دلیل سفر همزمان “اشتون” و “روحانی” به عمان/ نقش “سلطان قابوس” در میانجیگری‌ها

image52198

به نظر می رسد سفر پشت سر هم کاترین اشتون و رئیس جمهور کشورمان به مسقط حاکی از برنامه های پشت پرده در سیاست خارجه از سوی دولت داشته باشد و باید منتظر ماند تا نتایج این سفرها مشخص شود.

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، روز چهارشنبه 21 اسفندماه روحانی اولین سفر خود به منطقه را کلید زد و با هیئت همراه خود وارد مسقط پایتخت عمان شد.

روحانی در بدو ورود به مسقط، در فرودگاه این شهر مورد استقبال فهد بن محمود آل سعید معاون نخست وزیر عمان و یوسف بن علوی وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت و به دیدار سلطان قابوس رفت.

این سفر دحالی صورت گرفت که کاترین اشتون روز قبل از روحانی، پس از سفر جنجالی و حاشیه دارش به ایران، به مسقط رفت و در آنجا با سلطان قابوس نیز ملاقات کرد.

در جریان سفر روحانی به عمان، یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان ضمن استقبال از سفر رییس جمهوری اسلامی به مسقط پیامی مبنی بر «به میانجیگری میان ایران و غرب ادامه می دهیم» داد.

بحث میانجیگری عمان تنها مربوط به این سفر نمی شود. از ابتدای انقلاب همواره شایعه میانجیگری این کشور عربی در مناسبات ایران با کشورهای دیگر مطرح بوده است. بارزترین آنها را در سال های اخیر ماجرای آزادی سه کوهنورد امریکایی و عهدار شدن وثیقه آنها از سوی مسقط، همچنین وساطت این کشور جهت آزادی رکسانا صابری، خبرنگار امریکایی تشکیل می دهد.

این میانجی گری در 6 ماه گذشته و همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم افزایش یافته است؛ تا جایی که برخی از کارشناسان معتقدند در مذاکرات ایران و 5+1 یکی از عوامل اصلی و تأثیر گذار در جریان شروع و ادامه این مذاکرات، سلطان قابوس بوده است.

سفر پشت سر هم کاترین اشتون و رئیس جمهور کشورمان به مسقط حاکی از برنامه های پشت پرده در سیاست خارجه از سوی دولت دارد که باید منتظر ماند تا نتایج این سفرها را مشخص شود.

خاطر نشان می شود وزرای امور خارجه، نفت، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رییس دفتر رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی، مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و تعدادی دیگر از مقامات ارشد دولتی، رییس جمهوری را در این سفر همراهی می کنند.

منبع: دانا