دیدار کری و ظریف در نیویورک/ گفت‌وگو درباره خطرات داعش

به گزارش پایگاه خبری پارسیان، به نقل از آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نیویورک دیدار کرد.

جان کری در این دیدار تاکید کرد که واشنگتن قصد پیشبرد مذاکرات با تمرکز بر کاهش فعالیت های هسته‌ای ایران را در ازای پایان دادن به تحریم های هسته‌ای دارد.

بر اساس این گزارش مذاکرات برای ماه ها متوقف شده بود و علت اصلی آن مخالفت ایران با کاهش شدید اندازه تولید سانتریفیوژهایی بوده که می تواند اورانیوم را هم برای سطح مورد نیاز سوخت رآکتور و هم برای تولید کلاهک های هسته ای غنی کند.

ایران تاکید کرده است که برنامه غنی سازی تنها برای اهداف صلح آمیز است ولی واشنگتن از این مساله نگران است که این اورانیوم غنی شده برای تولید بمب استفاده شود. ایران می گوید هر گونه توافق و قراردادی باید به تحریم هایی که فشار زیادی به اقتصاد وارد کرده است منجر شود.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت که جان کری در دیدار با ظریف تاکید کرده است که این هفته فرصتی برای دستیابی به پیشرفت بیشتر است و تصریح کرده است که تمایل ما برای انجام آن است.

این مقام رسمی آمریکا افزود: کری و ظریف موافقت کرده اند که در صورت نیاز دیدارهای بیشتری در شهر نیویورک داشته باشند.

این مقام آمریکایی گفت: کری و ظریف همچنین در خصوص تهدید داعش مذاکره کرده اند. داعش بخش های وسیعی از خاک سوریه و عراق را تصرف کرده است. ایران شیعه و آمریکا دشمن مشترکی به نام داعش دارند ولی شکاف عمیق بی اعتمادی تاکنون مانع از آن شده است که این دو دشمن دیرینه به صورت علنی در ائتلافی برای شکست دادن داعش همکاری کنند.

آمریکا حملات هوایی علیه مواضع داعش را انجام داده و ایران نیز از نیروهای شیعه که علیه داعش مقابله می کنند حمایت کرده است. تازه ترین دور مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی از روز جمعه در نیویورک آغاز شده است.

در حالی که زمان تا پیش از ضرب الاجل 24 نوامبر در حال از دست رفتن است نشانه هایی وجود دارد که واشنگتن رویکرد جدیدی را برای شکستن بن بست مذاکرات در پیش گرفته است.

دیپلمات ها رور شنبه به آسوشیتدپرس گفتند که پیشنهاد جدید آمریکا متمرکز بر حذف اتصالات آبشارهای سانتریفیوژها است.

ولی به نظر می رسد سناتورهای آمریکایی به شدت نگران پیشنهاد جدید هسته ای آمریکا به ایران هستند.

31 سناتور جمهوریخواه طی نامه ای به جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کردند: ما نگرانیم، چراکه دولت برای اینکه به سرعت به توافق دست یابد، در حال اعطای امتیازات هسته ای مشکل ساز به ایران است.

در این نامه که طراح آن سناتور مارک استیون کرک است، سناتورها پرسیده اند آیا دولت به دنبال پذیرش قطع ارتباط سانتریفیوژهاست یا از بین رفتن آنها.

سایر مسائل اختلاف انگیز در بحث هسته ای ایران این است که با کارخانه زیر زمینی غنی سازی اورانیوم در نزدیکی روستای فوردو و همچنین رآکتور در دست ساخت در نزدیکی اراک چه کاری انجام شود.

آمریکا خواستار آن است که تاسیسات فردو به مصرف غیر غنی سازی اورانیوم تغییر یابد. واشنگتن همچنین خواستار آن است که رآکتور آب سنگین اراک نیز تولید پلوتونیوم خود را به حداقل ممکن کاهش دهد.