رئیس دادگستری پارسیان در نشست خبری مطرح کرد: ورود هفت هزار و ۹۰۰ پرونده به حوزه قضایی پارسیان در سال گذشته/ رفع تصرف ۴۵ هکتار از اراضی دولتی/ کاهش ۸ درصدی ورودی افراد به زندان

رئیس دادگستری پارسیان از ورودی هفت هزار و ۹۰۰ پرونده به حوزه قضایی شهرستان در سال گذشته خبر داد و گفت: بیش از ۸۰ درصد از این احکام در مراجع عالی و در دادگاه تجدید نظر مورد تایید قرار گرفته است.


به گزارش پایگاه خبری پارسیان خبر؛ نشست خبری رئیس دادگستری پارسیان با خبرنگاران شهرستان به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد.

 

حسین عباسی رئیس دادگستری پارسیان در این نشست یکی از اصلی ترین وظایف دستگاه قضایی را رسیدگی به پرونده ها دانست و اظهار کرد: یکی از وظایف دستگاه قضایی که مرتبط با مردم است رسیدگی به پرونده هاست که طبق بررسی های سال گذشته و مطابق با آمار حدود هفت هزار و ۹۰۰ پرونده به حوزه قضایی شهرستان وارد شده به این پرونده ها در سریعترین زمان ممکن و با سرعت و دقت مورد رسیدگی قرار گرفته است و بیش از ۸۰ درصد از این احکام در مراجع عالی و در دادگاه تجدید نظر مورد تایید قرار گرفته است.

 

عباسی، سیاست دستگاه قضایی را کاهش پرونده ها دانست و تاکید کرد: ورودی پرونده ها در سه ماهه نخست سال ۹۸ نسبت به سال گذشته کاهش داشته و از اصلی ترین سیاست های دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده ها، کاهش پرونده ها به محاکم است که ۱۲ درصد با کاهش ورودی مواجه شده ایم.

 

وی، با برشمردن برخی اقدامات در کاهش ورودی پرونده ها، گفت: توجه به صلح و سازش پرونده هایی که مربوط به جرایم قابل گذشت یا پرونده‌های با جنبه خصوصی در راستای قانون به شورای حل اختلاف ارجاع داده شده که طبق آمار در سال گذشته ۱۲۰۰ پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع داده شد و با تلاش و جدیت ۵۵ درصد این پرونده‌ها به صلح و سازش منتهی شده است.

 

رئیس دادگستری پارسیان، علاوه بر صلح و سازش، مردم را نیز در کاهش ورودی پرونده ها موثر دانست و تصریح کرد: هرچه اطلاعات عمومی مردم نسبت به مسائل قضایی بیشتر شود به مردم نسبت به حق و حقوق خود آشنا شوند در راستای کاهش پرونده ها موثر است امسال نیز در چهار مسجد و پایگاه مردمی برای بیش از ۸۰ نفر مسائل قضایی مطرح شده که تلاش شده با توجه به منویات مقام معظم رهبری در راستای مردمی بودن قضات و آشنایی مردم با مسائل حقوقی گام برداشته باشیم.

 

عباسی، دیگر سیاست دستگاه قضایی را کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها عنوان و اظهار کرد: معتقد هستیم که زندان هدف نیست بلکه وسیله‌ای است جهت اصلاح مجرم و بازگشت عزتمندانه به اجتماع، که در سه ماهه نخست سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۸ درصد از ورودی افراد به زندان کاسته شده که یکی از اقدامات در این راستا توجه به اخذ ضمانت در زمان معرفی متهم به زندان بوده است.

 

وی، پرونده های مانده در دستگاه قضایی را معوقه و مسن تلقی کرد و گفت: از تمام ابزارهای قانونی جهت کاهش این پرونده ها استفاده خواهد شد که در شعب رسیدگی کیفری به حقوقی هیچ پرونده مانده در حوزه قضایی شهرستان وجود ندارد، پرونده هایی که طرفین آن در شهرستان حضور دارند مشکل اطاله دادرسی وجود ندارد آنچه پرونده‌های کمی که مانده بیشتر نیابت هایی بوده که به شهرستان‌های دیگر واگذار شده و هنوز پاسخ کاملی به ما داده نشده است.

 

رئیس دادگستری پارسیان در موضوع رسیدگی به حقوق عامه با هشدار به متخلفین خاطرنشان کرد: امسال بیش از ۴۵ هکتار از اراضی دولتی که در دست افراد سودجو قرار داشت رفع تصرف گردید و باید نهادهای متولی از جمله منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، شیلات و منابع آب همکاری بیشتری با دستگاه قضایی نمایند که در بحث رسیدگی به حقوق عامه اگر تخلفی صورت گرفته باشد از هیچ شخص حقیقی و حقوقی نخواهیم گذشت و با جدیت برخورد قاطع خواهیم کرد.