دولت به همان قاعده90،10 پایبند باشد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت جدید قبل از پیروزی در انتخابات 10درصد از مشکلات کشور را ناشی از تحریم ها می دانست و 90 درصد مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از سوء مدیریت های داخلی عنوان می کرد؛ اما در حال حاضر دولت اعلام می کند که مشکلات عمده ما ناشی از تحریم هاست.

مهرداد بذرپاش، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوبا پایگاه خبری به نقل از دانا، در خصوص میزان تحقق شعار سال گفت: طبیعتاً در انتخاباتی که در ابتدای سال برگزار شد، بخش عظیمی از فضای عمومی کشور تحت تأثیر این موضوع قرار گرفت و قسمت اول این شعار محقق شد.

 

دولت هنوز در فضای انتخابات به سر می برد

وی خاطرنشان کرد: اگرچه این حس انتخاباتی که در خرداد ماه به وجود آمد برای دو تا سه ماه نخست سال قابل قبول است ولی بعد از آن توقع می رود هرچه سریع تر توجهات و تمرکز به مسائل مهم کشور به ویژه شرایط اقتصادی معطوف شود. که متأسفانه خیلی شاهد این قضیه نبودیم تا همین چند وقت گذشته هم برخی مسئولین دولت هنوز در حال و هوای انتخابات به سر برده و در فضای شعارهای انتخاباتی و رویه های غیر قابل قبول ساکت کردن منتقدین و مخالفین هستند.

رئیس کمیته صنعت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از دلایل که دولت جدید هنوز نتوانسته است یک اقدام و اتفاق جدی در حوزه اقتصادی انجام دهد به طوری که حماسه ساز شود همین موارد است.
بذرپاش اذعان داشت: البته در این موضوع مجلس هم به اندازه خود مقصر است که پیگیری های لازم و نظارت جدی تا تحقق این موضوع را انجام نداده است؛ البته بخشی از این اتفاق هم طبیعی است چرا که مجلس با این نگاه که دولت در آغاز کار خود بوده و باید فرصتی داده شود تا دولت استقرار کامل پیدا کند و تغییر و تحولات تماماً انجام گیرد.
خاطرنشان کرد: بخشی از کم‌کاری دولت به نمایندگان مجلس بر می‌گردد که در حوزه نظارت بر مسئولین و پاسخگویی آنها و همچنین پیگیری تحقق شعار سال وقت کمی گذاشتند.
 

به بهانه ارتباط با دنیا نباید چهارچوب ها را شکست

رئیس کمیته ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه یادآور شد: این که سیاست و نگرش دولت برای حل مشکلات اقتصادی به بیرون از کشور است فی نفسه بد نیست چون ما نمی توانیم خود را از تعاملات بین المللی محروم کنیم و کشور را در یک انزوا قرار دهیم. این صحبت که اقتصاد تعاملی با دنیا باید برقرار باشد صحبت درستی است؛ اما بحثی که در این زمینه می ماند این است که ارتباط برقرار کردن با برخی از کشور های دنیا به ما اجازه شکستن چهارچوب ها را نمی دهد.

بذرپاش با بیان این موضوع که برخی مواقع ارتباط داشتن باعث می شود چنان محدودیتی بر کشور مستولی شود که قدرت پرواز یک کشور را به شدت پایین بیاورد گفت: اتفاقاتی که در حال حاضر تحت عنوان تحریم ها افتاده است به این شکل است که چند کشور با هم تصمیم می گیرند که ایران را از حق خود محروم کنند و برای رسیدن به هدف خود هرگونه فشاری را از جمله فشارهای اقتصادی را بر ملت تحمیل می کنند.

وی افزود: وقتی این شرایط پیش بیاید بحث اتکا به شایستگی های درونی یک کشور، تکیه به نقاط قوت یک ملت و ظرفیت های بالای اقتصادی کشور، جای خودش را پیدا می کند.

 

برخورد های قدرت طلبانه غرب به خاطر اتکا به درون خود است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن طرح این سوال که برخورد دوگانه این کشور های غربی با کشور ما با چه اتکایی این برخورد را دارند خاطرنشان شد: غرب به اتکای ظرفیت های درونی خود بر سایر کشورها فشار وارد می کنند یعنی آمریکا می گوید من از یک تکنولوژی در حوزه IT برخوردار هستم و فلان کشور را از این تکنولوژی تحریم می کنم برای اینکه بتوانم هدف خود برسم.

