دورویی و سیاست دوگانه دلیل شکست ائتلاف بین المللی ضد داعش است

به گزارش پایگاه خبری پارسیان،’حسن الخلاطی’ نماینده عضو ‘ائتلاف شهروند’ از ‘مجلس اعلای اسلامی عراق’، تصریح کرد: کشورهای ائتلاف در چهار سال گذشته به بهانه مقابله با حکومت ‘بشار اسد’ در سوریه، این گروهها را تقویت و فربه کردند و متاسفانه هنوز برخی از این کشورها اصرار دارند که باید گروههای تروریستی در سوریه را تقویت کنند.

وی با بیان اینکه داعش نیز یکی از گروههای مخالف اسد در سوریه است، گفت: جامعه بین المللی اگر صداقت دارد، نه تنها باید جلوی کمک ها و حمایت از جریان های مخالف در سوریه را بگیرد، بلکه از دولت قانونی دمشق حمایت هم کند.

الخلاطی مشکل دیگر ائتلاف بین المللی ضد داعش را در نیات و اهداف کشورهای زیر پرچم ائتلاف دانست و گفت: آمریکا و متحدانش هر کدام اهدافی را در منطقه بمباران می کنند که به نوعی با منافع خودشان مطابقت دارد و مورد نظرشان است و هدفشان سرکوب داعش نیست.

وی می پرسد، چرا در حالی که مناطق میانی درعراق صحنه سخت ترین نبردها است، جنگنده های آمریکایی فقط در مناطق شمالی به ویژه در حوزه نفوذ منطقه اقلیم کردستان پرواز کرده و عملیات انجام می دهند.

خلاطی تصریح کرد که حملات ائتلاف بیشتر در مناطق نزدیک به کردستان صورت می گیرد، درحالی که این ضربات در مناطق میانی بدون تمرکز انجام می شود و دقت لازم را هم ندارد. این مساله از اهمیت این حملات کم می کند، چون این ضربات تاثیر گذار نخواهد شد.

اشاره این نماینده پارلمان عراق به بمباران های عمدی یا سهوی مواضع نیروهای داوطلب مردمی و ارتش عراق در مناطق میانی عراق، کمربند بغداد و نیز استان ‘بابل’ است که جنگنده های ائتلاف تاکنون در موارد متعدد مواضع این نیروها را بمباران کرده اند.

تا حال حاضر آمریکایی ها و سایر کشورهای عضو ائتلاف، دو نوبت مواضع ‘کتائب حزب الله’ را در حومه بغداد و منطقه ‘جرف الصخر’ و دستکم سه مورد مواضع ‘سرایا السلام’ متعلق به ‘جریان صدر’ را در استان ‘صلاح الدین’ بمباران کرده اند. تازه ترین این بمباران ها در منطقه ‘آمرلی’ و ‘طوز خورماتو’ علیه نیروهای سرایا السلام صورت گرفت که رسانه های عراقی از کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای آنان خبر دادند.

خلاطی در اشاره به دلایل تکاپوی جهانی اخیر علیه داعش، گفت: اکنون می بینیم که جامعه بین المللی مخاطرات تروریسم در منطقه را درک کرده و جدی گرفته و کشورهای جهان فهمیده اند که خطر این گروهها به سوریه و عراق محدود نشده و بزودی سراسر جهان را از خود متاثر خواهد کرد.

وی، بر اهمیت ضربات هوایی به داعش تاکید کرد، اما گفت که ابتدا این حملات خیلی دیر شروع شده و دیگر اینکه برای وارد کردن ضربات کاری، باید حملات بطور جدی و متمرکز و با اطلاعات درست انجام شود و دیگر اینکه کشورهای اصلی خط مقدم نبرد با تروریسم را نباید نادیده بگیرند.

الخلاطی تاکید کرد که دلیل اصلی اینکه ائتلاف بین المللی ضد داعش ‘لنگ’ می زند و نمی تواند نتیجه بگیرد، این است که ایران را به عنوان کشوری مهم و اثر گذار که هم اکنون در جبهه های مختلف نبرد علیه تروریسم حضور دارد، در این ائتلاف نمی بینیم.

وی تاکید کرد که ایران باید و می تواند عضو اصلی و اثر گذار و شماره یک این ائتلاف باشد و جنگ علیه داعش را رهبری کند.

این نماینده پارلمان عراق، نقش ایران در جنگ علیه داعش در عراق را بی بدیل توصیف کرد و افزود که مرز مشترک ایران با عراق بیش از 1200 کیلومتر است و این کشور روابط متعدد و گسترده با ملت عراق دارد که این روابط باعث می شود، ایران را به عنوان یک نیروی تعیین کننده و تاثیر گذار در بحث امنیت و برقراری صلح در عراق تلقی کنیم.