رؤسای قوا در دولت جدید از یکدیگر شکایت نکرده‌اند/ انتخاب رئیس جدید خبرگان بستگی به نظر اعضا دارد

رئیس شورای عالی هیئت حل اختلاف قوا گفت: هماهنگی میان رؤسای قوا بسیار خوب است و هنوز هیچ گونه نامه یا شکایتی از سوی یکی از سران ۳ قوه به مقام معظم رهبری و یا شورای حل اختلافات میان قوا ارسال نشده است.

به گزارش خبرنگار پارسیان به نقل خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری بعد از عیادت از آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری در بیمارستان قلب شهید رجایی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت جسمانی و سلامتی آیت‌الله مهدوی‌کنی گفت: الحمدلله وضعیت جسمانی ایشان بسیار خوب است و گروه پزشکی بسیار خوبی برنامه‌های درمانی ایشان را بر عهده دارند و از داروهای بسیار خوب و متنوعی برای درمان ایشان استفاده می‌کنند؛ هم داروهای جدید و هم داروهای سنتی.

وی افزود: خوشبختانه روند درمانی وی بسیار خوب بوده و آثار بسیار مثبتی بر جای گذاشته است خصوصاً در 2،3 ماه اخیر ایشان واکنش خاصی نداشتند و حتی عطسه نمی‌کردند اما در عیادت امروز ایشان عطسه کردند که نشانه سلامتی سلول‌های مغزی ایشان است. رفلکس‌های بسیار خوبی نشان داده‌اند و عکس‌العمل‌های خوبی هم داشته‌اند.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: وضعیت جسمانی ایشان نسبت به زمانی که در بیمارستان بهمن بستری بود، بسیار بهتر است و امیدواریم روند موجود ادامه یابد و به نتیجه خوبی برسد تا ما از وجود پر برکت این شخصیت بزرگوار که از ذخایر انقلاب، اسلام و روحانیت هستند بهره‌مند شویم.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی در پاسخ به سوالی در خصوص سابقه آشنایی خود با آیت‌الله مهدوی‌کنی اظهار داشت: من از اوایل سال 58 با ایشان آشنا شدم و خدمت ایشان رسیدم و از همان ابتدا به نظرم می رسید که امتیازات و صفات شایسته‌‌ای دارند در آن زمان هم من بسیار جوان بودنم و هم ایشان. از همان زمانی که ما در جلسات روحانیون خدمت ایشان حاضر می‌شدیم به ایشان ارادت پیدا کردیم و گاهی هم در خلال کاره خدمتشان می‌رسیدم.

“ارادت و ایمان ایشان به انقلاب، ایمان ایشان و اعتقاد ویژه به امام و انقلاب و رهبری بحمدلله در وجود ایشان جمع بوده است. ایشان در کارها و رفتارهای سیاسی و دینی مشی اعتدالی دارند و این از بزرگترین امتیازات و ویژگی‌هایی است که خداوند متعال به ایشان عنایت فرموده است. بحمدلله هم در دوران نهضت، هم در دوران انقلاب و هم در دوران مدیریت جمهوری اسلامی ایشان نقش حساسی را ایفا کردند و در هر پستی که قرار گرفتند اقدامات درست و مثبتی را انجام دادند و موفق بودند.”

رئیس شورای عالی هیئت حل اختلاف قوا در پاسخ به سوالی پیرامون مسئولیت خود در ریاست این شورا و ارزیابی وی از روندی که از ابتدای دولت یازدهم میان قوای مختلف خصوصاً دولت و مجلس وجود داشته است، تصریح کرد: شورای عالی هماهنگی و حل اختلاف میان قوا 2 وظیفه عمده بر عهده دارد؛ یکی مسئولیت حل اختلافات میان قوا و مسائلی که میان آنها پیش می‌آید و دیگری بحث قانونی جایگاه قواست که در آن از قانون اساسی برای کفیت هماهنگی میان قوای مختلف استفاده می‌شود و بحث‌های قانونی که در قوانین مختلف همچون قانون اساسی که منجر به اختلاف میان قوا می‌شود یک بحث کاملاً حقوقی است و به اشخاص مربوط نمی‌شود. اما بحث اختلاف میان سران قوا از ابتدای این دولت تاکنون خوشبختانه به شکل خاصی بروز پیدا نکرده است؛ یعنی هماهنگی میان رؤسای قوا بسیار خوب است و هنوز هیچ گونه نامه یا شکایتی از سوی یکی از سران 3 قوه به مقام معظم رهبری و یا شورای حل اختلافات میان قوا ارسال نشده است.