رئیس کمیته ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: اگر آن کشور هم بخواهد بر ما فشار بیاورد با تکیه بر تکنولوژی و توانمندی های درونی خود این کار را انجام می دهد؛ این نشان می دهد که برای تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی، گریزی از تمرکز بر شایستگی‌های محوری و نقاط قوت داخلی خود و همچنین تمرکز بر کاهش ضعف‌ها و وابستگی های کشور وجود ندارد.

 

شکل معارضه در دنیا تغییر کرده است/ جنگ امروز اقتصادی است

رئیس کمیته صنعت در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: باید بپذیریم که شکل معارضه و جنگ دنیا تغییر کرده است؛ جنگ در عرصه حق و باطل و جنگ مظلوم و ظالم تغییر نکرده است؛ اگر یک روز جنگ به صورت نظامی بود، حالا جنگ ها در عرصه های دیگر مثل عرصه اقتصادی دنبال می شود. در حال حاضر اگر در جریاناتی که در اوکراین در حال وقوع است دقت کنیم می بینیم کشورهای غربی به راحتی در این کشور ورود کرده و سرنوشتی را برای این کشور رقم زدند که معلوم نیست در آینده چه اتفاقی برای این کشور بیفتد.

بذر پاش تأکید کرد: برای کاهش فشارهای وارد بر مردم و بهبود وضعیت معیشتی آنها، رهایی از سلطه زورگویان در دنیا و همچنین دست یابی به آرمان های انقلاب اسلامی، باید بتوانیم به یک قدرت اقتصادی در منطقه و دنیا تبدیل شویم که لازمه آن تأکید بر شایستگی های محوری ملت است.

 

دولت به شعارهای انتخاباتی خود پایبند نبود/ مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم است یا سوء مدیریت؟

وی یادآور شد: یکی از مشکلات اصلی دولت عدم پایبندی به شعارهای خود قبل از پیروزی در انتخابات است؛ دولت جدید قبل از پیروزی در انتخابات 10درصد از مشکلات کشور را ناشی از تحریم ها می دانست و 90 درصد مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از سوء مدیریت های داخلی عنوان می کرد؛ اما در حال حاضر دولت اعلام می کند که مشکلات عمده ما ناشی از تحریم هاست.

رئیس کمیته ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه ضمن بیان این موضوع که قبل از انتخابات با بعد از انتخابات تغییری نکرده است گفت: در حال حاضر همان 10 درصد مشکلات مربوط به تحریم و 90درصد مشکلات مربوط به داخل وجود دارد و توقع ما این است که دولت به همان شعار انتخاباتی خود پایبند باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وقتی دولت خودش اصرار دارد که همه نگاه‌ها به سمت بیرون باشد، به دنبال اجرای یک تاکتیک سیاسی است زیرا دولت می‌داند که بسیاری از مشکلات مربوط به داخل است و همان درصدی که قبلا در زمان انتخابات اعلام کرده است یعنی همان 90 درصد بحث درستی است.

 

نگاه به سمت بیرون کشور باعث پنهان ماندن سوء مدیریت‌ها می شود

بذرپاش افزود: دولت با معطوف کردن نگاه ها به سمت بیرون به دنبال پنهان کردن سوءمدیریت ها و کم کاری های داخلی است؛ وقتی نگاه رسانه ها، مردم و مسئولین همه به خارج باشد، بسیاری که در داخل توان که کار ندارند و مشکلات در کار دارند و نمی توانند از پس مسئولیت های خود برآیند، در پشت این نگاه به خارج مخفی می شوند.

وی اظهار داشت: این عملکرد دولت باعث بالا رفتن سطح توقع مردم می شود و دولت طبیعتا به اندازه آن توقع نمی‌تواند کار کند و هم مسئولین ارشد دولت نمی توانند حساب کشی لازم را از زیر مجموعه های خود داشته باشند؛ چون وقتی دولت تا آن حد نگاه ها و کانون توجهات را به سمت خارج ببرد ،حتی اگر این یک تاکتیک سیاسی باشد، در بلند مدت خود دولت در حوزه پاسخگویی به مردم دچار مشکل می شود.

