دیپلمات های غربی : مذاکرات اتمی ایران وارد مرحله ای مهم و جدی شده است

دویچه وله گزارش داد: به گفته دیپلمات های غربی مذاکرات اتمی ایران وارد مرحله ای مهم و جدی شده است

به گزارش پایگاه خبری پارسیان شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی جمعه شب در گزارشی نوشت:

در پایان نشست وین ‘محمد جواد ظریف’، اعلام کرده که دیدار بعدی با ‘جان کری’ و ‘کاترین اشتون’ سه هفته دیگر خواهد بود.

طرفین مذاکره تاکید کردند که خواهان آنند که مذاکرات طولانی اتمی را در تاریخ 24 نوامبر به سرانجام برسانند.

تیم مذاکره کنندگان هسته ای ایران و آمریکا در پایان نشست وین اعلام کردند که در مذاکرات پیشرفت هایی صورت گرفت، با این حال هنوز اختلاف ها و بحث های بسیاری باقی مانده است.

بر اساس گزارش ‘رویترز’، هردو طرف اعلام کردند که تلاش دارند مذاکرات را تا تاریخ 24 نوامبر به سرانجام برسانند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، بعد از جلسه ای شش ساعته با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، وین را ترک کرد.

قرار است سه هفته دیگر ظریف و کری و اشتون بار دیگر با یکدیگر ملاقات کنند.

محمدجواد ظریف در پایان مذاکرات به خبرنگاران رسانه های ایرانی گفته است که ‘ مذاکرات بسیار دشوار، جدی و سخت بود. اما به جای این که صرفا روی موارد اختلاف تمرکز کنیم، درباره راه حل های ممکن نیز گفت وگو کردیم.’

ظریف و اشتون روز پنج شنبه دیدارهایی نیز با مقام های کشورهای آلمان، روسیه، چین، انگلستان و فرانسه داشتند.

دویچه وله فارسی توضیح داد: مقام های آمریکایی نیز به خبرگزاری رویترز، گفته اند که پیشرفت هایی در این دور مذاکرات در وین رخ داد.

سخنگوی کاترین اشتون،نیز به رسانه ها گفته است که مذاکرات وارد فازی بسیار مهم شده است.

کاترین اشتون، همچنین اضافه کرده که ‘حداکثر تلاشمان را خواهیم کرد که مذاکرات را در تاریخ موعود به سرانجام برسانیم و برای اختلاف ها راه حل های مورد توافق همه ی طرفین پیدا کنیم.’

با این حال دیپلمات ها همگی تاکید دارند که هنوز اختلاف ها و فاصله های جدی میان ایران و کشورهای 1+5 وجود دارد و هم چنان درصد غنی سازی اورانیوم در تجهییزات ایران محل اصلی مناقشه است.

دیپلمات های آمریکایی به رویترز گفته اند که اختلاف ها باید تا جایی کوچک شود که همه متقاعد شوند که اورانیوم غنی شده ی ایران برای اهداف نظامی قابلیت استفاده نخواهد داشت.

دویچه وله فارسی اضافه کرد: ‘سرگئی لاوروف’ رییس هیات مذاکره کننده روسیه نیز گفته که باید برای سه مساله اصلی مربوط به برنامه اتمی ایران به توافق رسید.

دویچه وله در پایان نوشت : او آینده تاسیسات آب سنگین اراک و چگونگی رفع تحریم های بین المللی علیه ایران را دو مساله اصلی دیگر در کنار میزان اورانیوم غنی شده دانسته است.