی به توسعه پایدار به یاری تک تک افراد جامعه نیازمند هستیم تا بتوانیم قدم های موثری در این مسیر برداریم.

 

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان پارسیان، به برخی از اهداف مجمع سلامت شهرستان پرداخت و افزود: تسهیل جایگاه کشور در شاخص های سلامت و عدالت در سلامت با توجه به چشم انداز ۱۴۰۴، تبیین محوریت سلامت در اهداف توسعه شهرستان و افزایش آگاهی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی اجتماعی از جمله این اهداف است.

 

 

در ادامه عباس میرزاد، فرماندار شهرستان پارسیان، با بیان اینکه سلامت عامل مهم توسعه پایدار است، گفت: در حوزه سلامت باید از خود شروع کنیم و بعد از آن خانواده و در نتیجه جامعه باید فعالیت نمایند.

 

 

میرزاد، در ادامه به اولویت سلامت شهرستان اشاره و عنوان کرد: کلیه دستگاههای دولتی و غیر دولتی و مردم نهاد باید مسئولین بهداشت و سلامت را یاری کنند و برای تحقق ابلاغیات باید از ظرفیت ۷۵ درصدی سایر دستگاهها استفاده کرد.

 

 

وی، با اشاره به اینکه زمینه های ایجاد نشاط باید در جامعه فراهم شود، تصریح کرد: آمار خودکشی در شهرستان نگران کننده است که از ۳۶ مورد، ۳نفر منجر به مرگ شده است ولی آمار زندانیان پایین است.

 

 

رئیس مجمع سلامت شهرستان پارسیان، همچنین به یکی دیگر از اولویت های سلامت شهرستان یعنی ساماندهی و کاهش حوادث ترافیکی اشاره و اظهار کرد: ۴۹ درصد از تصادفات در شهرستان مربوط به راکبان موتور سیکلت است که از اول مهرماه پروژه واگذاری کلاه کاسکت برای محصلین و دانشجویان آغاز خواهد شد.

 

 

میرزاد، با قدردانی از ظرفیت خیرین در پارسیان، تاکید کرد: فعالیت های خیرخواهانه در شهرستان رو به پیشرفت است و شاهد خدمات خوبی از آنها بوده ایم که بیمارستان رستمانی نمونه بارز آن است.

 

 

دکتر کاووس دیندارلو، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در ادامه انسان را محور توسعه دانست و گفت: سلامت، ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی دارد و اگر اعتقادات و باورها خدشه دار شود سلامت نیز به مخاطره می افتد.

 

 

دیندارلو، هزینه و مصرف دخانیات را سرسام آور دانست و افزود: در کشور ما ۴۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می شود که ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه آن است و ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز هزینه دارو و درمان استعمال دخانیات می باشد.

 

 

وی ادامه داد: در خیلی از موارد و کالاها مورد تحریم های دشمنان قرار گرفته ایم اما هیچگونه تحریمی در زمینه تنباکو و دخانیات وجود ندارد و قیمت سیگار نیز یک سوم قیمت جهانی است.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، موضوع سلامت را منحصر به وزارت بهداشت ندانست و گفت: همه دستگاهها باید دست به دست هم دهند و از مردم نیز باید شروع شود و آنها محور باشند تا بتوانیم حوزه سلامت و بهداشت را ارتقاء ببخشیم.

 

 

در پایان این مراسم، از ۳۵ فعال حوزه سلامت در شهرستان نیز تجلیل شد.