** اختلافات قبلی قوا همچنان در حال بررسی در شورای حل اختلاف قوا است

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی با بیان اینکه بحث‌های حقوقی اختلافات میان قوا کماکان وجود دارد، گفت: گاهی اوقات این مسائل موجب تداخل کار قوا می‌شود یا آن چیزی که منجر به اختلاف می‌شود. ممکن است نواقصی در قوانین عادی ما وجود داشته باشد که اغلب آنها بحث‌های علمی، حقوقی و تحقیقاتی است و برخی نامه‌هایی که از دوره قبل در خصوص اختلافات میان قوا وجود دارد همچنان در حال بررسی است. در عین حال در یکسال اخیر و در زمان فعالیت دولتی فعلی و در خصوص بخش اول که مربوط به هماهنگی میان قوای مختلف است ما هیچ نامه‌ای دریافت نکردیم و هیچ اختلافی را شاهد نبودیم. بحمدلله آقایان سران 3 قوه با یکدیگر هماهنگ هستند و امیدواریم که این شرایط ادامه یابد.

** سران قوا در دولت جدید از یکدیگر شکایتی نکرده‌اند

وی در خصوص محورهایی که قرار است در اجلاس آتی مجلس خبرگان رهبری بررسی شود، اظهارداشت: معمولاً بحث‌هایی که در اجلاسیه‌های مختلف پیش می‌آید مربوط به خود خبرگان است و گزارش‌های کمیسیون مختلف خبرگان در صحن علنی مطرح می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد. معمولاً 2 نفر میهمان در اجلاسیه‌های خبرگان شرکت می‌کنند که بنا بود در اجلاس اخیر از آقای ظریف وزیر امورخارجه دعوت شود و ایشان در خصوص مسائل هسته‌ای و روند مذاکرات گزارشی را ارائه کنند اما برای ایشان سفر غیرمترقبه‌ای پیش آمد که ممکن است که نباشند و احتمالا از فرد دیگری استفاده شود؛ حالا یا در این مسئله یا در خصوص مسائل دیگر. انشاءالله این مسئله در جلسه هیئت رئیس خبرگان که قبل از اجلاسیه برگزار می‌شود مطرح خواهد شد.

** انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان بستگی به نظر اعضا دارد

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در خصوص وضعیت ریاست مجلس خبرگان رهبری و نظر اعضای این مجلس در خصوص پیرامون روند تعیین رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این مسئله منوط به نظر اعضای مجلس خبرگان رهبری است البته این دوره 9 ساله است و با دوره‌های دیگر که 8 ساله بودند، متفاوت است. در ابتدای این دوره، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی ادغام و همزمانی انتخابات مجلس خبرگان رهبری با انتخابات مجلس و همچنین همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و با انتخابات شوراهای اسلامی شهر رورستا را مطرح کردند و این مسئله به تصویب رسید تا پیش از تصویب این مسئله، ما هر سال 2 انتخابات داشتیم اما پس از تصویب این قانون ما هر 2 سال یک انتخابات داریم و این مسئله سبب شد مجلس خبرگان در ابتدای این دوره مصوبه‌ای داشته باشد و مدت این دوره مجلس خبرگان را به 9 سال برساند فلذا اسفند امسال دوره 8 ساله مجلس خبرگان رهبری به پایان می‌رسد اما هنوز این دوره مجلس خبرگان یک‌سال دیگر عمر دارد.

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی افزود: انتخابات هیئت رئیسه و کمیسیون‌های داخلی مجلس خبرگان رهبری هر 2 سال یکبار برگزار می‌شود و با پایان امسال، این دوره 2 ساله خاتمه می‌یابد و برای یکسال باقی مانده هم کمیسیون‌ها از نو انتخاب می‌شوند و هم مجددا انتخابات هیئت رئیسه برگزار می‌شود اما به دلیل اینکه یک‌سال از دوره مجلس خبرگان رهبری باقی مانده و ممکن است که برگزاری مجدد انتخابات کمیسیون‌ها و انتخابات هیئت رئیسه زمان زیادی ببرد کمیسیون آیین‌نامه پیشنهاد جدیدی به هیئت رئیسه ارائه کرده که انشاءالله در اجلاسیه اسفندماه در صحن علنی خبرگان مطرح خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است انتخاب 2 سال گذشته در یک‌سال پایانی دوره فعلی مجلس خبرگان نیز استمرار داشته باشد. البته این مسئله منوط به تصویب اعضای مجلس خبرگان رهبری است و امیدواریم این پیشنهاد کمیسیون آیین‌نامه در اجلاسیه اسفندماه به تصویب برسد و انتخاب اعضای جدید هیئت رئیسه و اعضای کمیسیون‌های تخصصی به دوره بعد موکول شود.

** عملکرد دولت یازدهم بسیار خوب بوده است

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در خصوص عملکرد دولت یازدهم و همچنین تمدید ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی بر قوه قضائیه تصریح کرد: الحمدلله عملکرد بسیار خوب بوده است. البته ممکن است هر عملکردی نواقصی هم داشته باشد؛ چرا که بشر معصوم نیست. الحمدلله مقام معظم رهبری با تیزبینی، اشراف و درایت خود مسائل مختلف را تذکر می‌دهند و بحمدالله تا به امروز شاهد شرایط مناسبی بوده‌ایم.

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در رابطه با نقش جامعتین و خودش در انتخابات مجلس دهم و وحدت اصولگرایان اظهار داشت: هنوز زمان زیادی تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است.

وی همچنین در خصوص احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات آینده گفت: وارد مسائل شخصی نشوید.