دور چهارم مذاکرات هسته‌ای وین/52 آیا زیاده‌خواهی غرب را سرانجامی خواهد بود؟/ همکاری تنگاتنگ برخی مقامات غربی با بازوهای رسانه‌ای

دور چهارم مذاکرات هسته‌ای وین/52
طی روزهای اخیر و با آغاز مذاکرات‌ دور چهارم مذاکرات هسته‌ای در وین خبرگزاری‌های غربی با پیش گرفتن یک خط رسانه‌ای واحد تمام تلاش خود را برای نشان دادن تعدد موارد اختلافی بین طرف ایرانی و غربی به کار گرفته بودند و در این راه با انتشار اخبار سمت و سو دار سعی بر القاء مطالب تفهیم شده به خود را داشتند.
به گزارش پارسیان به نقل از باشگاه خبرنگاران،‌ روز سوم مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 صبح چهارشنبه با دیدارهای دوجانبه تیم مذاکره‌کننده ایران با هیئت‌های اروپایی و آمریکایی آغاز شد.

مذاکرات ایران و آمریکا در سطح معاونین از مهم‌ترین دیدارهای امروز بود که حدود سه ساعت به طول انجامید.

“ماری هارف”سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا، در صفحه توییتر خود نوشت “دوطرف گفتگوهای جدی و بی‌پرده داشتند”.

از نکات قابل توجه مذاکرات امروز سکوت و بی‌خبری بود، به‌طوری که خبر خاصی از درهای بسته محل مذاکرات به بیرون درز نمی‌کرد و هرچه بود، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای بود که حتی تکذیب نیز می‌شد.

ماری هارف در توئیت دیگری خبر العربیه را کذب خواند و نوشت: این خبر کاملا دروغ است.
العربیه در خبری به نقل از یک مقام آگاه آمریکایی نوشته بود مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا با شکست روبرو بوه است.

در حالی که بارها مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و مقامات مذاکره‌کننده عنوان کرده‌اند جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب تسلیم نخواهد شد، در ساعات پایانی منتهی به روز سوم مذاکرات ایران و غرب یک مقام آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده کشورمان ضمن انتقاد از زیاده خواهی های غرب، این گونه عنوان می‌کند که غرب باید زیاده‌خواهی را کنار بگذارد و ارزیابی دقیقی از واقعیات موجود در صحنه داشته باشد.

طرف  غربی که گویا دچار اشتباه در ارزیابی دقیق از واقعیات موجود در صحنه شده است، گویا در مذاکرات وین 4 واقعیات موجود در صحنه را بخوبی درک نکرده است.

هیچ سیاست مدار کارکشته‌ای از به وجود آمدن اختلاف نظر در مذاکرات بویژه مذاکرات بر سر موضوع مهمی همچون مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که عمق بررسی آن به ده سال می‌رسد را انکار نمی‌کند اما به نظر می رسد که هنوز غربی‌ها به آن درجه از واقع‌بینی که باید رسیده باشند نرسیده‌اند.

همه این اتفاق‌ها در حالی روی می‌دهد که یک مقام آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران فرصت را برای طرف‌های غربی هنوز تمام شده نمی‌بیند و اینگونه عنوان می‌کند که ” هنوز برای طرف‌های غربی فرصت جهت ورود به عرصه واقع‌بینی وجود دارد.

طی روزهای اخیر و با آغاز مذاکرات‌ دور چهارم مذاکرات هسته‌ای در وین خبرگزاری‌های غربی با پیش گرفتن یک خط رسانه‌ای واحد تمام تلاش خود را برای نشان دادن تعدد موارد اختلافی بین طرف ایرانی و غربی به کار گرفته بودند و در این راه با انتشار اخبار سمت و سو دار سعی بر القاء مطالب تفهیم شده به خود را داشتند.

براساس این گزارش،‌ غربی‌ها با استفاده از بازوهای رسانه‌ای خود در طول مدت مذاکرات ایران و طرف غربی بارها سعی بر برگرداندن فضای مذاکرات به نفع خود را داشته‌اند.

در این راه در روزهای گذشته برخی رسانه‌های غربی به نقل از منابع آگاه ایرانی اخباری را که حاوی اعداد و ارقام به عنوان مثال در حوزه های مورد اختلاف ایران و غرب را منتشر می‌کردند که امروز مقام آگاه نزدیک به تیم مذاکراه کننده هسته ای ضمن فاقد صحت و اعتبار دانستن این اعداد و ارقام گفت: این گمانه‌زنی‌های  رسانه‌ای فاقد صحت و اعتبار است.

برای کسب اطلاعات بیشتر از فضاسازی‌های رسانه‌های غربی در مورد دور چهارم مذکرات هسته‌ای ایران مخاطبان محترم می‌توانند به گزارش باشگاه خبرنگاران مراجعه کنند.

انتهای پیام/