 

غرب برای گرفتن امتیاز از ایران طمع‌ کرده است

رئیس کمیته صنعت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگاه طرف های غربی به طرف مذاکره کننده ایرانی خاطرنشان شد: وقتی طرف مذاکره کننده ایرانی خودش همه مشکلات را به خارج معطوف می کند طبیعتاً طرف غربی که در حال مذاکره با ماست احساس می کند که کشور بیش از آنچه که آن طرف غربی فکر می کرده است نیاز به مذاکرات دارد؛ در چنین شرایطی او قیمت مذاکرات را بالا خواهد برد و طمع بیشتری برای گرفتن امتیاز از ایران خواهد داشت و هزار و یک اتفاق دیگر که متأسفانه تا به حال اتفاق افتاده است.

رئیس کمیته ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی اولین گامی که باید برداشته شود، خروج از شعار گرایی و ورود به بخش عملیاتی این شعار است؛ برای کار باید رویکرد های جدی برای کاهش وابستگی به نفت دنبال شود.

 

لازمه اجرای اقتصاد مقاومتی اصلاح نظام مالیاتی است

بذر پاش گفت: دومین رویکرد دولت در راستای قدم برداشتن در مسیر اقتصاد مقاومتی را نظام مالیاتی کشور دانست و افزود: نظام مالیاتی کشور یک مشکل قدیمی و کهنه است؛ بسیاری از کشور های بزرگ دنیا را که نگاه کنیم می بینیم درآمدهای مالیاتی آنها کفاف هزینه های جاری کشور را می دهد. وقتی یک کشور به اینن نقطه برسد قطعاً از بسیاری از آسیب ها مصون خواهد بود به طوری که بسیاری از کشورهای اروپایی که ما تحت عنوان کشورهای توسعه یافته از آنها یاد می کنیم نظام مالیاتی به روز و مترقی دارند که هزینه های جاری کشور را پاسخ می دهد.

وی یادآور شد: در حال حاضر حدودا 56 ـ57 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داریم که متأسفانه باز هم بخشی از این مبلغ، مربوط به نفت است و اسم آن را مالیات گذاشته اند؛ به عنوان مثال ما از حقوق کارمندان مالیات می گیریم که حقوق کارمندان از محل منابع نفتی تأمین می شود و بسیاری از مالیات‌ها مربوط به شرکت هایی است که از مواد اولیه نفتی استفاده می کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان شد: باید در فاز اول اجرای اقتصاد مقاومتی یک نظام شفاف اطلاعاتی گردش مالی مثل سایر نقاط دنیا داشته باشیم؛ چرا که بسیاری از کسب و کارهایی که در کشور وجود دارند از دادن مالیات فرار می کنند و این اشتباه بزرگی است که در نظام مالیاتی کشور وجود دارد.

 

گردش اطلاعات در کشور شفاف نیست/ از گردش های سوداگرانه در کشور جلوگیری شود

رئیس کمیته ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه افزود: روش حل این مشکل هم شفاف سازی گردش اطلاعات همچون همه کشورهای بزرگ و توسعه یافته دنیاست؛ یعنی وقتی پولی وارد حسابی می شود به عنوان ثبت حساب از آن پول مالیات اخذ می شود.

بذرپاش خاطرنشان شد: در حال حاضر در کشور ما کلی مشاغل سوداگرانه وجود دارد که بدون اینکه در جایی ثبت و ضبط شود دارای گردش مالی است و درآمدهای هنگفتی را نصیب عده‌ای می‌کند که این گردش ها به درآمدهای جاری کشور هم کمکی نمی کند.

وی ضمن اشاره به نیاز کشور به طراحی یک نظام مالیاتی صحیح، بیان داشت: سال گذشته یک طرح جامع مالیاتی به مجلس ارائه شد که به نظر بنده طرح خوبی بود و تقریبا نکات مطرح در آن دیده می شد؛ البته آن طرح نیز باید در اجرا محک می خورد و مشکلات آن رفع می شد.

رئیس کمیته ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه خاطرنشان شد: نظام شفاف مالیاتی به این معنی نیست که از کسانی که امروز مالیات می دهند بازهم مالیات بگیریم؛ بلکه به این معنی است که از کسانی که مالیات پرداخت نمی کنند، مالیات گرفته شود و از بسیاری از گردش های سوداگرانه مالی که در کشور اتفاق می افتد، مالیات گرفته شود که در این صورت حق همه مردم رعایت می شود.