رئیس میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری پارسیان خبر داد؛ ثبت 10 اثر باستانی پارسیان در فهرست آثار ملی/ پارسیان فاقد زیر ساخت های گردشگری در بخش خصوصی است

رئیس میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری پارسیان از ثبت 10 اثر باستانی پارسیان در فهرست آثار ملی خبر داد.

کاملی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری پارسیان در گفتگو با خبرنگار پارسیان خبر، با اشاره به نوپایی و آغاز به کار این اداره در سال 95 گفت: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پارسیان با پیگیری های فرماندار شهرستان و مدیر کل میراث هرمزگان راه اندازی شد و فعالیت خود را جهت رونق بخشی به مقوله گردشگری و صایع دستی و همچنین میراث فرهنگی آغاز کرده است.

 

ثبت 10 اثر باستانی پارسیان در فهرست آثار ملی

کاملی، با بیان اینکه در سال 84 منطقه پارسیان مورد بررسی و شناسایی باستان شناسان قرارگرفته است، اظهار کرد: در این مدت چند ساله 10 اثر باستانی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و پس از راه اندازی این اداره، 45 اثر دیگر نیز شناسایی و موجبات ثبت برخی از آنها نیز فراهم شده است.

 

وی، “تل پرگو” را نمونه ای بارز و اثری فاخر در باستان شناسی منطقه دانست وعنوان کرد: “تل پرگو” که سالیان دراز بکر و دست نخورده مانده بود با حمایت و تأمین اعتبار فرمانداری و همچنین اداره کل میراث هرمزگان، در سال 95 با مبلغی 50 میلیون تومانی، تعیین حریم محوطه روی آن صورت گرفت.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری پارسیان، تحقیق ها و بررسی های باستان شناسی را بر روی “تل پرگو” مثبت ارزیابی و تصریح کرد: کاوش لایه نگاری در این تپه باستانی توسط باستان شناسان صورت گرفته که تاکنون 16 دوره استقرار وحیات از دوره های نخستین اسلام تا اشکانیان را مشخص شده و تحقیقات گسترده نیز ادامه خواهد داشت.

 

عدم وجود زیرساخت های گردشگری بخش خصوصی در پارسیان

کاملی، با اشاره به وجود جاذبه های بکر و چشم اندازهای طبیعی در پارسیان، گفت: این شهرستان از جاذبه های بکر و زیبای ساحلی،چشم اندازهای طبیعی برخوردار می باشد که سالیانه صدها هزار نفر را جهت بازدید از این جاذبه ها به شهرستان سوق می دهد.

 

وی با اعلام نگرانی از عدم وجود زیرساخت های بخش خصوصی در گردشگری پارسیان، تأکید کرد: متأسفانه تاکنون هیچ نوع زیر ساختی در بخش خصوصی در این شهرستان فعالیت نکرده نبود که با شناسایی و رایزنی سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در بخش خصوصی شاهد اقدامات مثبتی در این زمینه خواهیم بود و از این موضوع استقبال خواهیم کرد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری پارسیان، ادامه داد: 6 مجموعه بوم گردی و سفره خانه سنتی در شهرستان وجود دارد که امیدواریم با ایجاد مجموعه های گردشگری و تفریحی در نوار ساحلی و اسکان تورهای مختلف گردشگری، راه را برای ورود گردشگران به شهرستان هموار و رونقی اقتصادی را برای شهرستان به ارمغان آوریم.

 

خوس دوزی 70 درصد از فعالیت صنعتگران پارسیانی است

کاملی، با بیان اینکه تا قبل از سال 95، 100 کارت صنعتگری صادر شده بود، اظهار کرد: با همکاری معاونت صنایع دستی هرمزگان، مجوز برگزاری آزمون و صدور کارت صنعتگری گرفته شد و با برگزاری آزمون های منظم در مرکز شهر و روستاهای تابعه، تعداد زیادی از آنها شناسایی که تا کنون برای 1600نفر کارت صنایع دستی صادر گردیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری پارسیان، افزود: در حال حاضر صنعتگران پارسیانی در رشته های خوس دوزی، گلابتان دوزی، تلی بافی، بافندگی، کمه زنی، بافتنی، حصیربافی، کپو بافی و پولک دوزی فعالیت دارند خوس دوزی با 70 درصد فعالیت، نقش عمده ای در کار صنعتگران دارد.

 

وی همچنین از راه اندازی مشاغل خانگی در پارسیان خبر داد و گفت: تا کنون 30 نفر از صنعتگران پارسیانی که در پی مشاغل خانگی بودند با دریافت وام های مشاغل خانگی، توانسته اند تجهیزات مجموعه خود را جهت تولیدات بیشتر، افزایش دهند.

 

کاملی، ایجاد نخستین خانه صنایع دستی در شهر کوشکنار را عاملی مهم در جهت رونق صنایع دستی عنوان و خاطر نشان کرد: با حمایت های مسئولین شهر کوشکنار، اولین خانه صنایع دستی و مرکز اشتغال این شهر ایجاد شد که به عنوان اولین مرکز تولیدات و فروش محصولات صنایع دستی شهرستان نیز به شمار می رود و امیدواریم صنعتگران جهت فروش خود به این مرکز مراجعه نمایند.